Gaming31.03.2019

Sekiro Shadows Die Twice: hard en (h)eerlijk


PS4 review

Maandagavond, zeven uur. Ik maak een appgroepje aan met een aantal andere reviewers die Sekiro vroeg hebben gekregen en From Software’s nieuwe Ninja-Souls game dus zonder enige hulp van het internet (en andere spelers die je kunt uitnodigen om te helpen met eindbazen) moeten gaan uitspelen. Eentje meldt zich direct weer af, want hij “wil geen spoilers”.

Dinsdagmorgen. De niet nader te noemen Simon wil toch maar weer terug in het groepje, want hij zit al urenlang vast op één van de allereerste bazen. Wat (al is het mentale) hulp zou toch wel lekker zijn. Hij is daarna niet meer weggegaan.

Ik vertel dit omdat het aangeeft wat voor soort game Sekiro is. Compromisloos, met mechanische diepte en een uitdaging waar je U tegen zegt, zelf (of misschien wel vooral) als je de Dark Soulsen en Bloodborne helemaal op je duimpje kent. Ondanks dat het qua uitvoering en mechanieken heel erg op die eerdere From-games lijkt is Sekiro namelijk heel erg een eigen ding. Het is veel meer actiegame dan RPG en als ik het snel mag samenvatten moet je denken aan een Ninja Gaiden met Souls-invloeden, zoals ik al uit heb gelegd in mijn recente preview.

Harde leermeester

Na het uitspelen van de game, althans één van de mogelijke eindes, kijk ik ondanks de af en toe intens frustrerende gevechten die niet te winnen leken met heel veel plezier op mijn playthrough terug. Ik heb er tussen de 40 en 50 uur over gedaan, dus de game is lang zat, zou je dat een graadmeter vinden om het spelen te overwegen. Daar is het ‘m wat mij betreft echter niet om te doen. Sekiro draait – net zoals de andere From Software games – om uitdaging. Als je niet het type speler bent dat graag keer na keer tegen een muur aan rent, om na zo nodig tientallen pogingen met een oerkreet er doorheen te kunnen rammen en je een hele held te voelen is deze game niet aan je besteed.

Dat geldt voor Sekiro nog meer dan voor andere games in het genre. De paar manieren die er waren in de andere From games en aanverwanten zoals Nioh is dat je zo nodig hulp kon inschakelen van andere spelers voor eindbazen, en dat het RPG-systeem in de games het toeliet om tijd te steken in het opvoeren van de statistieken van je speler (grinden) om zo een voordeel ten opzichte van vijanden te kunnen krijgen. Dat kan in Sekiro allemaal niet. Pluspunt: je kunt ook geen slachtoffer worden van een invasie. Je hebt je zwaard, als het meezit een aantal skills en tools die helpen in specifieke gevallen en daar moet je het mee doen. Mijn tip: investeer vroeg in de Mikiri counter en de skill die je beperkt leven laat terugkrijgen na een deathblow.

Verticaliteit en stealth

Vooral het eerste gedeelte van de game zul je moeten spelen als ware het Ninja-school: dingen uitproberen, patronen leren en vooral de timing van bepaalde moves in de vingers krijgen. Het kunnen counteren van bepaalde moves van niet alleen eindbazen maar ook de gewone voetsoldaten die je in eerste instantie tegenkomt is essentieel en als je dat niet leert zit je gewoon vast in de game. Daar moet bij gezegd worden dat ook de stealth-component van Sekiro heel belangrijk is, of in elk geval kan zijn. Je kunt hele gebieden uitmoorden zonder enige tegenstand als je maar weet hoe je snel en ongezien achter vijanden kunt komen. Zelfs eindbazen zijn hier gevoelig voor en zo kun je lastige gevechten qua moeite halveren, door te beginnen met de eerste van de twee of drie genadeslagen die nodig zijn om een baas af te maken.

Sluipen door bosjes is effectief, maar ook de verregaande verticaliteit van Sekiro maakt interessante bewegingen door de gebieden mogelijk. Doordat het grijphaak-systeem je supersnel en gemakkelijk grote afstanden laat afleggen geeft dat je allerlei tactische opties die eerdere From games niet hadden. Ook het ontbreken van de stamina-meter speelt daar een grote rol in. Je kunt echt flink meters maken zonder negatieve consequenties en dus is het makkelijk om de aandacht te trekken, snel weg te rennen of je grijphaak te gebruiken en zo uit het zicht te raken van de vijanden. Na een tijdje kunnen ze – Metal Gear style – niks vinden en gaan ze terug naar hun post, en dat is het moment dat je van achteren kunt toeslaan. Die mobiliteit is heerlijk en nu dat ik daar aan gewend ben zal ik dat in soortgelijke games gaan missen.

Fight, not flight

Het vechtsysteem is briljant, mede door de koppeling tussen de levensbalk en de ‘posture’-balk die aangeeft in hoeverre een vijand (en jij zelf ook trouwens) nog aanvallen kan pareren voordat er ongestraft aangevallen kan worden. Elke slag die raakt neemt leven én posture weg, elke slag die geblokkeerd wordt alleen posture, maar geniaal zorgt ook elke slag die door jou wordt gepareerd voor een daling van de posture van je vijand. Gewoon blokkeren kan ook, maar dat zorgt er alleen voor dat je geen schade krijgt en vermindert jouw eigen posture. Hoe voller die levensbalk, hoe sneller posture bijvult.

Die relatie is echter niet bij elke vijand één op één en dat zorgt dat je keuzes moet maken. Is het belangrijk om veel te pareren? Of moet je vooral schade doen omdat de posture zo snel bijvult dat een Deathblow alleen kans van slagen heeft als de levensbalk zo goed als leeg is? Het belangrijkste dat je in elk geval als old-school Souls-speler moet leren is dat je niet te snel moet proberen weg te rollen of springen. Pareren moet je leren (van Ravensburger ja) maar het is wel de sleutel tot succes.

Het is een ingenieus systeem, bijgestaan door de upgrades van je prothese die je vindt door de wereld te verkennen en bazen te verslaan. Vuur, gif, shurikens die vijanden uit de lucht kunnen halen, defensieve opties, lokfluitjes en zelfs duizendklappers die heel effectief zijn tegen beesten kun je allemaal op je linkerarm schroeven. Je hoeft die niet te gebruiken (in mijn eigen playthrough zijn ze eerlijk gezegd maar zelden in actie gekomen bij de eindbazen) maar het geeft je een hoop flexibiliteit.

Shinobi for life

Dat gezegd hebbende is er dus wel in tegenstelling tot eerdere games van From geen manier om een radicaal andere speelstijl te kiezen. Sekiro is een Ninja-game en blijft daar van voor tot achter bij. Dat uit zich ook in de omgevingen en het type vijanden dat je in het grootste gedeelte van de game tegenkomt: het is feodaal Japan ten voeten uit, met hier en daar een Yokai (demonisch) uitstapje en natuurlijk de nodige mythologische aspecten. Maar wat verwacht je van een game waarin de speler zelf op commando uit de dood kan herrijzen?

Dat wil zeker niet zeggen dat je het maar op één manier kunt spelen, maar een magiër of tank kun je niet maken. Dat zou je als een minpunt kunnen zien, maar mij kan het niet bommen. Ik ben nu met alle plezier aan New Game Plus begonnen om de andere eindes te zien en het feit dat ik met dezelfde toolbox moet spelen als de vorige keer is voornamelijk een reden om eens wat van mijn niet zo veel gebruikte gereedschap te gaan testen. Ik heb, mede doordat ik een beetje op tijd wilde zijn met het uitspelen van de game, voor een heel aantal eindbazen een nauwelijks van cheesen te onderscheiden strategie gebruikt en deze tweede poging is een mooi moment om mezelf nóg een keer uit te dagen en het op een manier te doen die meer gebruik maakt van de mogelijkheden die de game me heeft gegeven.

De omgevingen van de game zijn niet alleen natuurgetrouw aan de periode waar Japan in zat, maar ook gewoon mooi, net zoals de muziek die heel gaaf opzwelt als het tijd is voor actie. Sekiro is een veel aardsere game dan de Souls-serie of Bloodborne, wat ook betekent dat er af en toe een blauwe lucht te bekennen valt en dat primaire kleuren niet geschuwd worden. Zeker in de latere delen van de game is het af en toe een lust voor het oog. Technisch gezien is de game competent. Dat bedoel ik niet vervelend, trouwens, want ik ben niet van mening dat een game geen bestaansrecht heeft als het niet 60 frames per seconde haalt. Sekiro heeft af en toe wat moeite met drukke stukken, maar het wordt nergens Blighttown en dus is het prima speelbaar, ook op een originele PS4.

Het mooiste paard

Zoals we het in de podcast omschreven: Sekiro wedt anders dan andere From Software games maar op één paard, maar ik vind dat paard zo prachtig dat ik er niet om maal. Ja, het is moeilijk. Ja, het vergt echt dat je tijd investeert om de systemen onder de knie te krijgen. Je krijgt daar echter een game voor terug die veel van het goede (of in elk geval bekende) van eerdere From Software games in zich heeft, maar ook een ander pad weet te bewandelen. De game laat je na het eerste gedeelte zelf uitzoeken waar je heen wilt gaan, geeft – voor het eerst – via andere karakters aan wat er van je gevraagd wordt en waar je heen zou kunnen gaan en laat je zo je eigen route door de game vinden. Niet alle paden zijn optimaal, maar daar kom je dan wel achter als je ze allemaal bewandeld hebt.

Sekiro Shadows Die Twice is net zoals de andere From Software games een instant klassieker wat mij betreft. Deze game is wel meer dan hun eerdere werk bedoeld voor de zoekers van uitdaging en het feit dat je volledig helemaal alleen door de game heen moet zal sommigen afschrikken. Terecht, denk ik. Een hoge frustratietolerantie heb je gewoon nodig om games in dit genre te kunnen spelen, en Sekiro weet die vermoedelijk nog iets verder op te rekken dan je al gewend bent. Heerlijk.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Game

PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom

Cloudstreaming gebruiken op de PS Portal kan straks dus in principe zonder dat je een PlayStation 5-console hebt. Het apparaat doet eindelijk waar het volgens ons voor bedoeld is.

Gaming20.11.2024

PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom

Ga even zitten: dit is de trailer van A Minecraft Movie

Gamefilms worden beter. Echter, de teaser van Minecraft was toch voor veel gamers even slikken. Geldt dat ook voor de trailer?

Gaming19.11.2024

Ga even zitten: dit is de trailer van A Minecraft Movie

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

Het mag in Nederland niet in de Play Store door lootboxes, maar dit is hoe je Pokémon TCG Pocket toch op je telefoon zet en gewoon speelt. 

Gaming18.11.2024

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Er zijn weinig games die zo voorspelbaar zijn als Mario Party, maar dan op een positieve manier.

Gaming12.11.2024

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Amazon maakt een tv-serie van Mass Effect

Amazon had op Prime Video dit jaar een groot succes met de serie van Fallout en die van Yakuza, en nu durft het wat groters aan: Mass Effect.

Gaming08.11.2024

Amazon maakt een tv-serie van Mass Effect

Nintendo Switch 2 wordt backwards compatible voor Switch-spellen

Switch 2 wordt backwards compatible, wat betekent dat je games van de huidige Switch gewoon op je Switch 2 kunt blijven spelen.

Gaming06.11.2024

Nintendo Switch 2 wordt backwards compatible voor Switch-spellen

Netflix stopt met interactieve series

Het is inmiddels al een tijd wat stiller rondom dit type content en nu blijkt Netflix ook nog eens de meeste interactieve producties offline te gaan halen.

Gaming04.11.2024

Netflix stopt met interactieve series

5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen

Elk jaar wordt de Call of Duty-franchise wel voorzien van een nieuwe game. Dit zijn 5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen.

Gaming29.10.2024

5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen

Verder lezen over PlayStation 4

​PlayStation 5 verkoopt minder goed dan PlayStation 4

Er zijn nu in totaal 20 miljoen PlayStation 5’s verkocht. Een indrukwekkend aantal, maar niet in vergelijking met andere gameconsoles. PlayStation 4 deed het op dit moment in zijn cyclus zelfs beter, wat aan de kant va...

Gaming04.06.2022

​PlayStation 5 verkoopt minder goed dan PlayStation 4

Xbox One wordt niet meer gemaakt, PlayStation 4 wel

Het is nog steeds niet makkelijk om een Xbox Series X of PlayStation 5 te bemachtigen, terwijl die consoles inmiddels al een jaar en twee maanden geleden zijn verschenen. Het chiptekort raakt ons allemaal. Toch maar voor...

Gaming13.01.2022

Xbox One wordt niet meer gemaakt, PlayStation 4 wel

Versla je tegenstanders met de nieuwe Revolution Pro Controller 3 voor PS4

Met de opkomst van esports is gaming de laatste jaren in sneltreinvaart een heel stuk competitiever geworden. Als fanatiek gamer of esporter wil jij natuurlijk altijd het beste uit je spel halen. En er zijn de nodige gad...

Gaming20.11.2019

Versla je tegenstanders met de nieuwe Revolution Pro Controller 3 voor PS4

MediEvil Remake: Daniel had beter in zijn graf kunnen blijven

Daniel Fortesque is een ridder. Hij werd echter geëerd om iets dat hij helemaal niet had gedaan. Toch was hij de uitverkorene om de MediEvil-franchise te runnen en dat deed hij met verve. Het is jammer dat hij in de Pla...

Gaming19.11.2019

MediEvil Remake: Daniel had beter in zijn graf kunnen blijven

​PlayStation 4 haalt nieuw verkooprecord

PlayStation 4 is een zwaar populaire console. Inmiddels heeft het apparaat weer een nieuw verkooprecord neergezet, want hij is nog vaker verkocht dan PlayStation en Wii. Het is daarmee de op één na bestverkochte gameco...

Gaming03.11.2019

​PlayStation 4 haalt nieuw verkooprecord

Sony maakt release van de Playstation 5 bekend

Sony heeft officieel aangekondigd dat hun volgende game console: de Playstation 5, uit zal komen rond de feestdagen in 2020. Dit is eerder dan veel van ons hadden verwacht. Daarnaast hebben ze ook enkele details gegeven...

Gaming09.10.2019

Sony maakt release van de Playstation 5 bekend

Je Ps4 games blijven speelbaar
Prijs van Playstation Now flink verlaagd

Sony heeft nieuwe exclusieve titels toegevoegd aan het abonnement voor cloud gaming, zoals Grand Theft Auto V en God of War (2018). De verlaagde abonnementsprijzen beginnen nu bij € 9,99 per maand. Flinke prijsdaling...

Gaming03.10.2019

Prijs van Playstation Now flink verlaagd

Het begint aantrekkelijk te worden
State of Play: Release date Last of Us 2 en andere aankondigingen

Gisteren vond er een State of Play plaats, een persconferentie livestream van Playstation waar ze enkele nieuwe dingen hebben aangekondigd. Dit is het grootste news op een rij voor degene die de stream heeft gemist. T...

Gaming25.09.2019

State of Play: Release date Last of Us 2 en andere aankondigingen

Het grootste nieuws van Playstation's livestream

Verder lezen over Review

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Er zijn weinig games die zo voorspelbaar zijn als Mario Party, maar dan op een positieve manier.

Gaming12.11.2024

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 review: goede ‘designer’-laptop

De Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 is qua naam een hele mond vol, maar hij heeft ook wel wat te brengen. Bijvoorbeeld voor designers.

Gadgets30.10.2024

Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 review: goede ‘designer’-laptop

Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed

Verder is het een point-and-click-game, of zoals het op de smartphone werkt: kijk en tik-game.

Gaming24.10.2024

Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed

Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag

In deze game ben je er lekker mee bezig terwijl je een-op-een scheepsstrijd voert. Zorgen dat je niet zinkt: het bootleven.

Gaming18.10.2024

Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag

Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij

Just Dance 2025 is uit. Heerlijk om weer een dansje te doen, want er zijn veel nieuwe nummers bij, maar ook heel veel prikkels.

Gaming15.10.2024

Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij

Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier

Ik hoef er geen doekjes om te winden, ik ga er ook niet geheimzinnig over te doen: Astro Bot is 100 procent een geweldige game.

Gaming14.10.2024

Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier

Dacia Duster Hybrid InNature Sleep Pack bewijst zijn veelzijdigheid

Dat een hybride auto veelzijdig is, dat blijkt al uit zijn aandrijving. Maar is er meer? Wel in het geval van de Dacia Duster Hybrid.

Automotive06.10.2024

Dacia Duster Hybrid InNature Sleep Pack bewijst zijn veelzijdigheid