Perry Rodenrijs begon zijn gameverslaving met een NES op een zolderkamer en is er sindsdien nooit van genezen. Zijn andere passie is zijn metal band.
Ruim tien jaar geleden werd door Koei Tecmo de samoerai game Ni-Oh aangekondigd. Op dat moment kregen we niet veel meer dan een titel en een drietal nietszeggende screenshots. En vrij recent zagen wij onderstaande aankondigingstrailer langskomen. Koei Tecmo heeft de handen ineengeslagen met Team Ninja – beter bekend van Dead or Alive en natuurlijk Ninja Gaiden – en de naam aangepast naar Nioh.
En bij het zien van de trailer deed het ons vrijwel direct terugverlangen naar de avonturen van Samonasuke in de Onimusha reeks! Fraaie graphics, epische gevechten met katana’s, demonen, ninja’s en alles wat gaaf is aan een fantasierijk feudaal Japan passeerden de revue in deze trailer. Maar het allermooiste nieuws is dat de Alpha Demo op moment van typen ook speelbaar is. Dus wat doe je dan als zelfrespecterend gamer anno 2016? Liever gisteren dan vandaag downloaden die hap natuurlijk!
Maar schijn bedriegt. Want binnen de eerste vijf minuten van de speelsessie transformeerde enthousiasme om in zelfkastijding om überhaupt meer van de game te kunnen zien. De moeilijkheidsgraad voelt bijna aan als sadisme. Net alsof Team Ninja een soort walgelijke liefdesbaby heeft gemaakt van Onimusha en – hoe kon het ook anders – Dark Souls.
Toch is het zeker niet onmogelijk om enige progressie te boeken in de game. Je dient gewoon te beschikken over engelengeduld en te leren van je fouten met vallen en opstaan. We zeggen bewust fouten want de reden dat een bewaker je in drie welgemikte klappen neermaait heeft alles te maken het feit dat jij als speler niet goed verdedigde.
Of wilde je toch te offensief à la Devil May Cry wat prachtige combo’s met je katana laten zien? De hoofdrolspeler mag dan wel praktisch wit haar hebben, maar hij is menselijk en beschikt over een geweldige stamina-meter. Wat op zijn beurt weer zorgt voor een stukje realisme. Twee flinke heavy attacks zijn genoeg om dit metertje leeg te krijgen. Wat betekent dat jouw stoere samoerai uitgeput aan het puffen is en weer de katana of knots van de tegenstander mag terugkoppen.
Laten we heel duidelijk zijn. In tegenstelling tot wat de trailer doet vermoeden is dit geen over de top Japanse hack & slash game. Nee, dit is een game die Ninja Gaiden eruit laat zien als een mietje. En dat was al niet de minste titel om te spelen qua moeilijkheidsgraad.
In onze korte ontmoeting (de Alpha telt een tweetal levels) herkennen we ook wat lichte RPG elementen. Zo is de uitrusting naar voorkeur samen te stellen met pantser onderdelen en wapens die je vindt. Het doet stiekem een beetje denken aan The Witcher 3. Maar van die laatstgenoemde game voelde de user interface dan weer wat gebruiksvriendelijker aan.
Ook zul je de tactiek moeten aanpassen op de vijanden die rondlopen in het wereldje en dat kun je doen aan de hand van de zogenoemde Stances. Het systeem bestaat uit een laag, midden en hoog stance. En deze kun je nog verder uitdiepen met een skilltree per onderdeel. Het verbeteren van de skills doe je met Amrita punten. Deze verkrijg je nadat je succesvol tegenstanders naar de eeuwige jachtvelden hebt gestuurd.
Maar mochten de slechteriken jou een kopje kleiner maken verlies je alle opgebouwde Amrita. De mooie spulletjes die je vindt mag je gelukkig wel houden. Maar in sommige gevallen begin je weer van voor af aan en staan alle reeds verslagen vijanden weer netjes op hun plek. En dat gaat na een paar uurtjes toch behoorlijk frustreren.
Grafisch mag het wel een stukje mooier. Op het moment is duidelijk merkbaar dat de game al tien jaar in ontwikkeling is. Op sommige momenten doet het een beetje denken aan een HD upgrade van een PS3 titel. En dat is niet helemaal netjes voor een nog te verschijnen PS4 titel. Apart genoeg schotelt Team Ninja ons ook nog een tweetal keuzes voor. Zo is de game speelbaar in 1080p via de Movie Mode, of kunnen we de game spelen in 60fps en 720p via de Action Mode.
De besturing heeft ook voor wat frustratie gezorgd omdat deze zo verdomd gevoelig is. Het lopen en ontwijken gaat dan iets te losjes waardoor wij soms letterlijk in het zwaard liepen en weer opnieuw mochten beginnen. Daarentegen zijn de gevechten echt lekker vloeiend en zorgt de gevoelige besturing hier juist weer voor de nodige dynamiek. Als Team Ninja hier een gouden middenweg in weet te vinden hebben ze het goed voor elkaar.
Toch wist de demo ons wel te bekoren, de moeilijkheidsgraad zorgt dat een gevecht met een standaard vijand al een behoorlijke uitdaging kan zijn. En als je de ene rotzak aan het eind dan pakt voelt die overwinning toch net ietsjes zoeter. Wij zijn in ieder geval reuze benieuwd naar Nioh! De Alpha Demo is op dit moment speelbaar tot en met vijf mei.