Het eerste schot in de VR-oorlog is gelost. Oculus, de door Facebook overgenomen VR-ontwikkelaars geleid door wunderkind Palmer Luckey, heeft vandaag de pre-orders geopend voor de Oculus Rift en is daarmee de eerste VR-bril ontwikkelaar die de prijs van het apparaat prijsgeeft. Dat valt niet mee: was de eerst bekende prijs met $599 al duur, voor ons Europeanen is het nog erger met een prijs van €699 (zonder BTW en verzendkosten, natuurlijk) en dus moeten VR-enthousiasten diep in de buidel tasten om te kunnen zeggen dat ze er als eerste bij waren.
Hoewel: in een onverwachte geste worden de serieuze early adopters, namelijk de mensen die de originele Kickstarter-campagne van Oculus gesteund hebben, blij gemaakt met een gratis consumentenversie. Dat neemt echter niet weg dat het voor mensen die na een demo enthousiast zijn geworden over VR een bittere pil zal zijn en er voor zal zorgen dat het aantal Rifts toch beduidend minder zal zijn dan misschien verwacht. Vergeet ook niet: je hebt een serieuze PC met bijbehorende grafische kaart nodig om de Rift te laten draaien, dus nadat je de bril hebt gekocht mag je ook nog investeren in een PC-upgrade.
Wellicht dat veel mensen die nu steigeren wel terugkomen op hun beslissing, want het lijkt er alleszins op dat de alternatieven voor de Rift (namelijk de Playstation VR en de HTC Vive) minstens zo duur, zo niet nog prijziger zullen uitvallen. Playstation VR heeft naast de headset nog een apart kastje dat de processing power moet leveren om VR mogelijk te maken en de Vive heeft een extra camera, sensors om de kamer af te bakenen en de bewegingscontrollers meegeleverd bij elke headset (Oculus’ Touch controllers worden later apart verkocht). Kost allemaal geld, en behalve Oculus kan geen enkele partij het zich financieel permitteren om verlies te maken op de hardware.
Nu de prijs bekend is blijkt dat Oculus (en daarmee Facebook) niet van plan zijn om VR als zodanig meteen hard de markt in te slingeren. Dat lukt niet met deze prijs, dus zal deze eerste versie voornamelijk gebruikt worden om het woord verder te verspreiden dat VR echt wel werkt via de early adopters. Niks mis mee, want gezien het tempo van de ontwikkelingen zal deze Rift echt niet de laatste versie zijn die we kunnen kopen, maar je moet ergens beginnen. Het is nu afwachten of de meegeleverde spellen en de andere content die midden dit jaar beschikbaar wordt echt duidelijk kunnen maken dat VR een mooie toekomst tegemoet gaat. En een dure.