Het begon allemaal met een test in augustus, maar Netflix is overtuigd: cloudgaming is de toekomst. Het past ook goed bij Netflix, dat cloudstreaming tot een topsport heeft verheven. Het laat al vrij lang zien dat het games heel serieus neemt en dat lijkt nu allemaal samen te komen in de cloudplannen van het bedrijf.
Het idee van cloudgaming is dat je een spel niet hoeft te downloaden, maar je het direct kunt spelen door het via internet te streamen. De game staat ergens op een server en via het internet kun jij dat bekijken, input geven en wordt die ook weer verwerkt. Gamen via de cloud is natuurlijk wel iets anders dan bijvoorbeeld een serie streamen. Een serie streamen is aanzienlijk passiever. Er hoeft maar naar één kant te worden gezonden, terwijl dat bij het streamen van games twee kant op werkt, want de knoppen die je indrukt moeten wel snel worden doorgegeven om de game te beïnvloeden.
Oxenfree is de eerste game die bij wijze van bèta al in de cloud speelbaar is en Netflix denkt dat dit de goede weg is. Tegen TheVerge zegt het bedrijf dat het denkt een grote kans te hebben met de cloud om game-ervaringen te bieden die echt passen bij Netflix op tv. Het wil na Oxenfree dus steeds meer games via de cloud aanbieden. Maar cloud betekent bij Netflix als het om games gaat wel iets anders dan bij veel andere cloudgamingdiensten. Het idee van de cloud is dat omdat de game toch op een andere server draait, je gebruik kunt maken van zo’n beetje elk platform: de rekenkracht komt immers vooral van die server, en als je internetverbinding maar goed is, dan kun je daar volop de vruchten van plukken.
Netflix wil dat echter anders aanpakken. Het wil op basis van het platform waarop je speelt verschillende games aanbieden. Dus het is juist zo dat Netflix in wil zetten op de bijzonderheden van dat platform: het wil dus op de pc een andere ervaring bieden dan bijvoorbeeld op de tv. Nu kennen we Netflix Games alleen nog van smartphones: het zijn nu apps waarop je inlogt met je Netflix-account, maar dat wordt straks dus veel uitgebreider. Grappig, want vanuit een Netflix Games-perspectief is tv en pc toevoegen aan de gameplatforms een uitbreiding, terwijl je vanuit cloudgaming gezien kunt zeggen dat Netflix het door games op bepaalde platforms uit te brengen juist minder uitgebreid maakt dan mogelijk is.
Het is in ieder geval wel spannend waar Netflix mee bezig is, maar het lijkt het wel goed aan te pakken. In plaats van een Google Stadia dat hoog van de toren blies en uiteindelijk toch jammerlijk is mislukt, doet Netflix het juist andersom: het doet het rustig aan. Het houdt het low key, om straks natuurlijk alsnog een grote speler te worden op het gebied van games. Het heeft immers de schaal: er zijn wereldwijd 247 miljoen abonnees en dat zijn veel gamers (en nog meer potentiële gamers).
Wel is het nog even bekijken in hoeverre Netflix de game-ervaring ook meer multiplayer wil maken. Tot nu toe zijn de games juist vooral solo-activiteiten. Dat houdt het ook veilig: het is niet online, er zijn bijvoorbeeld ook geen microtransacties, waardoor Netflix Games een redelijke safe space is (op een paar games die minder geschikt zijn voor kinderen na). Gaat dat ook veranderen als er meer cloudmogelijkheden bijkomen?
Blijkbaar weten steeds meer mensen de games op de streamingdienst te vinden en dat maakt het voor de rode N iets makkelijker om te kiezen voor uitbreiding van zijn game-initiatief. Netflix zei, ondanks andere berichten dat de adoptie van games op de streamingdienst nog tegenviel, dat het erg blij is met hoeveel leden de games weten te vinden.
In Canada en het Verenigd Koninkrijk zijn al bèta’s bezig met de cloudmogelijkheden van Netflix. Daar kun je dus op sommige televisies en online via Netflix.com al gamen. Wanneer we ook in Nederland mee mogen doen is nog onbekend, maar gezien de ambitie van Netflix zal dat vast niet lang op zich laten wachten.