03.07.2020
Gaming

​Nintendo pakt het verkeerd aan met zijn Joy-Cons

By: Laura Jenny

BlogGaming

Sta je gezellig bij Animal Crossing-hamster Rodney in zijn huis, blijft je personage maar links tegen de muur aanlopen. Er is een groot probleem met Nintendo Switch en dat is het feit dat er iets mis is met de Joy-Con-controllers. Deze beginnen vaak zomaar te ‘driften’. Dat betekent dat je zonder dat je het pookje aanraakt, toch je personage ineens een bepaalde kant op ziet lopen. Nintendo heeft excuses aangeboden, maar verschuilt zich vervolgens achter beleid dat helemaal niet zo behulpzaam is.

2017: Nintendo Switch

3 maart 2017, de dag dat Nintendo Switch verscheen. Een console die vervolgens enorm populair werd dankzij een game als The Legend of Zelda: Breath of the Wild, maar ook recentelijk Animal Crossing: New Horizons. Een console die zich onderscheidt van de rest door zijn hybride mogelijkheden. Je kunt de Joy-Cons eraf halen en er weer opklikken en je kunt de console in de dock aan de tv aansluiten of on-the-go gebruiken.

So far so good, maar steeds vaker komt aan het licht dat er iets technisch verkeerd zit. De Joy-Con-controllers hebben problemen, waardoor ze zonder dat je het wil tegen de Switch communiceren dat er bewogen wordt. Of wanneer je juist wel wil bewegen, heel haperig doorgeven dat er bewogen moet worden. Driften wordt het ook wel genoemd. Diverse consumentenorganisaties hebben zich er al over gebogen.

Garantie verlengd

Nintendo ook. Het gamebedrijf heeft na klachten van de Belgische organisatie Testaankoop aangegeven dat de fabrieksgarantie op Joy-Con-controllers in Europese landen naar 24 maanden gaat. Opmerkelijk, omdat het tegelijkertijd beweert dat het weinig defecte Joy-Cons terugkrijgt in België. Maar ook vervelend, want de ‘early adopters’ staan hiermee alsnog in de kou: 24 maanden na 3 maart 2017, die zijn allang verstreken.

Uiteindelijk blijkt alleen het verlengen van de garantie niet genoeg, waarop Nintendo heeft aangekondigd het driftprobleem gratis te repareren. Dat klinkt goed. Klinkt als een prima oplossing, ware het niet dat er een adder onder het gras ligt te sissen.

Die adder komt er in de vorm van de bon. Nintendo repareert de Joy-Con namelijk alleen gratis als je een bon kunt overleggen, anders kost het je om en nabij 30 euro. Yes, je moet een bon bewaren van een product waarvan de garantie allang is verstreken. Een bizarre drempel. Immers is het overduidelijk wanneer een Joy-Con ook echt van Nintendo makelij is. Plus, er zouden nul Joy-Cons op de wereld moeten bestaan met dit probleem. Als een autobedrijf auto’s terugroept, dan hoeven eigenaars toch geen bon te overleggen? Je merk staat erop, je ziet het materiaal dat is gebruikt: dat is onmiskenbaar een item dat uit jouw fabriek is gekomen.

Driftende Joy-Cons

Bovendien vergeet Nintendo dat het veel ongemak met zich meebrengt. Je moet om je Joy-Con te laten repareren eerst online een formulier invullen, dan een paar papieren printen als je het geluk hebt dat je een printer thuis hebt, dan bellen met de koerier om een afspraak te maken, de boel inpakken en thuis zijn om het te kunnen meegeven als hij komt en -het ergste-: je kunt je Switch dagenlang niet gebruiken. Toch rot als je een game speelt waarin elke dag terugkomen zo belangrijk is.

Natuurlijk is dit probleem voor Nintendo net zo ongemakkelijk als voor zijn klanten. Maar, inmiddels heeft Nintendo op diverse manieren -inclusief excuses- aangegeven dat dit een technisch probleem is dat niet aan de manier ligt waarop mensen de Switch gebruiken. Iets dat zeker niet na drie jaar al zou mogen aftakelen. Hopelijk komt Nintendo met een iets charmantere (lees: gratis, zonder bon overleggen) oplossing, zodat ook de fans van het eerste uur kunnen blijven genieten van spelen op hun Switch, zelfs als ze hem daarvoor wel een paar dagen kwijt zijn.

Share this post