PC-gamers moeten opnieuw wachten op
Grand Theft Auto V. Rockstar besloot de port van de enorm succesvolle console game uit te stellen naar 24 maart. Opvallend: de game zou over twee weken al verschijnen.
Rockstar wil de extra twee maanden naar eigen zeggen gebruiken om ‘bij te schaven en te testen’. Om welke delen van
GTA V het precies gaat, maakte de developer niet bekend. Het zou wellicht om de online functies of de framerate van de game kunnen gaan.
Het blijft een opmerkelijke beslissing van Rockstar. Het uitstellen van AAA-titels is tegenwoordig scheer en inslag, maar twee weken voor lancering is wel erg kort. Het ‘record’ staat op naam van Ubisoft Montreal die een maand voor uitgave besloot
Watch Dogs toch later uit te brengen.
AAA-games hebben echter de laatste jaren een slechte naam wanneer het om porten van console naar PC gaat. Beruchte voorbeelden zijn
Dark Souls, Saints Row 2, Resident Evil 4, een aardige scharen aan Ubisoft titels én Grand Theft Auto IV.
De laatste kampte onder andere met bugs en lage framerate en je moest het op een zware pc draaien. De geschiedenis dreigde zich dus misschien te herhalen. Ook omdat de minimumsysteemeisen net zo hoog zijn als die van – eveneens niet zo misselijke –
The Witcher III.
Ongetwijfeld zal Rockstar ook even over het afgelopen najaar hebben nagedacht.
Assassin’s Creed: Unity, Halo: The Master Chief Edition, The Crew en andere grote titels verschenen met grafische en multiplayer gebreken. Ongetwijfeld wilden ze niet hetzelfde zien gebeuren met GTA V.
En dat juichen we alleen maar toe. Liever een late dan een slechte game, niet waar? Toch blijft het moment van de beslissing erg vreemd. Het mag dan geen makkelijke zijn geweest, twee weken blijft erg kort.