Volgens het onlangs verschenen rapport van research firma
Strategy Analytics zal Sony de grote winnaar zijn in de ‘console wars’. In dit rapport (dit artikel geeft wat meer cijfers), wat de verkopen voorspelt tot het einde van dit decennium, krijgt Sony met 80 miljoen PS4’s een voorsprong van 40% op Microsoft’s Xbox One, die wordt ingeschat 57 miljoen verkochte apparaten.
Let wel, dit zijn voorspellingen, en het kan dus goed zijn dat het anders uitpakt. Een gedeelte van de voorspelling is gebaseerd op de verkopen van de PS4 in het eerste jaar (18,5 miljoen) die volgens Strategy Analytics dichter bij het tempo van Sony’s bestseller, de PS2 (20,1 miljoen in het eerste jaar) ligt dan bij de PS3 (10,5 miljoen).
Op de Game Developers Conference werd door Sony gemeld dat ze nu de 20 miljoen stuks zijn gepasseerd (op 1 maart j.l.) waarbij ze met een achterstand van 2 maanden op het niveau van de PS2 zijn gekomen.
De PS2 werd in 2000 geïntroduceerd en heeft in totaal 150 miljoen stuks verkocht. Het is onwaarschijnlijk dat dit gehaald gaat worden, want er zijn nu meer opties om te gamen (bijvoorbeeld mobiel en tablet) die de noodzaak van een console verminderen.
Uit de grafiek zie je duidelijk dat de Wii U bij lange na niet het succes is geworden dat Nintendo er van hoopte. Ook de plannen van Nintendo om op
gezondheid / Quality of life te gaan richten in de komende jaren lijkt niet tot een groot succes te leiden, hoewel nog niet alle plannen bekend zijn.
Wat interessant zou zijn is als deze data van Strategy Analitics vergeleken zou worden met de andere gaming plafformen zoals de PC en natuurlijk de smartphones en tablets voor het meer casual gamen. Een mooi onderwerp voor een ander artikel want gamen is breder dan alleen maar de consoles.