Gaming16.06.2017

The Surge: toch iets minder dan Dark Souls met robots


PS4 review

The Surge is onlosmakelijk verbonden met Dark Souls. Als je de Dark Souls-serie niet kent zal The Surge geen leuke game voor je zijn. Ken je het wel, dan ben je vermoedelijk voornamelijk geïnteresseerd in hoe de game zich verhoudt tot de serie van From Software dat eigenhandig een nieuw genre heeft gesticht. De makers hebben het al eerder geprobeerd met het tegenvallende Lords of the Fallen, en lijken geleerd te hebben van die game.

The Surge is een capabele Souls-kloon en de futuristische setting geeft het een eigen identiteit en mogelijkheden die vaker wel dan niet werken. Uiteindelijk is er echter net iets te veel van de gemeenheid en te weinig van de finesse aanwezig in The Surge om te kunnen tippen aan de Souls-serie. Dat betekent ook dat het makkelijk frustrerend kan worden. Het verhaal helpt daar niet echt in, zo doorsnee is het, maar uiteindelijk staat (en valt) The Surge net zoals de inspirator met het vechtsysteem.

Lekker hakken

Het goede eerst. The Surge draait om gevechten zonder kogels, dus wordt er veel gehakt en geslagen. Heel leuk daarbij is dat je kunt kiezen welk lichaamsdeel je wilt raken met je horizontale of verticale (in plaats van harde en heel harde in Dark Souls) aanval. Dat raakt aan een ander mechaniek dat The Surge heeft: energie. Als je met je slagen genoeg energie opbouwt kun je een finishing move doen op bijvoorbeeld de rechterarm, het hoofd of een been. De gear die de vijand al dan niet aan heeft op dat onderdeel kun je zo krijgen. De eerste keer krijg je het schema om het te laten 3D-printen en daarna de onderdelen die nodig zijn om dat te kunnen doen.

Dat brengt een interessante balans met zich mee, want een hoofd zonder pantser gaat er sneller vanaf, maar levert niks op. Als je heel voorzichtig speelt (en de vijanden zijn heel gemeen) bouw je niet genoeg energie op om de finisher te kunnen doen. Je moet dus risico nemen, al wordt dat later in het spel wat gemakkelijker.

De reden voor dat laatste is dat je uitrusting naar gelieven aan te passen is. Je levels worden uitgedrukt in Core Power, en hoe meer je daar van hebt, hoe meer je extra opties kunt aanschakelen die je meer energie, kracht of leven geven, extra healing als je een finisher gebruikt, bescherming tegen gas en nog meer handige dingen. Het is een goed systeem dat het mogelijk maakt om je speelstijl om te gooien met één bezoek aan een veilige haven.

De vijanden bestaan grotendeels uit andere mannen in exo-skeletten, helaas.
De vijanden bestaan grotendeels uit andere mannen in exo-skeletten, helaas.

De weg kwijt

So far, so good. Waar The Surge een beetje nalaat is in de subtiele manieren waarop de Souls-serie de moeilijkheidsgraad reguleert. Dat heeft deels te maken met de manier waarop de wereld (of ja, het complex) van The Surge is opgezet. Je komt in bepaalde gebieden meer dan ééns terug, maar de manier waarop alles met elkaar is verbonden is niet altijd duidelijk. Er zijn heel veel maintenance-gangen met liften die de rest van de industriële omgeving met elkaar verbinden, maar die lijken allemaal dusdanig op elkaar dat het heel makkelijk is om de weg kwijt te raken. Maar dat is nog tot daar aan toe.

Erger is dat de omgevingen na bepaalde punten in het verhaal opnieuw gevuld worden met nieuwe vijanden. De gebieden waar je het in de game mee moet doen zijn eigenlijk best beperkt en door opeens moeilijkere vijanden in een bekend gebied te droppen wordt het niet te makkelijk allemaal. Dat is wat makkelijk, zeker omdat de variatie in vijanden best te wensen overlaat.

Het echte probleem zit ‘m echter in de moeilijkheid van die vijanden. Ik heb geen problemen met een uitdaging, maar elke keer dat een gebied gevuld wordt met nieuw bloed zijn die zo dodelijk (één of maximaal twee klappen en het is klaar) dat al je vooruitgang voor niks lijkt te zijn geweest. Ik vind het niet erg om een nieuw gebied in te gaan, met nieuwe gevaren, maar vaak wordt in The Surge gewoon de gevaarlijkste vijand die je bent tegengekomen overal neergezet en moet je datzelfde gevecht keer op keer voeren, met nauwelijks marge voor een vergissing.

Afvallig

Dat wordt nog erger gemaakt door het feit dat er een hoop manieren zijn om van het speelbare gebied af te vallen in de game. Niet alleen word je daar vaak ingeslagen door een vijand die uit het niets komt, ook je eigen aanvallen zorgen er vaak voor dat je opeens van een platform afvalt en je spullen weer kunt gaan oprapen, als je daar al niet mee bezig was. Ik ben zelfs ergens terecht gekomen door een aanval waar ik niet hoorde te zijn en heb een eerdere Playstation Cloud-save moeten terughalen om verder te kunnen spelen. Als ik die niet had gehad, of die al overschreven was door de ene autosave die The Surge heeft had ik helemaal opnieuw kunnen beginnen met de game.

Dat is allemaal verdomde jammer, want het basisidee van The Surge is heel goed en de gevechten zijn zeker in het begin van de game wel precies die mix van uitdagend en precisie die de Souls-serie kenmerkt. Als het werkt, is het echt gaaf. De soms oneerlijke gedeeltes van de game frustreren, maar ik moet ook toegeven dat ik me per se niet wilde laten kisten door dat *$%spel en ben blijven grinden en proberen totdat ik er langs was.

Het moet dus wel degelijk in je aard liggen om super-moeilijke games te willen kapotmaken, terwijl je keer op keer hen kapotgemaakt wordt. Het is misschien oneerlijk om deze game zo veel te vergelijken met de Souls-serie, maar als er al een voorbeeld is van een relatief perfect uitgekristalliseerde versie van een game, is een mindere variant daarvan des te frustrerender. The Surge is verre van slecht, maar weet waar je aan begint: een struggle van jewelste.

[Afbeeldingen © Deck 13]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Games

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

30 jaar Warcraft! Een bijzondere mijlpaal. Blizzard Entertainment vierde dit 30-jarig jubileum van de iconische Warcraft-franchise met een reeks opwindende aankondigingen die zowel veteranen als nieuwe spelers zullen aanspreken. Tijdens een speciale presentatie onthulde Blizzard nieuwe functies voor World of Warcraft, langverwachte remasters van ondermeer Warcraft I en Warcraft II, en een Classic-update.

Gaming14.11.2024

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

Nieuwe Features, Remastered en Classic
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Ben je benieuwd welk casinospel James Bond het liefst speelt? Deze vraag leeft bij veel mensen. James Bond, de wereldberoemde geheim agent, staat erom bekend dat hij zijn tijd in casino's doorbrengt, vaak omringd door de spanning van verschillende casinospellen.

Entertainment14.10.2024

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

Sony introduceert twee nieuwe consoles om de dertigjarige verjaardag van het gamemerk te vieren. Het gaat om limited editions PlayStation 5 en PlayStation 5 Pro. Ze hebben een heel toffe retrolook, maar binnenin natuurlijk de kracht die we van deze consoles mogen verwachten.

Gaming20.09.2024

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

Sony staat op het punt om de PlayStation 5 Pro te onthullen. Vanmiddag is er een 'technische presentatie'.

Gaming10.09.2024

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Signify maakt vandaag bekend een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI sync box te lanceren. De Philips Hue Play HDMI sync box 8k is ontworpen om je Philips Hue lampen te synchroniseren met de nieuwste HDMI 2.1-videostandaard die wordt gebruikt door populaire spelconsoles zoals de PS5 en Xbox One, met resoluties tot 8K en verversingssnelheden tot 120Hz.

Gadgets05.09.2024

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers

Acer introduceerde vanaf de IFA in Berlijn het Project DualPlay-concept. Dit Predator-concept speelt in op de laatste trends in gaming en bestaat uit een nieuwe, gedeelde gamingervaring op één krachtige pc. Project DualPlay verlegt de grenzen van mobiel gamen en biedt gamers nog meer mogelijkheden om overal hun favoriete AAA-games te spelen.

Gaming05.09.2024

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers

Verder lezen over Review

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Er zijn weinig games die zo voorspelbaar zijn als Mario Party, maar dan op een positieve manier.

Gaming12.11.2024

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 review: goede ‘designer’-laptop

De Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 is qua naam een hele mond vol, maar hij heeft ook wel wat te brengen. Bijvoorbeeld voor designers.

Gadgets30.10.2024

Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 review: goede ‘designer’-laptop

Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed

Verder is het een point-and-click-game, of zoals het op de smartphone werkt: kijk en tik-game.

Gaming24.10.2024

Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed

Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag

In deze game ben je er lekker mee bezig terwijl je een-op-een scheepsstrijd voert. Zorgen dat je niet zinkt: het bootleven.

Gaming18.10.2024

Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag

Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij

Just Dance 2025 is uit. Heerlijk om weer een dansje te doen, want er zijn veel nieuwe nummers bij, maar ook heel veel prikkels.

Gaming15.10.2024

Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij

Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier

Ik hoef er geen doekjes om te winden, ik ga er ook niet geheimzinnig over te doen: Astro Bot is 100 procent een geweldige game.

Gaming14.10.2024

Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier

Dacia Duster Hybrid InNature Sleep Pack bewijst zijn veelzijdigheid

Dat een hybride auto veelzijdig is, dat blijkt al uit zijn aandrijving. Maar is er meer? Wel in het geval van de Dacia Duster Hybrid.

Automotive06.10.2024

Dacia Duster Hybrid InNature Sleep Pack bewijst zijn veelzijdigheid