Perry Rodenrijs begon zijn gameverslaving met een NES op een zolderkamer en is er sindsdien nooit van genezen. Zijn andere passie is zijn metal band.
Het is inmiddels iets meer dan vijf jaar geleden dat we een paar maanden geen sociaal leven meer hadden omdat er een bepaalde game uit was gekomen. We hebben het hier natuurlijk over The Elder Scrolls V: Skyrim, een forse RPG waar liefhebbers flink wat uurtjes mee mochten stoeien voordat ze alles gezien hadden. De game bevatte hier en daar wat bugs maar dat mocht de pret niet drukken. In de afgelopen jaren zijn er ook drie uitbreidingen tegenaan gegooid en laten we natuurlijk de vele mods niet vergeten.
Eind vorige maand verscheen de Skyrim Special Edition. Een bundel die alle drie de uitbreidingen bevat en tevens een grafische upgrade heeft gekregen. Omdat Skyrim niet een titel is die je in een dagje uitspeelt hebben wij de tijd genomen om is uit te pluizen hoeveel de nieuwe versie toevoegt ten opzichte van het origineel. Als het op remasters neerkomt zijn we namelijk best kritisch. Dus is dit een typisch gevalletje veel Re- weinig Master? Of valt dat allemaal wel mee? Lees gauw verder om erachter te komen!
Het grootste paradepaardje van deze nieuwe versie is de grafische upgrade en laat dat nu net hetgeen zijn wat eigenlijk een beetje tegenvalt. In de openingsscène worden we samen met andere gevangenen weggebracht om naar de eeuwige jachtvelden gestuurd te worden. Hier valt eigenlijk al meteen op dat de gezichten en vooral het haar zijn blijven hangen in 2011.
De personages komen niet echt goed tot hun recht met monden die niet open gaan tijdens een conversatie. Maar ook het haar ziet er op z’n zachts gezegd apart uit. Daarbij zijn de bewegingen die de personages maken een beetje statisch en dat doet voor ons een beetje afbreuk aan het verhaal. De klungelige, bijna robotachtige bewegingen van de personages zorgen ervoor dat je de materie niet helemaal serieus neemt.
Los van de personages zien de omgevingen er wel fraai uit. Hier zien we wel degelijk verschil met het origineel. Het vermogen om in de verte te genieten van een haarscherp landschap dat gevuld is met mooie bomen en stromende rivieren doet iets met ons. Het gevoel van een immens grote speelwereld die je vrij kunt ontdekken grijpt je wederom vast zoals het origineel dat een paar jaar geleden deed.
Ook het kleurenpalet heeft een 2016 oppoets beurt gekregen wat de ervaring alleen maar goed doet. Wij hadden eigenlijk geen problemen met de grauwe toon van het origineel, maar nu de kleuren wat diverser en warmer zijn voelt de game toch wat verfijnder aan. Het zijn kleine details die allemaal iets toevoegen aan de beleving. Zo zijn er helaas nog wel laadschermen, maar vallen de tijden reuze mee ten opzichte van het origineel.
Een andere fijne toevoeging die pc-gamers al hadden is de quicksave. Onvoorbereid alles kapot hakken terwijl je lekker potions lurkt om de gezondheid op pijl te houden kan. Zonder potions een eindbaas tegenkomen die stiekem toch iets te sterk is kan ook. Een enkeltje naar de eeuwige jachtvelden is dan het resultaat. Voorheen sloeg je jezelf dan voor je mooie viking helm omdat je natuurlijk was vergeten te saven, jij barbaar! Met de Special Edition kunnen we nu opgelucht adem halen aangezien de game cruciale punten zelf opslaat. Vanaf nu dus efficiënt door de vele kerkers heen walsen, fijn!
Bovendien heeft Bethesda het systeem van Fallout 4 meegenomen. Dus als je met meerdere characters speelt is het niet zoeken tussen de saves maar heb je een knap overzicht waar alles apart opgeslagen wordt. Dit ook vinden we een erg fijne toevoeging die deze versie weer net een stukje beter maken dan het origineel.
Als we het dan toch over toevoegingen hebben kunnen we natuurlijk de mods niet overslaan. pc-gamers mochten er al jaren van genieten en nu zijn de console gamers ook eindelijk aan de beurt. De verhouding is daarentegen wel een beetje scheef. Op moment van schrijven zijn er 254 mods beschikbaar voor de Xbox One versie en moeten Playstation 4 bezitters het doen met slechts 104 mods. De reden daarvoor is dat Sony een erg strak eisenpakket heeft neergelegd bij Bethesda. Zo mogen de mods alleen gebruik maken van bronnen die in de basis game zitten en mogen ze ook niet teveel ruimte innemen.
Officieel komt het er op neer dat de mods de prestaties van de de game op de console niet mogen beïnvloeden. Dat is ergens wel een beetje sneu met een “standaard” van dertig frames per second. Daarbij hebben we gemerkt dat dit zelfs in sommige gevallen iets teveel gevraagd is van de titel en dat is jammer. Het origineel deed erg veel dingen goed, maar bevatte ook voldoende bugs die in sommige gevallen zelfs voor crashes zorgden. Vooralsnog hebben we wel een paar gekke dingetjes meegemaakt maar niets wat de game onspeelbaar maakte. Er zijn verhalen te vinden die dit tegenspreken, maar het lijkt erop dat Bethesda onder de motorkap toch een beetje gesleuteld heeft om dit te beperken.
En dan komen we terecht bij de laatste belangrijkste vraag: Kunnen spelers van het origineel een echte meerwaarde verwachten voor die zestig euro? We hebben er lang over nagedacht maar kunnen tot een resolute “Nee” komen. Waarom? Als je de originele game en alle uitbreidingen al bezit betaal je nu dus de volle mep voor een onvolledige grafische upgrade en wat kleine extra toevoegingen. Als je dan toch alles opnieuw wilt ervaren wacht dan – als console gamer – eventjes af tot deze titel een iets milder prijsje heeft gekregen, dan voelt het in onze optiek wat eerlijker aan.
Maar als je de game nog nooit gespeeld hebt is dit natuurlijk wel het moment om in te stappen. Zeker met alle drie de uitbreidingen erbij is dit een fijn pakketje waar je aardig wat uurtjes in kwijt kunt raken. De originele game stond al als een huis en deze versie is natuurlijk een stukje beter. Dus als je nog aan het twijfelen was, of op zoek bent naar een toffe RPG is dit een mooi moment om toe slaan.