Perry Rodenrijs begon zijn gameverslaving met een NES op een zolderkamer en is er sindsdien nooit van genezen. Zijn andere passie is zijn metal band.
Ontwikkelaar Romodo kondigde deze week Tony Hawk’s Pro Skater 5 aan, de nieuwste telg in deze lange reeks. Ergens kon je dit van mijlenver natuurlijk zien aankomen. De reeks spreekt vandaag de dag nog een behoorlijke groep gamers aan die net als mij begonnen zijn met het legendarisch goede Tony Hawk’s Pro Skater 2. En een dergelijke titel ontbreekt nog steeds in de bibliotheek van onze recent aangeschafte nieuwe machines.
Toch is dat legendarische laagje in de jaren wat doffer geworden, en heeft concurrent EA met zijn twee Skate games de show flink gestolen. De twee spin-off titels Tony Hawk’s Ride en Tony Hawk’s Shred die gebruik maakten van een bewegingsgevoelige skateboard controller hebben het ook niet al te best gedaan. Dus het is hoog tijd voor een ouderwets goede skate game. Stiekem ben ik al lang blij dat ik nu niet op een plastic skateboard in mijn woonkamer hoef te staan maar dat ik gewoon weer onderuitgezakt op de bank m’n ding kan gaan doen met een gamepad.
Op dit moment is er helaas nog niet zo heel veel bekend. Wel zegt Romodo dat de game solo, online co-op en tevens een competitieve online modus zal krijgen. Daarnaast zul je een eigen character kunnen creëren en verbeteren en zou de transitie tussen offline en online naadloos zijn. De game verschijnt op de PS4, PS3, Xbox One en Xbox 360.
De meeste elementen kennen we uit eerdere delen van de serie. De laatste aankondiging is echter op zijn zachtst gezegd opmerkelijk:
Tony Hawk’s Pro Skater 5 introduceert ook nieuwe power ups waaronder eentje waarmee je projectielen kunt afschieten. Projectielen afvuren in een skate game. Zou dit betekenen dat we onze wieltjes in de lucht tijdens een truc kunnen afschroeven en weggooien? Of je helm of kniebeschermer? Wellicht waterballonnetjes? We weten niet of een “Mario Kart” sausje de game goed zal doen, maar gedurfd is het zeker.