Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
Met één laatste klik, één geweerschot neemt Blizzard definitief afscheid van de StarCraft II single player. Misschien dat er de komende jaren nog nieuwe online modussen uitkomen, maar het verhaal is met de Nova Covert Ops uitbreidingen definitief afgesloten. In stijl wel te verstaan.
“Hell, it’s about time”, vatte Tycus Finlay gevat de reactie op de StarCraft II aankondiging samen. Negen jaar lang moesten de fans wachten, plus drie jaar voordat het eerste deel, Wings of Liberty in 2010 uitkwam en plus zes voordat SC II eindelijk kláár was.
Twaalf + zes jaar lang werken aan dezelfde game. Je zou verwachten dat het ten koste van de creativiteit zou gaan. Zeker in een genre als de Real Time Strategy game waar het voornamelijk neer komt op basisje bouwen, legertje maken en vijandje slopen – en dat zestig keer.
Niet met Blizzard. Ze lijken hetzelfde motto te hebben als de White Stripes van vroeg: bouw een doos om je heen en zoek vervolgens grenzen op. En StarCraft II bleek enorm veel ruimte te hebben voor creativiteit. Geen enkele uitbreiding bleek hetzelfde en geen enkele verveelde.
Geen beter voorbeeld dan Nova Covert Ops. Blizzard experimenteert drie uitbreidingen lang met stealth missies, met verschillende upgrades die iedere unit kan gebruiken en zelfs met Contra-achtige eindbaasgevechten. Hoe bedoel je het genre is uitgeblust?
Het levert wel wisselende resultaten op. Voor sommige stealth missies lijkt Nova geknipt voor, andere gaan beduidend moeizamer en een Dishonored pacifistische speelstijl blijkt helaas niet mogelijk. Het Contra-level voelt in de praktijk erg knullig.
Gelukkig biedt Nova Covert Ops ook de conventionele missies – met ieder een unieke insteek. In sommigen kun je gebouwen bezetten (zoals in Command & Conquer), een andere onderzoek je de oorzaak van een Zerg uitbraak en het laatste veld lang vecht je tegen een kolossale eindbaas.
En dan mag je ieder veld intussen bepalen hoe je verschillende units eruit gaan zien. Interesse in Siege Tanks met Jump Jets? Doe maar gek. In totaal zijn er ongeveer twaalf upgrades over tien units te verdelen, en je kan ze altijd en overal weer wisselen.
Nova Covert Ops beloont de nieuwsgierige en de creatieveling met waanzinnige combinaties en spectaculaire resultaten. Tel daarbij de unieke levels op je krijgt een StarCraft II game die hierdoor al zes jaar verrassend vers blijft.
Wie nu pas met StarCraft II begint krijgt voor veertig euro hoogstwaarschijnlijk de beste RTS ervaring van de afgelopen tien jaar met massa’s content. Wie alleen Nova Covert Ops wil spelen, krijgt ruim tien uur aan redelijke tot zeer sterke missies te spelen. Beste koop voor 2016? Wij denken van wel.