The International staat voor de deur. Het wereldkampioenschap Dota 2 gaat komende zondag al van start met voorrondes en de prijzenpot staat op een recordhoogte van meer dan zeventien miljoen dollar. Het mag duidelijk zijn: er staat iets groots te gebeuren. Er is echter een probleem voor de niet Dota spelers onder ons. Dota 2 is een redelijk complex spel, dat voor buitenstaanders niet makkelijk te volgen is. Bij deze mijn poging het allemaal een beetje uit te leggen – zoveel als nodig is om al dat spektakel straks te kunnen volgen.
In de basis is Dota 2 een teamspel. Twee teams, beide bestaande uit vijf personen, spelen op het speelveld dat in twee stukken verdeeld word door de rivier. Linksonder zit het ‘groene’ team: de radiant. Rechtsboven zit het ‘rode’ team: de dire. Elk team heeft een basis omringd met verschillende torens. Het doel is om torens te vernietigen; door te breken in de basis van de tegenstander; en aldaar hun ancient (groot ding midden in de basis) te vernietigen.
Buiten de twee basissen zijn er zogeheten lanes: paden die naar de tegenstander leiden. Op elke lane staan twee torens per team, en er zullen van elk team computergestuurde eenheden (creeps) over de lane lopen die helpen met de tegenstander aan te vallen.
Aan het begin van het spel kiezen alle spelers een held om mee te spelen. Elke held heeft een standaard aanval, vier vaardigheden, en de mogelijkheid tot het dragen van maximaal zes voorwerpen. De vaardigheden worden door de speler vrijgekocht door te levellen – door het doden van vijanden, zowel creeps als de tegenstanders. De voorwerpen worden in een winkel gekocht met goud dat eveneens verdiend wordt door het doden van vijandelijke eenheden.
Tussen de lanes in liggen bossen die gevuld zijn met neutrale creeps, zij vechten met niemand mee maar kunnen wel door spelers gebruikt worden voor het verkrijgen van experience en goud. Deze zogenoemde jungle blijkt ook een prima plek om tegenstanders in een hinderlaag te lokken of juist te ontkomen. Een speler die zich vrijwel alleen in de jungle begeeft om daar de neutrale creeps aan te pakken is jungling. Hij onttrekt zich (aan het begin van het spel) aan teamgevechten. Dit zal vooral door helden die sterk afhankelijk van items zijn worden gedaan.
De vier vaardigheden van elke held kunnen in grote mate van elkaar verschillen. Zo kunnen de vaardigheden actief (speler moet knop indrukken om te gebruiken, effect is tijdelijk) of passief (effect altijd aanwezig, geen knop nodig) zijn; toepasbaar op vijanden (meestal schade toebrengen) of medespelers (helen). Actieve vaardigheden vereisen mana om te gebruiken en hebben een zogeheten cooldown: na gebruik kunnen ze tijdelijk niet gebruikt worden.
De vierde vaardigheid is de belangrijkste: de ultimate. De ultimate is als het ware wat de held definieert: het is zijn sterkste aanval die van groot belang is in (team)gevechten. Ultimates vereisen doorgaans veel meer mana dan de gewone vaardigheden en hebben ook een veel langere cooldown.
Items zijn essentieel in Dota. De voorwerpen worden door spelers gekocht met het goud dat ze verdiend hebben met het doden van neutrale of vijandelijke creeps en tegenstanders. De voorwerpen worden gekocht in shops. Die shops komen voor in drie soorten: de gewone winkel in de basis van ieder team; de side shops die zich in de linkerbovenhoek en rechterbenedenhoek bevinden; en de secret shops, die zich beide bij de rivier bevinden zoals je op de bovenstaande kaart al kon zien.
De voorwerpen die worden verkocht vormen waarschijnlijk de moeilijkste component van het spel. De gewone winkel bevat de meeste items. De side shop heeft hoofdzakelijk items die de gewone winkel ook heeft – op een paar uitzonderingen na – en dankt zijn bestaansrecht aan zijn ligging: spelers hoeven niet terug naar hun basis voor bepaalde items. De secret shop bevat het ‘echte’ spul: voorwerpen die enorme boosts geven tegen een flinke prijs.
Maar dat is natuurlijk nog lang niet complex genoeg. Veel voorwerpen kunnen gecombineerd worden tot nieuwe, sterkere voorwerpen. Ik zal hieronder nog een aantal belangrijke items toelichten, maar hier volgen alvast wat vuistregels.
Hoe duurder/groter/imposanter het voorwerp, hoe belangrijker/effectiever het zal zijn. Zwaarden, hamers, speren et cetera geven meer damage. Schilden, pantsers en andere kleding geeft meer bescherming. Alles wat niet in die twee categorieën valt zal over het algemeen een effect hebben op hoeveel health of mana een speler heeft of een bepaald actief effect. Zie het als een extra vaardigheid die aan de held wordt toegevoegd.
Het is allemaal vrij logisch, maar we zijn er nog niet. Zowel de items als vaardigheden zijn onderhevig aan de zogeheten schadetypes. Er zijn er drie: fysiek, magisch en puur. Fysieke schade is over het algemeen de schade die met de gewone aanval wordt toegebracht. Deze schade wordt verhoogd door alle normale wapens: zwaarden, hamers, dat soort dingen.
Magische schade wordt door vrijwel alle vaardigheden van een held toegebracht. De schade van die vaardigheden kan niet versterkt worden, maar de weerstand tegen magische schade van een held kan met behulp van items versterkt of verzwakt worden, waarna zo’n vaardigheid meer of minder schade aanricht. Pure schade komt maar weinig voor en is ook de meest dodelijke: het trekt zich nergens iets van aan en gaat overal doorheen.
Tot zover de absolute basis. Het bovenstaande zou je al enig inzicht moeten geven in hoe het spel gespeeld wordt en waarom bepaalde dingen gaan gebeuren. Er is echter nog veel meer te vertellen. Hieronder ga ik nog wat dieper in op bepaalde items en helden.
Uitgebreider: belangrijke items en heldenrollen
Eerst maar eens doorgaan met de items. Ik kan natuurlijk niet alle items hier gaan beschrijven en uitleggen – daarvoor verwijs ik je vriendelijk door naar de Dota 2 wiki. Toch wil ik er wel een aantal uitpikken.
Essentieel in het spel is de courier, hij kan voorwerpen vervoeren en zorgt ervoor dat spelers door kunnen spelen terwijl hij hun items ophaalt en brengt. De courier kan later geüpgraded worden tot een flying courier, zodat deze extra snelheid krijgt en overal overheen kan vliegen.
Wards spelen ook een belangrijke rol. Het is van groot belang dat je weet wie wat waar aan het doen is. Wards bieden hier een uitkomst. Ze komen in twee smaken: observer ward voor gewoon zicht en sentry ward voor het zichtbaar maken van onzichtbare eenheden.
De aghanim’s scepter is een item dat je wel vaker gaat tegenkomen. Bij een groot aantal helden versterkt dit voorwerp de effecten van hun ultimate. Voor sommige helden een leuke upgrade, maar voor een heel aantal helden essentieel. Dan zijn er ook nog de boots: een basis item dat extra bewegingssnelheid aan een held geeft en naar vele andere vormen kan worden geüpgraded.
Als laatste nog The Aegis of the Immortal. Een item dat niet gekocht maar verdiend moet worden. Spelers kunnen besluiten om Roshan (bij de rivier), een speciale neutrale creep, aan te vallen. Als hij wordt verslagen krijgen alle helden van het team goud en verschijnt er één Aegis of the Immortal op de grond. De held die dit item oppakt en bij zich draagt zal wanneer hij sterft enkele seconden later op precies dezelfde plek weer tot leven komen. Het mag wel duidelijk zijn dat dit item een groot verschil kan maken in teamfights, maar onthoud wel dat Roshan geen gewone creep is en zelf ook flink wat schade kan toebrengen.
Als laatste nog wat extra dingen over helden. Allereerst zijn helden op te delen in vele categorieën: support, carry, escape, nuker en nog een aantal. Het belangrijkste is echter dat niet elke held overal even geschikt voor is. Zo zijn er helden die sterk afhankelijk zijn van de items die ze hebben (carry), helden die krachtige vaardigheden hebben en dus relatief snel vijanden kunnen doden (nuker) en helden die hun teamgenoten doen ondersteunen (support).
Hoewel kort door de bocht is het makkelijk om een tweedeling te maken: support en de rest. Waar de rest zich bezig houdt met het daadwerkelijke verslaan van vijanden en neerhalen van torens dienen de supporthelden hen daarin te ondersteunen. Het zullen supporthelden zijn die de wards kopen en plaatsen, die de courier upgraden, die items aanschaffen waarmee medespelers geheeld kunnen worden, en die vaardigheden hebben die de anderen in staat stellen te doen waar ze goed in zijn.
Om af te sluiten dan nog wat speciale vaardigheden die van groot belang zijn in gevechten. Silence is een effect dat ervoor zorgt dat een held zijn vaardigheden even niet kan gebruiken. Het maakt tegenstanders daarmee een flink stuk kwetsbaarder. Stuns verlammen de tegenstander helemaal. Waar bij een silence de held wel nog zijn gewone aanval kan gebruiken, kan dat bij een stun helemaal niet.
En dan nog illusies. Illusies zijn zwakkere kopieën van een held. Ze hebben minder health, brengen minder schade toe en kunnen geen items of vaardigheden gebruiken. Ze hebben echter een enorm voordeel: ze zien er voor de tegenstander exact hetzelfde uit als de echte held. Dat geeft tal van opties. Ze kunnen verkennen, helpen de tegenstander af te leiden, verwarren en maskeren wie de echte held nu daadwerkelijk is. Elke illusie kan door de speler apart bestuurd worden, wat vorig jaar in een aantal wedstrijden al voor een mooi spektakel zorgde.
Was dat het dan eindelijk? Nee, dit was lang niet alles. Nee, dit is zeker geen geschikte tutorial als je Dota 2 wilt gaan spelen. Maar ik denk wel dat het enig inzicht verschaft in wat er straks allemaal op dat scherm gaat gebeuren in The International. En natuurlijk begrijp je hier nog lang niet alles mee. Dota 2 is een complex spel waar je honderden uren in kunt stoppen en nog steeds verrast wordt. Het is een eerste stap. Hopelijk helpt het commentaar bij de wedstrijden je met de rest. Vergeet niet de Noobstream te kijken, waar de commentatoren snappen dat je er niks van snapt. Succes!