Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen
Het leven van een piraat gaat niet over rozen. Overal schuilt gevaar en is het leven hard. Misschien dat daarom de releasedatum van Rares nieuwe game Sea of Thieves steeds werd uitgesteld. Desondanks hebben ze hun nieuwe vlaggenschip eindelijk te water gelaten. De GameCowboys hebben al eens meegespeeld in de beta, en toen werd de game best hard gekielhaald. Laten we zien of het eindproduct hier verandering in kan brengen of dat het toch een gevalletje schipbreuk gaat worden.
Voor gamers die onder een steen hebben geleefd zal ik nog even vlug benoemen dat Sea of Thieves een soort MMO met piraten is. Het is de bedoeling dat je door het vinden van schatten, plunderen van forten en overwinnen van je vijanden uitgroeit tot de grootste piraat (of piratencrew) die er bestaat. Als je eenmaal aan de game begint zul je dus eerst een personage moeten kiezen om mee te spelen. Een gemiste kans is dat er geen personagebouwer in de game zit, wat we bij games in dit genre toch wel gewend zijn geraakt. Je krijgt steeds acht keuzes en als je dit niks vindt genereert de game steeds acht nieuwe om uit te kiezen.
Uiteindelijk vond ik er wel een die er mee door kon, maar ik snap de keuze hiervoor niet helemaal. Je kunt je personage later enkel nog cosmetisch aanpassen met houten benen, ooglapjes, enzovoorts. Als laatste moet je dan nog kiezen of je met een groep van vier piraten (vrienden of randoms) wilt gaan spelen op een grote boot of dat je solo met een piratensloep het avontuur gaat opzoeken. Of je solo of in een groep gaat varen kun je overigens wel elke keer als je de game opstart kiezen dus je kunt afwisselen als je wilt.
Eenmaal in de game word je wakker in de lokale taverne, dronken als een aap. Ja, je bent een piraat of niet hè. Je kunt het starteiland even rustig verkennen, maar meer dan wat winkeltjes voor cosmetische aanpassingen en kleding is er niet. Wel zijn er nog drie facties waar je schatkaarten van kunt krijgen: The order of Souls, The Gold Hoarders en de Merchant Alliance. Je bent vrij om te kiezen wat je wilt, maar de verschillende facties zullen je reputatie als piraat wel beïnvloeden. Bepaal dus of je gevreesd wilt worden of dat de npc’s je gewoon als handelaar gaan zien. Als je de schatkaarten dan eenmaal in bezit hebt kun je aan boord van je schip. Je kunt als je met een groep speelt dan gaan stemmen over welke schatkaart er eerst gekozen wordt als opdracht. Hierna is het tijd om het ruime sop te kiezen.
Als je solo speelt dan is je schip relatief simpel te besturen. Alles wat je nodig hebt is binnen handbereik vanaf je roer. Speel je met een groep van vier dan is je schip echter een stuk groter en moet je echt samen spelen. Het roer bedienen, de zeilen neerlaten en stellen, ondertussen nog de kanonnen bedienen en gaten repareren in het schip als je wordt aangevallen.
Het lijkt heel simpel, maar het werkt alleen als je ook een beetje goed communiceert. Spelen met randoms en geen microfoon hebben of gebruiken is dus een grote handicap. Maar als je dan eenmaal lekker op weg bent met je schip dan is het toch ook best wel weer tof. Het verkennen van de zeeën is leuk gedaan en de grafische effecten van het water en weersomstandigheden is werkelijk een grafische prestatie. Het is allemaal ontworpen met een soort cartoony look, maar toch ziet het er heel knap uit.
Maar wat moet je nou precies doen in Sea of Thieves? Zoals je mag verwachten draait het voornamelijk om rijk worden door schatten te verzamelen. Als je de schatkaarten koopt dan krijg je een simpele kaart met daarop een X waar de schat ligt. Je kunt dan op de grote map zoeken waar het betreffende eiland ligt en kun je gaan graven waar volgens jou die X staat op de kaart.
Ook zijn er kaarten met cryptische tekstomschrijvingen. Je moet dan op zoek naar het eiland en als je daar eenmaal aankomt, verschijnt er een tweede tip op de kaart. Dit zijn wat uitdagendere schatkaarten en ik was hier soms echt even een half uur zoet om de tips precies uit te pluizen. Verder kun je nog forten aanvallen en vechten met NPC’s of zelfs op zoek gaan naar de beruchte Kraken. Best tof toch?
Ja, maar niet voor heel lang. Ondanks dat de content stukken uitgebreider is dan tijdens de bèta bekroop mij toch het gevoel dat ik gewoon fetch-quests aan het doen was en dat er veel meer in had gezeten. Op de momenten dat je met je groep vijandelijke spelers tegenkomt en zeeslagen gaat uitvechten kan het wel tof worden, maar de opdrachten die de game je voorschotelt zijn redelijk eentonig te noemen.
Er zit gewoon onvoldoende bevrediging in als je ze afwerkt en een soort van einddoel in de game ontbreekt. Als je er voor kiest om solo te spelen moet je echter maar hopen dat het niet tot zeeslagen komt, want veelal ben je kansloos. Ook zul je sommige missies niet kunnen doen omdat ze simpelweg te moeilijk zijn zonder groep. Sea of Thieves is gemaakt om met een groep te spelen, en dat wordt soms pijnlijk duidelijk als je solo op avontuur gaat.
Het feit dat iedereen ook hetzelfde is qua skills maakt dat de game simpel is om te leren, maar je veel moeite moet doen om je onderscheidend te maken. Ook heb ik niet direct het gevoel dat ik door veel te spelen een voordeel zou kunnen krijgen gezien je skills dus hetzelfde blijven en je enkel maar cosmetische upgrades kunt krijgen (die ook nog eens zwaar overpriced zijn). Rare gaat dus nog een flinke uitdaging hebben om de game aantrekkelijk te houden.
Qua gameplay op zich steekt de game wel goed in elkaar. De bediening is simpel en maakt gebruik van keuzewielen. En dat is maar goed ook, want de game kent geen tutorials en legt eigenlijk niets uit. Je begint met spelen en zult het zelf uit moeten zoeken. Je zult er dus zelf achter moeten komen dat je skeletten moeilijker verslaat als het nacht is en dat je jouw kots (als je weer eens teveel rum hebt gedronken) kunt gebruiken als chemisch wapen.
Maar ook hier komt een stukje teamwork weer om de hoek kijken, want je leert een hoop van je medepiraten en aan jou de taak om de kennis ook weer door te geven. De muziek past goed bij de setting en het is een leuk detail dat je zelf diverse instrumenten kunt gebruiken om eigen muziek te maken tijdens je tochten.
Tja, en wat nu? Moet ik Rare nu met een ruim vol goud richting de horizon sturen of moet ik de game naar Davey Jones’ locker schieten? Het is geen gemakkelijke keuze en ook geen keuze die ik kan maken. In principe is de game namelijk best vermakelijk en zit de gameplay lekker simpel en goed in elkaar. Aan de andere kant gaan de mechanics van de opdrachten bijzonder snel vervelen en is het hopen dat Rare dit gaat aanpakken voordat de servers leeglopen.Het zijn problemen die absoluut verholpen kunnen worden, maar dan moet er wel haast mee gemaakt worden.