In samenwerking met Digital Foundry, bekend van hun technische analyses van games en hardware, heeft Microsoft de eerste details rondom de nieuwe Xbox naar buiten gebracht. De nieuwe console, ook wel bekend als Project Scorpio, moet de Xbox One niet gaan vervangen, maar is een krachtigere variant die de nieuwste games op 4k resolutie kan weergeven.
Microsoft lijkt haar ambities waar te gaan maken. In een aantal verschillende artikelen legt Digital Foundry precies uit wat voor hardware er in de Scorpio zit. Zo zijn CPU en GPU speciaal voor de Scorpio ontworpen en een stuk sneller dan wat in de Playstation 4 Pro zit. Ook het geheugen is uitgebreid, 12GB GDDR5 waarvan er 8GB (het totaal van de PS4 Pro) voor games beschikbaar zijn.
Dat klinkt natuurlijk allemaal erg leuk en aardig, maar uiteindelijk zijn we vooral geïnteresseerd in wat dat voor games betekent. Er is alleen een demo van Forza Motorsport getoond, maar die draait wel op de beloofde 4k resolutie met 60 frames per seconde. Daarnaast stelt Microsoft ook nog eens dat er op dat moment pas 66% van de GPU gebruikt werd.
Uiteraard zullen mensen zonder 4k-tv ook profiteren van de extra rekenkracht van de Scorpio, alles wordt dan op 4k gerendered en dan terug gebracht naar 1080p resolutie, waardoor alles scherper moet uitzien. Welke opties open liggen voor ontwikkelaars, en wat de precieze verplichting zijn is niet helemaal duidelijk. En ook de grote hamvraag blijft onbeantwoord: hoeveel gaat dat kosten?
Door de hardware nu al bekend te maken heeft Microsoft de komende tijd echter vrij baan om zich te focussen op wat je straks allemaal op de Scorpio kunt spelen, en waarom dit het platform is dat je primair wilt gaan gebruiken. Wordt vervolgd.