12.12.2019
Gaming

Oculus Quest komt als eerste VR-set met ‘hand tracking’

By: Irene Boskma

BlogGaming

We weten inmiddels dat de werkelijkheid en realiteit steeds meer in elkaar worden verweven met alle VR-brillen die op de markt komen. De Oculus Quest gaat nog een stapje verder en introduceert ‘native hand tracking’. Het wordt nu nog leuker om met deze set aan de slag te gaan, want met de ‘hand tracking’-functie hoef je niet eens meer een controller te gebruiken. Of is dat nog iets te optimistisch? Eind deze week komt de functie beschikbaar in een gratis update.

Niet voor pc-gerichte Rift of Rift S-headsets

Er zijn nog wel een aantal mitsen en maren: er is nog geen volwaardige VR-software voor deze functie beschikbaar. Je kunt de ‘hand tracking’ dus niet meteen in alle spellen en apps gebruiken. Helaas werkt de functie voorlopig alleen in het Quest-ecosysteem. Je kunt er niets mee als je een pc-gerichte Rift-set in bezit hebt. Het werkt ook niet als je Oculus Link gebruikt om een Quest te verbinden met je pc VR-games.

Is die ‘hand tracking’-functie wel fijn?

VR controllers beschikken normaal gesproken over veel knoppen. Wat voor gebruikers dus vertrouwd is en zeker in spellen waarin je een wapen vasthoudt heeft het toegevoegde waarde. Tot op heden bleek hand tracking bovendien vaak nog behoorlijk onnauwkeurig en kon het nog lang niet concurreren met de oude vertrouwde controller. Je eigen vingers zien bewegen en daar acties mee uitvoeren zal voor gebruikers dan ook best even wennen zijn. De functie op de Quest maakt gebruik van de bestaande matrixcamera en moet het systeem niet teveel belasten zodat het toch snel kan reageren. Maar volledig bedienen kan voorlopig nog niet.

Hoe werkt het?

De mogelijkheden zijn dus nog wat beperkt op dit moment, maar wel de moeite waard om uit te proberen. Met de Quest kun je je handen veranderen in laseraanwijzers, die menu’s bedienen. Laat je vingers een beetje open, alsof je met stokjes eet, zodat een wijzer op een menu in de verte verschijnt. Knijp snel met je wijsvinger en duim om op een van de menuknoppen te ‘klikken’ of houd de knijpbeweging vast om met menu-elementen zoals een schuiflijst of volumeschuifregelaar te slepen.

Verdwijnen van de controller

De mogelijkheden zijn dus nog beperkt, maar hand tracking zal in de toekomst zeker verder worden doorontwikkeld. Wanneer dat gebeurt, volgt de concurrentie natuurlijk snel en zal het bovendien meer opties krijgen. Het zal nog wel even duren voordat we gamen zonder controllers, maar dat het ooit gaat gebeuren lijkt inmiddels wel duidelijk. De functie wordt trouwens eerder uitgerold dan verwacht. Eerder dit jaar vertelde Mark Zuckerberg nog dat het op z’n vroegst begin 2020 op de markt kwam.

Share this post