Verschillende sites meldden dat Valve nieuwe documentatie aan ontwikkelaars verstrekt met daarin specifiekere richtlijnen en regels voor het gebruik maken van Early Access. Giant Bomb heeft dit bevestigd gekregen van diverse ontwikkelaars. Goed nieuws, aangezien slechts een kwart van deze games ooit uitkwam. Maar dat betekent niet dat we er nu zijn. Wat mag nu eigenlijk wel en niet?
Steam Early Access is een speciaal segment van games in de Steamwinkel met daarin games die nog niet af zijn. Mensen kunnen deze games kopen en zo de ontwikkeling van het project steunen, financieel en met feedback. Helaas hebben een aantal ontwikkelaars er een puinhoop van gemaakt, er zijn nu tientallen games die niet langer in ontwikkeling zijn, ondanks dat ze nog niet af zijn.
Laten we de belangrijkste regels en richtlijnen eens onder de loep nemen. Allereerst: wanneer is een game ‘af’? Valve is erachter gekomen dat door het ontbreken van een definitie, ontwikkelaars graag iets als af bestempelen terwijl de spelers dat absoluut niet vinden. Valve vraagt ontwikkelaars daarom geen prachtige voorstellingen te maken van wat de game zal gaan worden. Dat kan misleidend werken.
Daarnaast wil Valve ook dat als ontwikkelaars hun Early Access game ergens anders verkopen (door middel van een Steamkey), ze expliciet vermelden dat het om een Early Access game gaat – een spel dat nog niet af is. Tevens verwacht Valve dat de prijzen overal hetzelfde zijn.
Tot zover enkele richtlijnen. Dat Valve het onderscheid tussen richtlijnen en regels maakt wordt nu dus ook duidelijk: Valve kan niet (effectief) controleren of de ontwikkelaars zich hieraan houden. Een mooie oproep, maar ik vrees dat dit het opportunisme dat we eerder zagen niet zal tegenhouden.
Door naar de regels. Zo moet de game speelbaar zijn voordat je hem op Early Access zet. Ik ken geen voorbeelden waarbij het heel verkeerd is gegaan (een slechte game is nog altijd speelbaar) maar het stellen van een duidelijke grens is goed. Ook het tegenovergestelde, een game die wél af is, hoort niet thuis op Early Access. Het is geen plek voor “final bug testing”, aldus Valve.
Early Access is ook geen Kickstarter. Als je afhankelijk bent van het aantal verkopen van je game, moet je een andere inkomstenbron zoeken. Eenmaal op Early Access wordt verwacht dat de game wordt afgemaakt. Daarbij hoort ook dat je de verwachtingen van je publiek goed afstelt op wat het eindproduct wordt. Blijkbaar verwacht Valve dat ontwikkelaars bescheiden blijven over hun game. Iets wat enkele grote jongens niet zou misstaan.
Valve is dus goed op weg Early Access enigszins te reguleren. Ze zijn hiermee er nog niet, dit is zeker geen ‘oplossing’ of ‘kwaliteitsgarantie’ zoals enkele sites het nu al bestempelen. Dat weten we pas als duidelijk wordt hoe strak Valve dit gaat handhaven. Tot die tijd zullen we het moeten doen met de games die er wel netjes gebruik van maken.