Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.
Het blijft een raar verhaal: zo’n twee weken terug kwam er opeens een stroom van klachten over Uplay, Ubisoft’s eigen platform dat vergelijkbaar is met Steam. Ubisoft zou zonder waarschuwing games van gebruikers uit hun bibliotheek verwijderen. Kan dat zomaar? En waarom zou Ubisoft dat überhaupt doen?
Toen Eurogamer voor het eerst over dit vreemde voorval berichtte kwam Ubisoft hen direct tegemoet met een weinig verhullend statement: de gedeactiveerde games waren op frauduleuze wijze verkregen.
We duiken in de wondere wereld van de keyresellers.
We beginnen bij de basis: wat is een (CD-)key eigenlijk? Keys zijn korte codes, vaak bestaande uit drie blokken van vijf of zes tekens die door het bijbehorende gameplatform (zoals Steam of Uplay) worden herkend. In principe is een key uniek, en koppelt een specifieke game eenmalig aan de account van de gebruiker die de code invoert. Daarna kan deze niet meer worden gebruikt
.
Games kun je tegenwoordig in twee varianten kopen, gewoon op een schijfje uit de winkel, of digitaal. Beide varianten werken met dezelfde soort codes. Bij een fysieke game moet je vaak de code (die in het doosje bij de game zit) invoeren tijdens installatie, of je moet de schijf altijd in je console hebben. Bij digitale aankopen zijn er vaak twee wegen. Je koopt de game voor jezelf en hij wordt direct toegevoegd aan je account. Hier komt geen code aan te pas. Of je koopt hem voor iemand anders, waarbij je wel een code krijgt.
Het bestaan van die codes, zowel bij fysieke als digitale games, creëren een mooi speelveld voor concurrentie. Vaak kun je een fysieke game goedkoper krijgen dan een digitale, maar dit is niet waar de handel vandaan komt. Het verschil tussen beide is te klein en daar komt ook nog bij dat iedereen die game fysiek voor die prijs kan halen
.
De
bottleneck van het systeem zit hem in de uitverkopen en promoties. Het is inmiddels traditie dat digitale platformen als Steam, Uplay en Origin om de zoveel tijd een grote uitverkoop houden. Handelaren kopen hier slim in, om ze later – als de prijzen weer op normaal niveau zijn – met winst te verkopen.
Dit is voor veel uitgevers een pijnpunt. Er is altijd al discussie geweest over de zogeheten tweedehandsmarkt, maar daarbij gaat het vooral om oudere games. Hier gaat het om kersverse spellen die overal voor de volle prijs verkocht worden. G2A en Kinguin, eBay-achtige sites voor game codes, verhandelen ze echter voor veel lagere prijzen.
Dit is ook waar het fout ging met Ubisoft en haar controversiële besluit. Ubisoft besloot een groot aantal codes van recente games als Far Cry 4 en Assassin’s Creed Unity te deactiveren. Hun verklaring luidde als volgt:
Ze winden er geen doekjes om. Gewoon netjes kopen bij erkende resellers, anders loop je het risico illegaal verkregen codes te kopen. En of jijzelf nu wist dat die codes illegaal waren of niet, ze worden gedeactiveerd. Maar wanneer is een code illegaal verkregen? Een complexe vraag, en om deze te beantwoorden keren we deze eerst om.
Een legale code is logischerwijs verkregen via Ubisoft zelf, een fysieke versie van de game, of via een erkende (key-) reseller. Dit is waar het fout gaat: wie van al die winkels is nu legaal, en welke illegaal? Het lijkt erop dat Ubisoft het antwoord zelf niet weet. Er is enkel een officieuze (en summiere)
lijst op het forum van Ubisoft beschikbaar.
Vanzelfsprekend worden codes die met bijvoorbeeld gestolen creditcards zijn aangeschaft geblokkeerd, maar bedrijven als Ubisoft (Uplay), EA (Origin) en Valve (Steam) blokkeren ook spellen uit andere regio’s. Dat heeft te maken met de prijzen en beschikbaarheid van de game in jouw regio. Om een recent voorbeeld te geven:
Australiërs die via een omweg toch aan Hotline Miami 2 weten te komen, lopen het risico dat hun Steam account wordt geblokkeerd.
In dit geval lijkt het te gaan om codes die afkomstig zijn van sites als G2A en Kinguin. Zoals gezegd bieden beiden games tegen zeer scherpe prijzen aan, door middel van een ebay-achtig model waarbij particulieren en handelaren hun spellen aan de man kunnen brengen. Hierdoor is het vaak onmogelijk om precies achter te komen waar die keys vandaan komen.
Na een paar dagen kwam het volgende echter naar buiten. Volgens Ubisoft waren de gedeactiveerde codes gekocht op EA’s Origin met gestolen creditcards. EA liet aan Ubisoft weten dat er games gekocht waren met verkeerde creditcard informatie, waarmee Ubisoft besloot de keys te deactiveren. Ubisoft wijst sites als G2A en Kinguin als schuldige aan. Zij wijzen uiteraard weer naar EA, die hadden zo’n massale aankoop namelijk makkelijk moeten kunnen detecteren en nog voor de betaling moeten afbreken.
Kinguin heeft ook eigen onderzoek gedaan nadat hun helpdesk met klachten werd overspoeld. Zij beweren dat alles te traceren is naar een (verder ongeïdentificeerde) Rus die games als
Far Cry 4, Watch Dogs, Assassin’s Creed Unity en The Crew illegaal bemachtigde en vervolgens aan kleinere handelaren doorverkocht. De laatsten, die normaliter bekend staan als betrouwbaar, hadden geen idee dat ze illegaal bemachtigde codes aan het doorverkopen waren.
Ubisoft heeft inmiddels de games van getroffen gamers weer geactiveerd, waarom precies is niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat Ubisoft inziet dat het niet helemaal eerlijk is naar de mensen die dachten gewoon eerlijk hun games te kopen. Zij komen er nu goed vanaf, hoewel het tot op een zekere hoogte ook hun eigen schuld was, aangezien ze voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten.
Het zal niet de laatste keer zijn dat codes worden gedeactiveerd. We kunnen alleen maar hopen dat het de volgende keer met iets meer communicatie naar de getroffenen toe wordt gedaan, dat zou een hoop boze klanten schelen.
Verder lezen over Game
Gaming20.11.2024
PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom
Gaming19.11.2024
Ga even zitten: dit is de trailer van A Minecraft Movie
Gaming18.11.2024
Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon
Gaming12.11.2024
Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje
Gaming08.11.2024
Amazon maakt een tv-serie van Mass Effect
Gaming06.11.2024
Nintendo Switch 2 wordt backwards compatible voor Switch-spellen
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Gaming29.10.2024