09.10.2014
Gaming

Ubisoft wederom door de knieën na massale zelfoverschatting

By: Marnix Suilen

BlogGaming

Assassin’s Creed Unity, een game die exclusief voor de nieuwe consoles en PC wordt ontwikkeld, zal op zowel Xbox One als Playstation 4 niet op een 1080p resolutie draaien, maar op 900p in 30 frames per seconde. Dat maakte Ubisoft deze week bekend, meteen toevoegend dat geen van de versies “teruggeschroefd” is en dat “de specificaties van Assassin’s Creed Unity niet is verlaagd om rekening te houden met de ene of de andere console”.

Het idee dat de ene versie van de game met opzet iets minder ‘hoog’ draait is afkomstig uit het feit dat de Playstation 4 (ietsje) krachtiger is dan de Xbox One. Zo wordt al snel gedacht dat beide versies expres gelijk worden getrokken door inmenging van de consolefabrikanten.

Uit dit korte nieuwsberichtje kenmerkt zich een groter probleem dat, als het aan Ubisoft ligt, zo de komende generatie blijft bestaan. In de aanloop naar de Xbox One en Playstation 4 werd gesproken van hele krachtige apparaten die hele realistische beelden zouden kunnen vertonen. Het meest kenmerkende voorbeeld van dit idee is (ironisch genoeg ook van Ubisoft) Watch Dogs. De eerste trailer zag er fenomenaal uit. De uiteindelijke game bleek flink teruggeschroefd om het draaiende te houden.

Ubisoft heeft met Watch Dogs de kracht van deze consoles flink overschat. Tegelijkertijd hebben ze met die trailer een beeld bij het publiek gecreëerd van wat ‘next-gen’ zou zijn. Nu blijkt dat niemand aan dit beeld kan voldoen. Tenminste, niet in full-hd resolutie en 60 frames per seconde. En laat dat laatste nu juist de belofte van beide consolefabrikanten zijn!

Het gevolg is dat in plaats van een paar stofwolkjes minder, een boom met een paar takken minder en een neus die iets minder realistisch geanimeerd is, de resolutie omlaag wordt gegooid en de framerate op het absolute minimum blijft hangen, enkel om hun eigen fabeltjes in stand te houden.

Het is een klassiek gevalletje van hoogmoed komt voor de val: Veel praatjes die Ubisoft niet waar kan maken. Problematischer is echter de concurrentiestrijd. Andere uitgevers zullen eerder geneigd zijn hetzelfde te doen, anders zien hun games er niet zo goed uit als die van Ubisoft.

Het is gek dat juist op resolutie en framerate wordtbezuinigd. Beide zijn ook van belang in hoe goed een game eruitziet. Helaas wordt dat nog wel eens over het hoofd gezien. Laten we hopen dat de gevolgen van deze idiote keuze beperkt blijven, want in het ergste geval spelen we over een jaar alle games in 720p en 30 frames per seconde. Niet echt ‘next-gen’, toch?

Share this post