11.05.2021
Gaming

Readification als nieuwe strategie in strijd tegen ontlezing onder jongeren

By: Jeroen de Hooge

BlogGaming

De Leescoalitie en gameontwikkelaar Ubisoft gezamenlijk een nieuwe stap in het offensief tegen ontlezing onder jongeren: Readification. Een geheel nieuwe vorm van leesbevordering waarbij populaire games en de bijbehorende fictieve werelden de basis vormen voor nieuwe verhalen.

Verborgen Verhalen

De bekende auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow hebben speciale Verborgen Verhalen geschreven, deze spelen zich af in de wereld van de populaire game Assassin’s Creed Valhalla. Samen met extra visuals, videobeelden en geluidseffecten krijgen lezers een unieke ervaring aangeboden in een al bestaande gameomgeving. Het is een eerste stap om jongeren binnen de gamewereld te enthousiasmeren om te gaan lezen. Via deze unieke pilot wordt ook onderzocht wat het effect is op zowel het lezen zelf als het imago van lezen onder de gamers.

Het Verborgen Verhaal ‘Het grootse feest voor Bent’ van Ronald Giphart is vanaf vandaag te lezen in de Ubisoft Special App. ‘Alf’ van Margje Woodrow wordt op 18 mei gepubliceerd. De Ubisoft Special-app is een interactief magazine dat iedereen gratis kan downloaden op iOS en Android.

Leesplezier onder jongeren vergroten

De Leescoalitie, het samenwerkingsverband van zeven leesbevorderaars, en Ubisoft, een van de grootste uitgevers en distributeurs van interactieve entertainmentproducten ter wereld, delen de ambitie dat iedere schoolverlater (po, vo en mbo) over goede leesvaardigheden beschikt om mee te kunnen doen in de maatschappij. Ubisoft omarmt hiermee de doelstelling uit het vorig jaar gepubliceerde leesoffensief van de Leescoalitie. Niet eerder werd de populaire gamewereld op deze schaal betrokken bij het enthousiasmeren van jongeren om te lezen. De samenwerking komt op een belangrijk moment: het leesplezier onder jongeren in Nederland gaat achteruit. Zo vindt bijna de helft van de Nederlandse 15-jarigen lezen een tijdsverspilling. En 60% leest alleen als het echt moet. De Leescoalitie wil deze trend ombuigen door, aanvullend op het vele werk dat al in het (literatuur)onderwijs wordt verricht, aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren. Gaming is bij veel jongeren erg populair, daarom is de samenwerking met gameontwikkelaar Ubisoft een logische stap.

verborgen-verhalen
verborgen-verhalen

Pilot met Assassin’s Creed Valhalla

De Leescoalitie en Ubisoft publiceren twee nieuwe verhalen uit de Assassin’s Creed Valhalla-wereld. Deze Verborgen Verhalen zijn geschreven door auteurs Margje Woodrow en Ronald Giphart. Zij lieten zich onderdompelen in de game met hulp van YouTuber Jordan ‘JorRaptor’ van Andel. Op zijn populaire YouTube-kanaal met meer dan 650.000 abonnees neemt hij wekelijks gamers over de hele wereld mee langs de virtuele werelden uit verschillende games.

De Verborgen Verhalen worden gepubliceerd in de Ubisoft Special-app, die meer dan 100.000 actieve gebruikers heeft. In deze app lezen gamers over nieuwe games, bijbehorende verhaallijnen en hun hoofdpersonages. Lezers van de Verborgen Verhalen krijgen een unieke leeservaring door extra visuals, videobeelden en geluidseffecten. Daarnaast is het mogelijk om tijdens het lezen meer uitleg en verdieping te krijgen over historische termen en gebeurtenissen uit het verhaal. De publicatie van de eerste Verborgen Verhalen vormt de pilot van deze vernieuwende samenwerking met de gamewereld waarbij zorgvuldig door Stichting Lezen wordt onderzocht wat het effect is op zowel het lezen zelf als het imago van lezen. Afhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek wordt bekeken of bij een eventuele verdere uitrol in de toekomst gamers ook kunnen worden beloond na het lezen van verhalen.

[Fotocredits – aeroking © Adobe Stock]

Share this post