We wisten al een tijdje dat De Sims Mobile er aan zat te komen, maar welke vorm de game van EA zou gaan krijgen was niet duidelijk. Nu is ‘ie er eindelijk, en het is duidelijk: deze gratis game ziet er niet veel minder goed uit dan de ‘echte’ Sims games op console en pc, maar heeft toch wel echt een freemium structuur, met energiemeters, timers en in-game valuta die je met echt geld kunt kopen.
In de basis is dit wel echt De Sims: je maakt een karakter aan in de uitgebreide editor en daarna krijg je een huisje om in te wonen en een baantje (als Barista, natuurlijk) om je geld mee te verdienen. Anders dan in de ‘echte’ Sims games krijg je een dagelijkse takenlijst en als je die haalt krijg je een beloning, meestal geld maar ook vaak nieuwe spulletjes in de winkel die je kunt kopen. Die hangen dan weer vast aan bepaalde verhalen die je vanzelf volgt.
Die verhalen maak je in tegenstelling tot de eerdere Sims-games niet zelf, maar zijn vooropgezet. Met namen als ‘Aartsvijanden’, ‘Het leven van de latte’ en ‘Dit is pas koken’ zijn die in duidelijke categorieën verdeeld zoals relaties, werk en hobby. Wat je moet doen om een verhaal verder te laten lopen is duidelijk aangegeven: je ziet je volgende stap altijd duidelijk aangegeven en hoeft die maar te volgen.
Wat je doet, dat hangt helemaal af van hoe veel tijd je hebt, of je er geld tegenaan wilt gooien en of je echt wilt spelen. Veel taken worden vanzelf afgemaakt door je sim, maar dan moet je wel (tot soms uren) wachten. Als je een actievere rol in de activiteiten wilt hebben kan dat, en dat zorgt er ook voor dat alles veel sneller is gedaan, maar dat kost natuurlijk energie. En energie, die gaat vrij snel op.
Alles wat je doet kost energie, dus als die op is moet je wachten tot evenementen vanzelf aflopen, of natuurlijk een andere resource aanspreken: Simcash. Simcash kun je ook kopen met harde euro’s natuurlijk, en Simcash kun je ook gebruiken om Simdollars te kopen.
Je kent het wel: een game als deze is gebouwd op het langzaam maar zeker aantrekkelijker maken van de betaalde optie. Steeds langer wachten, steeds moeilijker vooruit komen, het leidt allemaal naar een van twee mogelijkheden: je geeft er geld aan uit, of je vergeet op een gegeven moment dat je de game nog hebt (afhankelijk van of je de push(erige) notificaties toestaat) en laat het.
Het maakt van de Sims Mobile geen echte Sims game. Het zat er dik in, maar zoals bij veel games die de overstap naar mobiel maken is De Sims Mobile een game waarin je creativiteit op een zijspoor wordt gezet en je voornamelijk het vooraf gebaande pad mag bewandelen dat voor je is uitgestippeld. Kleine pleister op de wonde is dat je ook met de Sims van vrienden kunt aanpappen, zodat je in elk geval iets van ongeplande interactie kunt krijgen.
[Afbeeldingen © EA]