Sony gaat een nieuwe gamedienst lanceren in strijd met de ‘Netflix van games’ van Microsoft: Xbox Game Pass. Iedereen had zijn ogen gericht op PlayStation Now, maar Sony blijkt een heel ander plan te hebben.
Bloomberg schrijft dat het gaat om een soort combinatie van PlayStation Now en PlayStation Plus, dit zijn twee abonnementen die al langere tijd bestaan op de console. PlayStation Plus is de manier om online games te kunnen spelen tegen anderen, waarbij je bovendien elke maand gratis games krijgt. PlayStation Now is een abonnement waarmee je tegen betaling toegang krijgt tot een hele bibliotheek aan games. Je kunt er zelf voor kiezen of je die games dan streamt of downloadt.
De nieuwe dienst is nu nog bekend onder de werktitel Spartacus en het zou in de lente van 2022 live moeten gaan. Het idee is dat je een maandelijks bedrag betaalt, waarbij je toegang krijgt tot een bibliotheek aan moderne en retrogames. Het zou een dienst zijn in plaats van PlayStation Now en Plus, wat eigenlijk ook wel logisch is. Plus en Now bestaan al langere tijd naast elkaar, wat bij sommige gamers wel eens voor verwarring zorgt. Bovendien passen de twee diensten goed bij elkaar, waardoor een samensmelting perfect zou zijn.
De diensten worden dus straks in een nieuw jasje met een nieuwe naam gestoken. Dat nieuwe jasje zou bestaan uit drie niveaus: het goedkoopste niveau is eigenlijk wat PlayStation Plus nu is, maar dan met een bieb met games om te downloaden zoals Now biedt erbij. Het tweede biedt een grotere selectie aan games (ook PlayStation 5-titels) die je alleen kunt downloaden en nummer drie is een variant waarbij je uitgebreide demo’s kunt spelen, games ook kunt streamen en voor retroliefhebbers ook spellen van PlayStation 1, 2, 3 en zelfs PSP.
Dit is informatie vanuit bronnen bij Bloomberg en het is nog in ontwikkeling, dus het kan zijn dat er nog dingen gaan veranderen. Iedereen is razend benieuwd naar de kosten van het nieuwe abonnement, want het moet concurreren met de 12,99 euro die Xbox Game Pass kost. Het is ook de vraag of PlayStation net als Xbox de nieuwste eigen games meteen op releasedate ‘gratis’ beschikbaar maakt op de abonnementsdienst. Het is iets waarover Sony heeft gezegd dat ze dat nooit zouden doen, maar nu Microsoft zo succesvol is, is het de vraag of Sony toch overstag gaat.
Microsoft heeft bovendien veel gamestudio’s gekocht, waardoor Game Pass alleen maar interessanter is geworden. Het wordt spannend wat Sony gaat doen, maar dat het actie moet ondernemen is duidelijk: de laatste cijfers over Game Pass stammen uit januari dit jaar, maar zijn wel 18 miljoen abonnees. Waarschijnlijk is dat inmiddels nog meer, nu er meer streamingmogelijkheden zijn. Sony heeft zelf nog niets bekendgemaakt over de plannen, maar met de Game Awards die deze maand plaatsvinden zou het zomaar kunnen dat het een tipje van de sluier oplicht.