26.04.2015
Gaming

Steam krijgt betaalde workshop content

By: Marnix Suilen

BlogGaming

Valve biedt per direct de mogelijkheid voor modders om hun creaties voor de populaire game Skyrim te verkopen. Dit loopt via de Steam Workshop, een plek waar gamers, hobbyisten en modders hun gemaakte content eerder al gratis konden aanbieden.

Op dit moment zijn er al enkele tientallen ‘mods’ voor Skyrim in de verkoop gegaan, zoals een aantal zwaarden voor minder dan een euro per stuk en wat grafische upgrades. Dit betekent echter niet dat de ontwikkelaar van de mod er rijk van wordt: hij krijgt slechts 25% van de verkoopprijs. Waar de overige 75% heen gaat blijft onduidelijk.

In tegenstelling tot alle andere aankopen die je doet op Steam, geeft het kopen van een mod je wel nog een korte geld-terug garantie. Als de mod je niet bevalt kun je tot 24 uur na de aankoop je geld terug krijgen. Na die termijn heb je gewoon pech, ook als een update voor de game ervoor zorgt dat de mod niet meer werkt.

De <em>Purity <\/em>mod, nu verkrijgbaar voor een schamele 2 euro 79.
De Purity <\/em>mod, nu verkrijgbaar voor een schamele 2 euro 79.

En zoals dat soort dingen horen te gaan, is er ‘controverse’ ontstaan. Dat betekent: een selecte groep maakt zich kwaad over deze zet van Valve en spamt Steams discussiefora en de rest van het internet vol met hoe vreselijk het wel niet is. Er is zelfs een change.org petitie gestart.

Laten we even wat dingen uit elkaar zetten. Ten eerste: gamers voor mods laten betalen, mag dat? Ja, dat mag. Waarom zouden modders geen geld mogen verdienen met hun werk? Het idee dat deze gratis moeten zijn omdat ze dat altijd waren is een veel te simplistische cirkelredenatie die niets oplevert. Dat dingen ‘nu eenmaal zo zijn’ is geen reden om ze niet te veranderen.

Problematischer is echter de verdeling van de inkomsten. Slechts 25% is voor de maker van de mod. Dat blijft meer dan niets, maar je vraagt je af wie er met de rest vandoor gaat. Valve zal een deel eisen, maar niet per se de volledige overgebleven 75%. Ongetwijfeld zal Bethesda, de uitgever van Skyrim, ook een deel opeisen. Het zal ook geen standaard percentage worden. De aankondiging meldt dat deze verhouding alleen voor deze workshop geldt. Voor andere titels zal misschien een afwijkende verdeling gelden.

En dan is er nog het probleem van copyright inbreuk. Er is inmiddels al een mod verwijderd die animaties van een andere modder zonder toestemming gebruikte en doorverkocht met zijn mod. Valve verwijst simpelweg door naar de DMCA, de wet die copyrightbreuk tegengaat. Daar komt bij dat grote bedrijven mods nu meer in de gaten zullen gaan houden, er wordt immers geld verdiend. Er bestaan bijvoorbeeld aardig wat Lord of the Rings mods voor Skyrim. Het vestigt de aandacht op een community die voorheen voornamelijk onder de radar bleef.

En toch heeft het juist vanuit copyright oogpunt ook een groot voordeel. Als je mod niet op ander werk is gebaseerd, maar enkel op de game en je eigen creaties, dan heb je nu volledige toestemming van de ontwikkelaar om er geld aan te verdienen. Daarvoor wist niemand hoe de ontwikkelaars er tegenover stonden. Door het gratis aan te bieden was de kans op vergiffenis groter als de maker er toch niet blij mee bleek te zijn.

En dat de modding-community kapot zou gaan? Ik denk dat wel zal meevallen. Niemand weerhoudt een modder ervan zijn content toch gratis aan te bieden. Daarnaast dicteert de markt vanzelf wat wel of niet acceptabel is. Als jij 90 cent voor een zwaard te veel vindt, dan koop je het gewoon niet. Zodoende acht ik de kans op enig resultaat van die change.org petitie nihil. Valve en Bethesda zijn bedrijven, en Steam is een inkomstenbron voor beiden. Het geld niet uitgeven haalt meer uit dan het ondertekenen van een petitie die een conservatief dogma zonder verdere argumentatie aan een bedrijf probeert op te leggen.

En dan kun je zoveel ASCII-middelvingers op het internet plaatsen als je wilt. Zolang het geld oplevert interesseert het die bedrijven geen bal.

Share this post