Sony wil een game maken met daarin AI-personages. Het gaat daarbij mogelijk niet eens om NPC’s, non-playable characters, maar misschien wel om hoofdpersonages. Het heeft een demo laten zien met daarin Aloy uit het Nederlandse spel Horizon Forbidden West, of eigenlijk: een AI-tweeling. Een video ervan scheen ook online, maar is er inmiddels wegens copyrightklachten afgehaald.
In de video was de director of software engineering van Sony te horen, die met AI bezig is. Sharwin Raghoebardajal van PlayStation toonde hoe een AI-variant van Aloy een heel gesprek met een speler heeft tijdens het spelen. Best een tof idee, waarin de AI-assistent als het ware samenkomt met de game. Waar je normaal in multiplayergames vaak met anderen praat, zou je nu dus een heel gesprek kunnen voeren met je gamepersonage. We dromen ook vast vast een stap verder, namelijk dat je je personage ook echt karaktereigenschappen van jezelf kunt geven en vervolgens bijvoorbeeld dingen kunt zeggen waarnaar het personage later in de game handelt.
Waarschijnlijk zal het zo’n vaart niet direct lopen, maar het is in ieder geval wel spannend om te zien wat AI in games kan doen. Het wordt waarschijnlijk al volop ingezet om games visueel op te poetsen, maar wat als het ook echt een rol gaat spelen in de persoonlijkheid en het gedrag van een personage? We zien het ook wel zitten voor NPC’s, die normaal als een idioot in de weg staan of juist heel homogeen zijn. Door AI zouden die veel meer tot leven komen.
In de demo van Aloy konden mensen zien hoe een AI-gestuurde stem en AI-gestuurde gezichtsuitdrukkingen ontstonden, al werd er wel benadrukt dat het echt om een prototype gaat. Er wordt gebruikgemaakt van OpenAI GPT-4 en Meta’s Llama 3 om gesprekken mogelijk te maken. Sony heeft daarnaast zijn eigen Emotional Voice Synthesis waarmee het spraak kan ‘maken’. Met Mockingbird, ook van Sony, wordt audio naar gezichtsuitdrukkingen vertaald.
Hier in ieder geval het laatste woord nog niet over gezegd. Het gebruik van AI ligt heel gevoelig bij acteurs en dat geldt ook voor mensen die hun stem aan bepaalde personages lenen. Extra reden voor Sony om te benadrukken dat het gaat om een prototype. Ook vragen we ons af of het niet teveel afleid als je een gesprek met een gamepersonage volgt. Als je gewoon wat rondloopt kan het wel, maar zodra je in een actiescene zit wordt het wel een beetje gek, misschien. We houden het in de gaten.