Hoe heeft het zover kunnen komen? Dat is de vraag die ik beantwoord wil zien als het gaat om de laatste Tony Hawk’s Pro Skater. Als je warme gedachten hebt bij het horen van die naam: laat ze los. Dit is een game die zo’n beetje alle goede dingen die de franchise door de jaren heen heeft opgebouwd teniet doet en daarnaast technisch ook nog eens flink ondermaats is. In de volksmond: een kutgame.
De theorie gaat dat omdat Activision’s contract met meneer Hawk eind dit jaar afloopt er per se een game moest komen voor de contractperiode afliep, goedschiks of kwaadschiks. Sterker nog: hele boze tongen roepen dat de uitgever willens en wetens deze game eruit heeft gepoept om de franchise te saboteren voor wie er eventueel nog geld uit zou willen slaan nadat Activision de rechten niet meer heeft. Dat gaat me wat ver, maar niemand zal kunnen ontkennen dat het toch raar is dat de game op deze manier in de winkel is gekomen. Maar ja, daar hebben we patches voor, toch?
Nou, dat valt dus ook tegen. Niet de minste series hebben gestruggeld met een lancering die minder dan briljant was en hoewel dat op zichzelf ook niet te excuseren valt is het minder erg als een game dan na een week of twee tenminste weer doet wat ‘ie moet doen. Ik heb expres gewacht op de beloofde patch die alles weer goed zou maken, maar tot op heden is hij nog niet gekomen. Er valt genoeg te fixen: naast de framerate die zo veel issues heeft dat het zelfs de camera in de weg zit gaat het mis als de game probeert haar online component in te laden en te laten zien.
Je hebt namelijk in THPS5 gewoon weer afgesloten levels, die nu bevolkt worden door een aantal spookskaters die schijnbaar als enige doel hebben om de framerate van de game nog verder omlaag te krijgen. Als je dan besluit dat je genoeg free skate hebt gehad (en dat moment komt snel, want de levels zijn niet alleen maar lelijk, maar ook nog eens te klein en zonder enige creativiteit in elkaar gezet) en je besluit om een missie te doen moet eerst iedereen eruit, het level opnieuw geladen, dan mag je je ding doen en daarna moet je weer verbinden om je ervaring minder te maken. Als je dan nog niet klaar bent om je haren uit je kop te trekken, probeer dan een uurtje of twee te spelen zonder uit het level te vallen, om onverklaarbare redenen door obstakels heen te gaan of anderszins genept te worden door de game zelf. Spoiler: gaat niet lukken.
Het is alsof de ontwikkelaars geen geld, geen tijd en geen ondersteuning hebben gehad om deze game te maken. De level editor die wordt bijgeleverd (framerate: fotoboek van de Hema) lijkt helemaal gebruikt te zijn om de rest van de game te maken, want er is geen enkele creativiteit of unieke feature te vinden in de acht levels die er in zitten. Zelfs de remakes van oudere THPS levels zijn beduidend minder dan de originelen, dan moet je toch je best doen. Het enige dat niet helemaal suckt aan deze game is de muziek, die ligt in de lijn der verwachting en dat is dan ook meteen het enige goede wat er over deze game gezegd kan worden.
Het ergste is: als je alle ellende vergeet kun je prima zien dat er onder de incompetentie nog steeds het frame van een superleuke game verborgen zit. De toevoeging van de ‘slam’ (als je de grindknop in de lucht gebruikt ga je in een rechte lijn naar beneden) is nutteloos en maakt het zelfs moeilijker om je combo gaande te houden, maar verder is het skaten nog hetzelfde gebleven. Je zou bijna janken als je bedenkt dat zelfs een simpele grafische upgrade van de laatste game in de serie tien keer beter zou zijn geweest dan dit zooitje, maar het is wat het is. Een kutgame dus.