Sony wilde het verplicht stellen dat er een PlayStation Network-account werd gebruikt om Helldivers 2 te spelen. Vorige week zorgde dat voor veel onrust in de community, vooral onder mensen die via PC gamen. Die moesten dan hun PC linken aan PlayStation Network en daar zaten veel mensen niet op te wachten. Ondanks de populariteit van het spel ontving het in een rap tempo 84.000 negatieve reviews. Sony heeft nu besloten om Helldivers 2 op PC te laten voor wat het is. Er is dus geen PlayStation Network-account meer nodig.
Het is gelukkig nog net op tijd: vandaag op 6 mei zou dit nieuwe beleid van kracht zijn, waardoor zelfs PC-gamers die helemaal niet van consolegamen houden, ineens een PSN-account moesten gaan aanmaken. De afgelopen dagen zullen veel mensen dat dan ook hebben gedaan, al zijn er ook veel mensen die de game dan liever links zouden laten liggen. In ieder geval spraken gamers hun ongenoegen uit op de beste manier waarop ze dat weten te doen: door de game te reviewbommen op Steam. Gemene dingen zeggen, slechte reviews achterlaten en al met al: even de gal spuwen.
Of dat doorslaggevend is geweest voor Sony om het nieuwe beleid last-minute terug te draaien, of dat er toch iets anders was waardoor de keuze werd gemaakt, is onduidelijk. Wel geeft Sony aan: “Helldivers-fans, we hebben jullie feedback over de Helldivers 2-accountlinkupdate gehoord. De update van 6 mei, die zou hebben betekent dat Steam en PlayStation Network-accounts moeten worden gelinkt voor nieuwe spelers en vanaf 30 mei voor bestaande spelers gaat niet door. We leren nog wat het beste is voor PC-gamers en jullie feedback is erg waardevol. Dank voor jullie support van Helldivers 2 en we houden jullie up-to-date over toekomstige plannen.”
Goed nieuws dus voor wie het niet ziet zitten om een PSN-account te maken: dat hoeft in ieder geval voor het spelen van Helldivers 2 niet. Het is jammer dat het nu voor zo’n gedoe heeft gezorgd, want had Sony dit wellicht van tevoren gepolst bij verschillende PC-gamers, dan had het waarschijnlijk veel sneller tot dit inzicht gekomen. Bovendien was het ook wel voor te stellen dat dit niet in goede aarde zou vallen: ook zonder eerst feedback te vragen.