Gaming30.08.2017

Ubisoft op gamescom 2017: Assassin’s Creed, Anno en The Crew 2


Totaal geen verkeerde lineup van de mannen uit Canada

Zoals gewoonlijk heeft Ubisoft elk jaar weer genoeg games om te laten zien. Naast het bijzondere Transference was er uiteraard ook nog Assassin’s Creed Origins, The Crew 2, Anno 1800 en nieuwe content voor Rainbow Six Siege. Marnix, Patrick en ik gingen langs om te zien wat er allemaal te doen is in deze games. En dat viel ook deze gamescom niet tegen!

Assassin’s Creed Origins

Marnix: Een jaartje overslaan zou de serie wel goed doen, zo was de gedachte bij zowel Ubisoft als de meeste (ex)-fans van de serie die zich focust op het gevecht tussen de Tempeliers en de Assassijnen. Opvallend genoeg lijkt Assassin’s Creed Origins echter nog steeds heel veel op het Assassin’s Creed dat we al kennen.

Er is wel degelijk wat op de schop gegaan. Het vechten zit op andere knoppen en het blokkeren van vijandelijke aanvallen werkt technisch gezien anders, maar eigenlijk voelt het nog ontzettend vertrouwd als je eenmaal gewend bent aan de nieuwe instelling. Daar kan de toevoeging van de ‘drone’ in de vorm van je vogel ook niet zo veel aan veranderen, hoewel dat wel een prima toevoeging is.

Ook de missies die je in de open wereld van Egypte doet komen vrij bekend voor. Iemand wordt van diefstal beschuldigd en jij als goede assassin bewijst zijn onschuld. Het zou zomaar uit een van de vele andere games in de serie kunnen komen. Dat maakt het niet per se slecht. Het vraagt alleen dat je je verwachtingen bijstelt.

Assassin’s Creed Origins lijkt de serie niet in een stroomversnelling te gaan brengen, maar als je van deze games houdt zit je hier prima. Het extra jaartje ontwikkeltijd heeft er wel voor gezorgd dat de wereld er erg mooi en gevuld uitziet. De setting is top, de gameplay prima, de missies (tot zover) wat je zou verwachten van de serie. Het is gewoon weer een Assassin’s Creed. En daar is helemaal niets mis mee.

The Crew 2

Robin: de hands-on speelsessie met de laatste build van The Crew 2 liet zien dat er flink wat verandert aan deze serie. Allereerst kregen we een presentatie te zien waarin duidelijk werd dat je buiten auto’s nu ook met motoren, boten en zelfs vliegtuigen aan de slag kan. Tevens is de wereld een stuk uitgebreider en interactiever geworden. Er is ditmaal ook meer aandacht voor het off-road racen met motoren en buggies.

Toen we dan eenmaal zelf met de game aan de slag konden viel direct op dat de besturing verbeterd is ten opzichte van het origineel. Niet dat die daar echt slecht was, maar het voelt nu een stuk vloeiender en heeft een wat meer arcade-feel wat veel beter tot zijn recht komt. Wederom zul je solo of met vrienden door de wereld kunnen rijden. Gebieden die je tegen gaat komen zijn onder andere New York, San Francisco, de Mississippi River en de Rocky Mountains.

Grafisch zag de game er verder al verbluffend goed uit en het wisselen naar auto, boot of vliegtuig kan on the fly gedaan worden, wat trouwens verbazingwekkend soepel loopt en echt wel een toffe feature is. Wel zaten er hier en daar nog wel wat bugs in. Geen ramp gezien het nog een half jaar duurt voordat de game uit komt en de ontwikkelaars beloofde stellig dat alles onder controle was en fixes op schema lagen. Vanaf 16 maart 2016 is de game beschikbaar, dus er is nog tijd genoeg.

Anno 1800

Patrick: Het was de mysterieuze aankondiging van Ubisoft op gamescom en omdat ik benieuwd was wat er zou gaan komen ben ik langs gegaan. Ik zal niet liegen: ik ben geen fan van het citybuilding/strategy genre waar Anno in valt dus het was even slikken. Wat wel leuk was om te zien hoe enthousiast de ontwikkelaars van deze alweer zevende game in de Anno-serie waren over dit deel. Na een aantal games in de toekomst die niet bij de hele fanbases goed vielen zijn ze nu weer in een tijdperk in het verleden, iets waar iedereen enthousiast over wordt die Anno speelt.

De game komt pas eind volgend jaar uit, dus het is eigenlijk iets te vroeg om er veel over te zeggen, maar de mogelijkheden die de game heeft passen in het tijdperk van stoomkracht, moderne steden en kolonialisme: exotische dieren meenemen uit een land dat je bezet hebt en ze in je eigen dierentuin gebruiken om de bezoekersaantallen op te krikken, bijvoorbeeld. Wat we te zien kregen (bijvoorbeeld hoe die dierentuin live volliep met bezoekers nadat je leuke beesten had toegevoegd) beloven veel voor fans van het genre.

Nu is het flauw om over fans van het genre te praten, maar Anno-fans zijn heel bevlogen en de ontwikkelaars Blue Byte hebben nu met Anno Union een officiële feedback loop opgezet zodat fans zich met de ontwikkeling kunnen bemoeien. Dat was in het verleden nogal een heikel punt, maar Blue Byte verheugt zich op de samenwerking met de grootste fans zodat die weer helemaal aan boord zijn met Anno 1800. Dat gaat dus helemaal goed komen.

Rainbow Six Siege

Marnix: Dat Rainbow Six Siege in 2015 uitkwam betekent niet dat het spel niet meer ondersteund wordt. Integendeel, want het spelersaantal blijft maar groeien en staat inmiddels op twintig miljoen. Dat komt door de goede support die Ubisoft aan het spel geeft, en ook voor de komende tijd staat er weer een update in de planning: Operation Blood Orchid.

Deze update voegt een nieuwe map op een verlaten pretpark toe en drie nieuwe personages om mee te spelen. Het spel blijft daarmee natuurlijk hetzelfde: een tactische first person shooter waarin een team het doel aanvalt en het ander verdedigt. De toevoegingen lijken in elk geval goed bij de rest van de game te passen, van wat ik uit die paar potjes spelen kon opmaken. De map lijkt goed in elkaar te zitten, maar verschillende ingangen op beide verdiepingen en een vrij chaotisch gangenstelsel binnenin.

Hoe de map zich tot de andere gaat verhouden, en of de nieuwe personages verschillend genoeg zijn om echt wat toe te voegen aan het spel valt nu moeilijk te zeggen. Daar zal de community zelf een oordeel over kunnen vellen vanaf 29 augustus. Maar het geeft in ieder geval wel aan dat Ubisoft nog steeds met Rainbow Six Siege bezig is, en ook zal blijven.

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

...