Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Ik haal er weinig plezier uit om een game waar honderden mensen zich de pleuris aan hebben ontwikkeld af te kraken, maar Star Wars Battlefront 2 laat me weinig keus. Deze game, die heel gaaf had kunnen worden, laat op alle vlakken (behalve grafisch en qua muziek) zien dat je ook heel veel geld aan kunt gooien tegen een game die gewoon niet leuk is.
De eerste Battlefront (ok, puristen, de eerste ’tweede’ Battlefront) was een pure multiplayer-shooter in het Star Wars universum en was daarom ook al opgezadeld met hoge verwachtingen die niet ingelost konden worden. Star Wars Battlefront 2 doet daar nog een schepje bovenop, maar daarover later meer. Laten we beginnen met het beste gedeelte van het spel: de single player campagne.
Use the words, Luke
Alleen al het feit dát er een verhaal in Battlefront 2 zat maakte het een interessante game voor me, want van de multiplayer had ik al weinig verwachtingen na het eerste deel. Het verhaal laat je spelen met Iden Versio, een elite-soldaat aan de kant van The Empire. Het verhaal pikt op precies nadat de tweede Death Star in Return of the Jedi aan flarden is geschoten en zo zien we Versio struggelen met wat het Keizerijk nou precies is.
Het is voor een Star Wars-gekkie als ik leuk om de transitie van Empire naar First Order te zien vanuit de ogen van een karakter aan die kant. In die campagne (wel echt heel kort, zelfs voor huidige begrippen waar 6 uur de norm is) zitten een aantal goede momenten en wordt er (voor Star Wars-begrippen) meer diepgang gegeven aan Versio en de karakters om haar heen.
De actie in de campagne is niet heel speciaal, want grotendeels (uitzondering is het directe begin dat je leuk met een mini-probe droid aan de slag laat gaan) ben je bezig met doen wat je in de multiplayer-modus ook doet: vliegen en al lopend schieten. Het eindgevecht maakte wel een beetje indruk, maar voornamelijk door de omgevingen en de implicaties daarvan, niet zo zeer omdat ik spannende dingen aan het doen was.
Het is jammer dat het blijkbaar als zonde werd gezien om de karaktermodellen van alle bekende Star Wars helden als broer en zus Skywalker, Solo en Calrissian niet te gebruiken, want ook die krijgen allemaal een eigen level dat vaak weinig toevoegt aan het verhaal. Ontwikkelaar DICE had ook de ietwat bizarre schifting halverwege beter kunnen uitdiepen, want die moeten we nu (net zoals de cameo’s) maar gewoon accepteren.
Alles blijft op de oppervlakte, maar als fan leer je er tenminste iets van qua lore en het is natuurlijk een prima tutorial voor de multiplayer. Op zich niet erg, want de basale mechanics van het schieten, vliegen en rennen werken en ondersteund door schitterende graphics en díe muziek en geluidseffecten heb je daar een of twee prima avonden mee.
Shoot the force, Luke
Even een dingetje over de algemene ‘feel’ van Battlefront voordat ik verder ga: ik had (net zoals Marnix dat omschreef in zijn review) problemen met hoe proppenschieterig de wapens in de vorige Star Wars Battlefront waren. Het had allemaal geen impact, waardoor de gevechten dat ook niet hadden. Ik heb dat probleem nog steeds, al moet ik in alle eerlijkheid zeggen dat de schaal van de gevechten dat deels wel compenseert.
Dat is grotendeels te danken aan nieuwe 40-personen modus Galactic Assault. Denk Walker Assault uit het eerste deel, maar dan gebalanceerd. Op verschillende iconische plekken als Mos Eisley, Endor, Kamino wordt echt elk aspect die de game in zich heeft gemixt in langere potjes met verschillende doelen en steeds verschuivende slagvelden. In zo’n potje ga je van gewone soldaat, naar held, naar piloot van een ruimteschip. Het maakt de modus dynamisch en veruit de leukste die de game heeft.
De andere modi variëren van leuk tot lame. Zo is er nog Strike, die teams van acht tegen elkaar doelen laat verdedigen of aanvallen en die goed gebruik maakt van het klasse-systeem dat de game heeft. De vernieuwde Heroes VS Villains is een stuk beter dan die uit de vorige game: het is nu 4 helden tegen 4 slechteriken, zonder dat iemand kanonnenvoer hoeft te spelen. Nog steeds chaos tot en met, maar nu heeft iedereen een rol van betekenis.
Starfighter Assault, waarin iedereen in X-Wings, TIE Fighters, en de rest van de schepen rondvliegt heb ik op Gamescom al even kunnen spelen en de uiteindelijke versie is niet veel anders dan dat: uitermate indrukwekkend op visueel vlak, maar uiteindelijk ook niet zo interessant om te spelen. Het minst interessant tot nu toe is echter Blast, een 10 vs 10 Deathmatch modus. Die nodig niet uit tot enige vorm van tactiek en bestaat bijna alleen maar uit het inrennen van de killzone waar iedereen doodgaat, proberen met je proppenschieter iemand neer te krijgen en daarna zelf in de rug geschoten worden.
Al die modes hebben veel overeenkomsten, zoals de planeten waar je ze op speelt, de karakters die je altijd ziet terugkomen en de wapens die je gebruikt, maar er is niet echt iets om je in vast te bijten in de game. Er is geen ranking, dus je moet blijven spelen omdat het zo leuk is – en dat is het dus wat mij betreft na enkele potjes al niet meer. De grootste reden dat je Star Wars Battlefront 2 zou blijven spelen is – terecht – de meest controversiële van de game: het progressie-systeem.
Loot the box, Luke
Oh man. Waar te beginnen? Even het begrip lootbox, voor wie de laatste tijd geen grote games meer heeft gehad. Een lootbox is een methode van beloning in een game waarbij je niet X, Y of Z krijgt of kiest, maar in plaats daarvan een doosje krijgt met daarin een aantal willekeurige upgrades (vaak in de vorm van kaarten, zoals deze game ook doet). Heb je geluk, zijn het upgrades die je wilt, heb je pech, kun je er niks mee of heb je ze al.
Battlefront 2 heeft de kapitale fout gemaakt om niet alleen kaarten in de kistjes te stoppen die je kunnen helpen om potjes te winnen, maar om ook nog eens zo goed als het hele progressie-systeem van de game koppelen aan hoe veel kaarten je hebt. Nadat iedereen extreem boos is geworden heeft EA het kunnen kopen van de kaarten voor echt geld uitgeschakeld, om een pay-to-win scenario te kunnen vermijden, maar het maakt niet uit: de progressie in deze game is zo kapot als ‘ie maar zijn kan.
Het werkt zo: je speelt, krijgt daarvoor Star Wars credits en kunt die dan weer spenderen aan pakjes met een paar random kaarten. Er zijn verschillende types pakjes: Hero, Starfighter en Trooper. Die laatste categorie heeft alles, dus die is het interessantste. Die dingen kosten 4000 credits. Als je een potje speelt krijg je gemiddeld 200 credits, afhankelijk van hoe lang je hebt gespeeld. Dure grap dus.
DICE en EA hebben net deze week nog beloofd dat het aantal credits dat je krijgt per gespeeld potje wordt verhoogd naar ongeveer 500-600, maar dan gaat het nog steeds niet heel hard. Dat is echter nog niet eens het grootste probleem.
Use the coins, Luke
Hoe random het is blijkt al snel problematisch, niet alleen omdat je zelden krijgt wat je wilt, maar omdat je – zeker in het begin – zo veel krijgt waar je niks aan hebt. Je moet naast het kopen van de lootboxes namelijk ook nog dingen als speciale schepen en helden (denk Darth Vader, de Millennium Falcon, dat soort dingen) vrijkopen met credits. Dat zit in de duizenden (10-15.000) per stuk en die moet je dus ook nog gaan verdienen. Het lullige is echter dat je wel allerlei kaarten krijgt in je random doosjes voor precies die speciale karakters, die je vervolgens niet kunt gebruiken omdat je het karakter niet hebt vrijgespeeld.
En als dat niet al irritant genoeg klinkt is er dan ook de kwestie upgraden: de vier klassen waar je mee kunt spelen hebben een aantal slots om kaarten in te steken, maar ook al heb je geluk en krijg je toevallig in het begin twee kaarten voor je Heavy of Specialist waar je graag mee speelt, dan moet je om die te kunnen gebruiken eerst nog dat karakter levelen. Dat gaat dus niet door het te gebruiken. Nee, dat levelen gebeurt door kaarten te ontvangen voor dat karakter. Als het dus niet mee zit krijg je uit de random doosjes allerlei kaarten voor dingen waar je niet graag mee speelt, met geen enkele mogelijkheid om de klasse die je wel graag gebruikt sneller te upgraden.
Als kersje op de taart kun je de kaarten dan ook nog in verschillende levels krijgen, maar om een kaart van level één naar het maximale level vijf te krijgen moet je crafting parts investeren, een andere currency die ook at random in de doosjes zit. Dat het systeem gevorderde spelers gewoon doodleuk voordeel geeft ten opzichte van iemand die net begint (de upgrades zijn geen kwestie van hoe je wilt spelen, ze maken je karakters gewoon domweg een stuk beter dan de rest) is ook al vreselijk, maar ik heb de kracht al niet meer om dat stukje design te fileren: het is gewoon flauw, ondoordacht en vooral disrespectvol naar je spelers toe.
het klinkt als een zooitje, en dat is het ook. Met je wapens is het niet veel beter: die level je in ieder geval nog door ze te gebruiken, maar dat betekent wel dat je als beginnende speler veroordeelt bent tot de slechtste van alle proppenschieters die de game in zich heeft, totdat je genoeg tegenstanders hebt omgelegd om de volgende te mogen gebruiken. Die hele bal aan frustratie kun je aan je voorbij laten gaan als je Star Wars Battlefront 2 wil spelen als een echte Stormtrooper: vrolijk rondrennend terwijl je elke 40 seconden wordt neergemaaid, genietend van de Star Wars-sfeer. Want nogmaals: die is er, en niet zuinig ook. Maar hoe een game zo mooi kan zijn en toch zo vreselijk tegelijk is wel schokkend. Ik zeg het niet graag, maar ik zou dit fijn laten liggen en een half jaar wachten tot er misschien wat orde op zaken is gesteld.
[Afbeeldingen © EA]
Verder lezen over Game
Gaming29.10.2024
5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Gaming24.10.2024
Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed
Gaming22.10.2024
Zoveel mooier kan een game op PlayStation 5 Pro zijn
Gaming18.10.2024
Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag
Gaming15.10.2024
Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij
Gaming14.10.2024
Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier
Gaming10.10.2024
5 toffe vechtgames die geen Tekken, Mortal Kombat of Street Fighter zijn
Verder lezen over PlayStation 4
Gaming04.06.2022
PlayStation 5 verkoopt minder goed dan PlayStation 4
Gaming13.01.2022
Xbox One wordt niet meer gemaakt, PlayStation 4 wel
Gaming20.11.2019
Versla je tegenstanders met de nieuwe Revolution Pro Controller 3 voor PS4
Gaming19.11.2019
MediEvil Remake: Daniel had beter in zijn graf kunnen blijven
Gaming03.11.2019
PlayStation 4 haalt nieuw verkooprecord
Gaming09.10.2019
Sony maakt release van de Playstation 5 bekend
Je Ps4 games blijven speelbaarGaming03.10.2019
Prijs van Playstation Now flink verlaagd
Het begint aantrekkelijk te wordenGaming25.09.2019
State of Play: Release date Last of Us 2 en andere aankondigingen
Het grootste nieuws van Playstation's livestreamVerder lezen over Review
Gadgets30.10.2024
Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 review: goede ‘designer’-laptop
Gaming24.10.2024
Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed
Gaming18.10.2024
Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag
Gaming15.10.2024
Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij
Gaming14.10.2024
Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier
Automotive06.10.2024
Dacia Duster Hybrid InNature Sleep Pack bewijst zijn veelzijdigheid
Entertainment02.10.2024
Joker: Folie à Deux is de rauwste musical die je ooit zag
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Verder lezen over Star wars
Entertainment02.11.2024
Nieuwe trailer Star Wars: Skeleton Crew ziet er veelbelovend uit
Gadgets03.10.2024
LEGO lanceert Jabba’s Sail Barge voor Star Wars-fans
Events23.09.2024
Leukste uitje voor de herfstvakantie: LEGO World in de Jaarbeurs
en daar is ook een LEGO Fabriek aanwezigGaming11.09.2024
Star Wars Outlaws review: een ver heelal vol smokkelroutes
Entertainment09.09.2024
James Earl Jones, stem van Darth Vader en Mufasa, is overleden
Gaming04.09.2024
Star Wars Outlaws is nu beschikbaar voor iedereen
+ winactie Hasbro PulseEntertainment20.08.2024
Disney cancelt Star Wars-serie The Acolyte
Entertainment10.08.2024