Microsoft koopt Activision Blizzard, het bedrijf achter onder andere Call of Duty en World of Warcraft, voor 62 miljard euro (70 miljard dollar). Wie dus dacht dat dé game-overname van 2022 die van Farmville’s Zynga zou zijn, die heeft het mis. Bovendien heeft Microsoft het goed geheim weten te houden. Hoewel, niemand had deze overname zien aankomen, gezien de reputatie van Blizzard.
Microsoft nam enkele jaren geleden al Bethesda over, dat ook veel succesvolle games maakt. Het bleek een gouden greep: de games van Bethesda konden hierdoor direct bij verschijning worden uitgebracht op Xbox-abonnementsdienst Xbox Game Pass. Iets dat voor een enorme toename in het aantal leden zorgde en wat de fans van Sony’s PlayStation zich achter hun oren liet krabben om toch over te stappen naar de Amerikaanse concurrent. Inmiddels heeft Xbox Game Pass maar liefst 25 miljoen abonnees.
Nu lijkt Microsoft een nieuwe troef in handen te hebben door Activision Blizzard over te nemen. Het bedrijf maakt wereldberoemde games die zelfs veel niet-gamers bij naam kennen, zoals Call of Duty en World of Warcraft. Wat games betreft is het een gouden greep van Microsoft: Tony Hawk, Candy Crush, Hearthstone, Crash Bandicoot, Guitar Hero, Overwatch, Spyro en StarCraft zijn allemaal enorm geliefde titels die nu allemaal in de stal van Microsoft thuishoren.
Microsoft schrijft: ”Als team zijn we op een missie om het plezier en de gamecommunity uit te breiden naar iedereen op aarde. We weten allemaal dat gamen wereldwijd de meest levendige en dynamische vorm van entertainment is en we ervaren dagelijks de kracht van sociale verbinding en vriendschap die gamen mogelijk maakt. Terwijl we die missie nastreven, is het heel spannend om aan te kondigen dat Microsoft heeft ingestemd met de overname van Activision Blizzard.”
Het bedrijf bestaat uit een groot aantal studio’s: Blizzard Entertainment, Beenox, Demonware, Digital Legends, High Moon Studios, Infinity Ward, King, Major League Gaming, Radical Entertainment, Raven Software, Sledgehammer Games, Toys for Bob, en Treyarch. De kans is groot dat als je ooit een niet-Nintendogame hebt gespeeld, die bij Activision Blizzard vandaan kwam. Kortom, dit is ondanks het gigabedrag van Zynga direct de meest besproken game-overname van het jaar.
Dat is niet alleen omdat het bedrijf zoveel mooie games heeft gemaakt, want er zit ook een duister randje aan deze aankoop. Helaas is het waarschijnlijk mede door het slechte imago van Activision Blizzard namelijk goedkoper geworden voor Microsoft om het bedrijf te kopen. We tekenden vorig jaar al op hoe Activision Blizzard werd geteisterd door aantijgingen van seksuele intimidatie en een ‘bro-cultuur’.
Er zijn naaktfoto’s van collega’s rondgestuurd, iemand zou zelfs zijn verkracht en hiervan zou de CEO van hebben geweten zonder actie te ondernemen. Het feit dat Microsoft voornemens is om die CEO, Bobby Kotick, gewoon op zijn plek te laten zitten bij Activision Blizzard, is dan ook een gewaagde keuze. Kotick rapporteert wel aan de CEO van Microsoft Gaming, namelijk Phil Spencer.
Spencer stuurde in november nog een mail naar zijn medewerkers, omdat hij de relatie van Xbox met Activision Blizzard opnieuw wilde bekijken na de aantijgingen rondom Kotick, want hij zou “enorm geschrokken en verontrust zijn door de verschrikkelijke gebeurtenissen” bij Activision Blizzard.
Tegen Videogameschronicle leek hij vorige week helemaal van mening te zijn veranderd van mening, want hij zei dat hij niet denkt dat het zijn baan is om andere bedrijven te bestraffen. We zijn benieuwd hoe hij dat nu gaat aanpakken, nu het straks ook ‘zijn’ bedrijf is.
Hoe slecht er ook wordt gedacht over Activision Blizzard, Microsoft heeft het er blijkbaar voor over, wat misschien mede wordt gedreven door de cloudgaming-ambities die het heeft. Zo schrijft het: “De fantastische franchises in Activision Blizzard zullen ook onze plannen voor Cloud gaming versnellen, waardoor meer mensen op meer plaatsen over de hele wereld kunnen deelnemen aan de Xbox-community met behulp van telefoons, tablets, laptops en andere apparaten die je al hebt.”
“Activision Blizzard-games worden gespeeld op verschillende platforms en we zijn van plan deze gemeenschappen in de toekomst te blijven ondersteunen.” Je krijgt dus meteen de verzekering dat je niet bang hoeft te zijn dat er direct vanalles gaat veranderen aan bijvoorbeeld de populaire mobiele game Hearthstone.
De transactie moet nog plaatsvinden, maar het bedrag waarvoor Microsoft Activision Blizzard koopt is 70 miljard. Het is afwachten of het gaat gebeuren, want de waakhonden van de wereld moeten hier ook nog op reageren. Zo staat bijvoorbeeld de Giphy-overname door Facebook op losse schroeven omdat de autoriteiten Facebook geen monopolie willen geven. Bovendien worden er vraagtekens geplaatst bij het statement dat Microsoft met deze overname maakt ten opzichte van bedrijfscultuur en of die van Blizzard (of in ieder geval het imago) niet teveel van invloed zal zijn op dat van Xbox.