Gamen is natuurlijk iets voor alle leeftijden. Het is niet voor niks dat spelcomputers en online games bij zowel kinderen als volwassenen populair zijn. In Nederlandse gezinnen gamen ouders dan ook graag met hun kinderen, ongeveer de helft van alle ouders nemen de moeite om dit gemiddeld zes keer per maand te doen. Daarmee is gamen populairder dan sporten, het spelen van bordspellen of uit eten gaan, zo blijkt uit onderzoek van Microsoft.
Uit het onderzoek is gebleken dat gamen een belangrijke gezamenlijke activiteit is binnen Nederlandse gezinnen. Ongeveer de helft van de ouders in ons land speelt games met de eigen kinderen, gemiddeld zes keer per maand. Het onderzoek werd onder meer dan 12.000 ouders in heel Europa uitgevoerd, iets meer dan 2.000 daarvan komen uit Nederland. We gamen vaker met onze kinderen dan dat we met hen gaan sporten (3,7 keer per maand) of bordspellen spelen (3,6 keer per maand). Games spelen blijkt een laagdrempelige gezamenlijke gezinsactiviteit te zijn.
In Spanje worden binnen Europa de meeste games gespeeld binnen het gezin, zo blijkt uit het onderzoeken. 75 procent van alle gezinnen speelt samen games, gemiddeld negen keer per maand. Gamen blijkt een bindende factor te zijn binnen het gezin. Ouders zijn dan ook grotendeels van mening dat het de band met hun kinderen verstrekt, meer dan bijvoorbeeld tijdens televisiekijken.
Bijna 60 procent van de Nederlandse ouders vindt dat het gamen bijdraagt aan een beter begrip van de persoonlijkheden van hun kinderen. Tweederde vindt daarnaast dat ze dankzij het gamen aansluiting houden met een jongere generatie.
Over het algemeen weten ouders welke games hun kinderen online spelen. 69 procent van de Nederlandse respondenten weet dit precies. Toch is er wel bezorgdheid, vooral over de contacten die kinderen hebben tijdens het online spelen. En dat is natuurlijk niet geheel onterecht, want er zijn genoeg volwassenen met verkeerde intenties die exact weten op welke platforms kinderen zich bewegen.
Een derde van de Nederlandse ouders heeft restricties ingesteld voor het doen van aankopen in games. Ook niet onverstandig, want veel games zijn erop gericht om jongeren te laten spelen en proberen hen continu te verleiden tot het doen van aankopen.