25.03.2025
Gaming

V-Bucks, Robux: je hoeft straks niet meer om te rekenen in games

By: Laura Jenny

BlogGaming

De EU wil dat gamemakers in item shops aangeven wat items kosten in euro’s. Het is de bedoeling om dit te doen zodat mensen meer inzicht hebben in wat de werkelijke kosten zijn van het aanschaffen van in-game items. Nu komen gamemakers er nog mee weg om alleen de in-game valuta te tonen voor de items, maar dat mag van de Europese Commissie wel over zijn.

In-game valuta

Naast de kosten in de valuta die in die game wordt gebruikt, moet ook duidelijk worden gemaakt wat een item kost in de echte wereld. Immers koop je in-game geld ook met je echte geld, dus is het eerlijker om aan gamers te laten zien wat ze precies betalen voor items. Het is anders steeds terugrekenen en daar worden sneller fouten in gemaakt. In ieder geval is het moeilijk om dan het overzicht te houden.

Waar we in Europa ook wel blij zijn dat we niet steeds allerlei wisselkoersen hoeven te gebruiken wanneer we binnen ons werelddeel reizen, daar wil de EU dat dus ook doortrekken naar de gamewereld. Het stelt dat de onduidelijkheid over de waarde van in-game valuta wil wegnemen ter bescherming van de consument.

Blijft in-game geld bestaan?

Het is de vraag of deze aanpassing geen grotere invloed gaat hebben: wat heeft het immers voor zin om beide bedragen neer te zetten en nog in-game geld te gebruiken, als alles toch ook in euro’s wordt weergegeven? Voor gamebedrijven zit er waarschijnlijk toch wel veel verschil in. Ten eerste moeten mensen in-game geld vaak kopen, waardoor ze in een keer wat meer uitgeven om maar een goede verzameling in-game geld te hebben. Vaak blijft er wel iets in een portemonnee staan en dat betekent dat het gamebedrijf meer heeft verkocht dan wanneer er direct voor alleen een x bedrag zou worden afgetikt. 

Daarnaast heb je er als gamer ook baat bij: games kunnen ook in-game geld weggeven of in de gamewereld laten vinden. Zo kun je het ook gratis verkrijgen. Mensen die geen geduld hebben daarvoor, die kunnen het in-game geld kopen, maar als speler kun je het dus vaak ook op andere manieren verzamelen. 

Rijker

Een ander voordeel is dat wanneer de gamemakers bijvoorbeeld een grote fout begaan, of, om het positief te houden, iets te vieren hebben, ze eventueel mensen ook gratis wat van die in-game valuta kunnen geven om het goed te maken of ze te laten meevieren. Op zich zal in-game valuta dus niet zo snel verdwijnen als er eenmaal europrijzen bij moeten staan. Daar zijn vooral die bundels veel te aantrekkelijk voor, omdat die gamebedrijven vaak rijker maken dan wanneer er direct met gewone valuta zou worden betaald.

Wanneer de plannen van de EU echter officieel worden doorgevoerd is nog afwachten, maar de EU is er met consumentenwaakhonden druk mee doende. Het is dan ook waarschijnlijk een kwestie van wanneer, in plaats van of. Dat wordt wel schrikken, die dag dat alles in gamewerelden met euro’s wordt aangegeven. We zijn benieuwd welke invloed dit zal hebben op de verkopen van items. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Share this post