Gaming27.03.2015

Neemt Battlefield: Hardline revanche?


Is dit de vernieuwing die de serie zo hard nodig had of slaat Visceral hier de plank volledig mis?

Als
Battlefield speler van het eerste uur gaat het altijd even kriebelen als er een nieuw deel wordt aangekondigd. Hoewel ik deel vier door de negatieve berichten rond de kwaliteit van die game heb overgeslagen, was ik toch blij verrast dat Visceral Games (in plaats van DICE) het eens over een andere boeg gooit en de oorlogsetting verruilt voor Cops and Robbers. Verandering betekent echter niet altijd verbetering. Is het echt vernieuwend of blijft het bij een gemiste kans?

Deze review is gebaseerd op de PC versie en ik moet er toch iets over kwijt. Mogen gamers tegenwoordig, die grof geld betalen voor games, niet gewoon verwachten dat een spel goed werkt bij de lancering? Ook bij
BF Hardline ging het weer flink mis. Problemen met de verplichte browser plugin, driver errors, crashende servers en zo kan ik nog wel even doorgaan. Gelukkig ben ik een doorzetter en heb toch nog behoorlijk wat matches kunnen spelen zonder problemen, maar dit moest gewoon even gezegd worden.

plaatje1
plaatje1

Zoals gezegd stappen we in
BF Hardline af van de oorlogsetting en mogen we in de huid kruipen van agenten en boeven. Simpele verandering zou je zeggen, maar het brengt toch meer teweeg dan je in eerste instantie zou denken. De maps zijn een stuk kleiner en dit zorgt voor veel intensere actie. Ook heb je niet meer de beschikking over grof geschut zoals tanks, maar moet je het doen met snelle wagens en motoren. De helikopters zijn wel van de partij, maar vele malen minder dominant dan in voorgaande Battlefield games. Zoals we gewend zijn van deze franchise kunnen we weer met diverse classes aan de bak, die niet heel veel verschillen met die van de voorgaande titels.

De actie is dus intenser. Dit ligt ook veel meer in de verwachte speelstijl van
Cops and Robbers, omdat dit veelal stedelijke actie is en dus kleinschaliger. Het tempo van de game zit daarom vele malen hoger dan in voorgaande games en dit vond ik wel even wennen. Het neigde meer naar Call of Duty achtige taferelen dan het vertrouwde Battlefield. Hou er dus rekening mee dat je veel sterft voordat je de game onder de knie krijgt. En waar het tempo van de game relatief hoog ligt lijkt het alsof de vrijspelen van de wapens en gear weer trager gaat. Juist zonder de betere wapens en gear ben je een wandelende schietschijf en dat kan de lol rap uit de game weghalen. Wees dus bereid hier even doorheen te bijten.

Wat ook niet mee helpt is dat het hitmodel in
BF Hardline niet helemaal goed lijkt te werken. Meermalen verloor ik een gevecht waar ik er toch 99% zeker van was dat ik mijn tegenstander meermalen had geraakt. Dit is helaas een bekend issue bij Battlefield games wat de franchise maar blijft achtervolgen.

plaatje2
plaatje2

Als je door die ruwe start van de game heen bent zul je zien dat de game best vermakelijk is. De game kent diverse modi, maar mijn persoonlijke favorieten zijn toch
Hotwire en Heist.

Je kunt
Hotwire het beste vergelijken met Conquest. In plaats van punten onder controle houden, moet je in Hotwire auto’s kapen en met hoge snelheid rondrijden. De auto’s zijn de capture points die vernietigd moeten worden en dan weer ergens anders spawnen. De chaotische snelheid en de adrenaline van met je squad in één van die auto’s te zitten maakte deze mode geweldig. Binnen BF Hardline is er niets beter dan uit het raam te hangen van een auto en er op los te knallen. Het levert soms echt intense achtervolgingen op waar een hoop van de bestuurder en zijn bijrijders wordt gevraagd.

Grootste irritatiepunt is dat de maps eigenlijk te klein zijn voor
Hotwire en het voornamelijk neer komt op simpel rondjes rijden. Ook waren er nog problemen met lag waardoor het leek alsof de server de snelheid van de auto’s niet helemaal kon verwerken en je hier en daar dus door het level heen stotterde in plaats van gewoon te rijden. Laten we er echter vanuit gaan dat Visceral dit nog zal fiksen.

In Heist moeten de rovers twee pakketjes zien te stelen en op een speciale locatie afleveren. De agenten moeten dit uiteraard zien te voorkomen. Gelukkig zijn de meeste maps, die hier voor worden gebruikt, redelijk tactisch ingedeeld zodat je echt chokepoints kunt opzetten om een groep klem te zetten. Pas alleen op dat het andere team geen andere route neemt om alsnog het tij van de match snel te keren.

Verder heb je nog
Bloodmoney, Rescue en Crosshair. Bloodmoney draait om een grote pot op de map gevuld met geld. Beide teams dienen dit geld te stelen en terug te brengen naar de basis. Leuke twist hier is dat je niet alleen onderweg afgeknald en beroofd kunt worden, maar dat de tegenpartij ook geld uit jouw basis kan stelen. Rescue spreekt redelijk voor zich; hier is het de bedoeling dat je gijzelaars uit de handen van de bad guys redt. In Crosshair moet je een vip beschermen en begeleiden naar een extraction point op de map zonder dat de tegenpartij hem afschiet. In deze modus zijn er geen voertuigen, maar belangrijker nog, geen respawns. Dit is dus de wat meer tactische modus. Uiteraard ontbreken ook Conquest en TDM niet in BF Hardline.

Zoals gezegd is de multiplayer van
BF Hardline dus wel even wennen, maar zeker vermakelijk. Je zou zelfs bijna vergeten dat er ook nog een normale single-player campagne is. Battlefield staat niet bekend om zijn geweldige verhalen, maar toch vond ik deze de moeite waard. In principe komt het er op neer dat je een eerlijke agent bent die verstrikt raakt in een web van leugens binnen zijn politiekorps en opdraait voor andermans acties. Beetje een standaard politieverhaal, maar mede door de sterke stemacteurs en de charactermodels (die er verdraaid goed uitzien door de Frostbite-engine) komt het geloofwaardig over.

De campagne biedt ook iets meer dan enkel schieten. Je kunt ook criminelen arresteren en soms zul je naar bewijsmateriaal moeten zoeken om mensen veroordeeld te krijgen. Het lijkt weinig, maar ik vond het een leuke aanvulling. Wees niet bang. Er valt echt genoeg te schieten, hoewel een voorzichtigere aanpak gezonder is omdat de overmacht aan vijanden soms te groot blijkt. Verder blijft het gewoon tof om je politie-badge te pakken en keihard ” Freeze!” te roepen. Vijanden schrikken echt even, maar de reacties verschillen. Sommige vijanden geven zich over terwijl anderen direct naar een wapen grijpen.

Battlefield heeft altijd gedraaid om multiplayer. Dat is bij BF Hardline niet anders. Persoonlijk vind ik de campagne meer een leuke toevoeging dan een must in deze serie. Toch is het best vermakelijk om er eens doorheen te gaan. De multiplayer daarentegen zit goed in elkaar, maar er is wel een verschil met voorgaande Battlefield games door de snellere actie en kleinere levels. Het blijft een geweldige shooter, ondanks dat er een behoorlijk aantal bugs in zit. Er vanuit gaand dat Visceral dit gaat oplossen moet ik de game toch zeker aanraden.

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

...