Het was een game die we eigenlijk vooral speelden om de bezoekers van virtuele pretparken het leven zuur te maken. Er waren geweldige manieren om ze te pesten, waarbij het natuurlijk het leukste was om wandelpaden ineens alleen maar rond te laten gaan, achtbanen plots uit elkaar te halen terwijl hij aanstaat, enzovoort. Een heerlijk spel, dus stap met ons in de tijdmachine naar het jaar 1999.
Het was 31 maart 1999 en Chris Sawyer bracht na lang programmeren zijn RollerCoaster Tycoon uit. Een spel dat inmiddels al diverse malen van een opvolger is voorzien, maar waarvan er toch echt maar één origineel is dat als klassieker te boek staat. In RollerCoaster Tycoon stap je zelf niet in de achtbanen (iets dat sommige gamers wel jammer vonden), maar ben je als het ware de baas over een pretpark. In sommige gevallen is het eerst een stuk land en is het aan jou om daar als een soort Walt Disney een prachtig pretpark van te maken. Je kunt kiezen voor vaste attracties zoals draaimolens, maar ook kun je je eigen achtbanen ontwerpen en dat was altijd een groot feest (ja ja, ook zonder dat je hem stukmaakte om mensen gelanceerd te zien worden in hun karretje).
Het leuke was dat je niet alleen iets maakte, je runde het ook echt. Dat betekende dat je genoeg schoonmakers in dienst moest hebben om al het kots op te ruimen, maar ook dat je bepaalde hoe hoog de entreeprijs voor je pretpark werd. Dat was een beetje de basis: hoe meer geld je verdiende, hoe grotere, mooiere, nieuwere attracties je kon kopen om zo je park nog aantrekkelijker te maken en de ticketprijs weer hoger te kunnen doen. Het was soms geweldig om naar al die kleine miertjes van bezoekers op je scherm te kijken en je dat lelijke stuk land zo tot leven te zien komen.
De game is vooral groot geworden op de PC, maar er was in 2003 (en in de jaren daarna) ook een variant op consoles. Later kwamen er zelfs nog expansies bij, zodat je veel meer attracties en landschappen tot je beschikking had. Uiteindelijk volgde in 2002 RollerCoaster Tycoon 2, in 2004 RollerCoaster Tycoon 3 en veel later, in 2016, RollerCoaster Tycoon World. Echter was vooral die laatste niet al te best en leek een rip-off van Planet Coaster, dat ook in die tijd uitkwam. Opmerkelijk dat er ineens voor zo’n andere opzet werd gekozen, want het had immers een geweldige franchise als bron. Er zijn overigens ook veel heel vreemde spinoffs geweest, zoals Joyride en RollerCoaster Tycoon 3D voor Nintendo 3DS, wat niet heel lekker lekker werkte omdat het bepaalde belangrijke zaken miste.
Hoewel RollerCoaster Tycoon deze week dus maar liefst 25 jaar (!) bestaat, is het nog steeds een spel met een grote schare fans. Het leuke is dat er wat nieuwe details bekend zijn geworden over de franchise. Zo zou er ook nog het idee zijn geweest om achtbanen ook meer onderhoudsmogelijkheden te geven, omdat dat staal misschien wel roestplekken zou laten zien. Ook zou je nooit een goede beoordeling kunnen krijgen als je een Heartline Twister Coaster bouwt: het echte achtbaantype schijnt ook niet enorm gewaardeerd te worden en het leek Sawyer goed om dat ook aan de game toe te voegen.
Sowieso waren de bezoekers vaak erg snel aan het zeuren, vind je niet? Maar toch stoorde het ons niet genoeg om met het spel te stoppen: er spelen nog steeds veel mensen RollerCoaster Tycoon. En eerlijk is eerlijk, kijkend naar al die video’s hierboven, beginnen onze handen ook weer te jeuken.