Gaming25.06.2020

​Microsoft en Mixer: als een kat in het nauw


Maar Ninja kan uitvliegen

Als we de laatste decennia iets hebben geleerd over de techwereld, dan is het wel dat een app die een groot aantal volgers heeft, niet makkelijk te evenaren is. We gebruiken ondanks alle problemen nog steeds massaal Facebook en Microsoft is nog steeds hét besturingssysteem voor pc’s.

Twitch

Mixer is het Microsoft-antwoord op Twitch, het gamestreamingplatform van Amazon. Het idee is dat gamers op deze diensten kunnen laten zien wat ze doen in een game, terwijl er ook een camera op de gamer zelf gericht is. Er is een chatscherm waarin kijkers met elkaar en de gamer kunnen praten. De dienst is in dit YouTube-tijdperk extreem populair geworden en haalt veel geld binnen. Iets waar Microsoft ook wel een deel van wilde.

Hierop is het gestart met Mixer. Of eigenlijk: hierop kocht het Beam. Beam was in 2016 gestart en in slechts maanden besloot Microsoft het te kopen. Reden dat Beam zo in het oog sprong van Microsoft was ten eerste omdat het de wat passieve livestreams die op dat moment mogelijk waren via Twitch veel interactiever te maken. Je kon deelnemen aan de gameplay door keuzes te helpen maken. Ten tweede vond Microsoft Beam interessant omdat het startupprijzen had gewonnen op belangrijke events.

Microsoft Beam

Hoewel Microsoft Beam integreerde in team Xbox, had het ook plannen voor pc’s. In de Creator Update voor Windows 10 werd Mixer (toen nog Beam) toegevoegd. Daarnaast kregen Xbox One-gebruikers in 2017 een update voor Beam-livestreaming vanaf hun console. Niet lang daarna kon Beam niet meer wereldwijd als naam worden gebruikt, waardoor Microsoft koos voor Mixer.

So far so good, maar toen begon een gekke tijd voor Mixer. In 2018 ging het lekker: Microsoft zei dat het 10 miljoen gebruikers had per maand. De optie om games te kopen via Mixer werd toegevoegd en nog geen half jaar later had Mixer 20 miljoen gebruikers per maand. Daarna besloot Microsoft een ‘season 2’ aan te kondigen voor Mixer, alsof het een game was. Er kwamen nieuwe mogelijkheden bij, waaronder de videokwaliteit kunnen aanpassen en levels verdienen om als kijker te laten zien hoe betrokken je bent.

Mixer en Ninja

Medio 2019 volgde uiteindelijk een sprong die op dat moment al vreemd werd gevonden, maar die achteraf gezien helemaal zuur moet zijn. Fortnite-streamer Ninja had miljoenen abonnees op Twitch, maar stapte over op Mixer. Er zat ook een leuke aanbieding bij voor zijn fans, waarmee Microsoft hoopte dat nog veel meer mensen overstapten op Mixer. Ninja wist uiteindelijk 400 duizend volgers te krijgen na zijn overstap, maar dat werden er al snel 2,3 miljoen. Hoewel dat lekker ging, was het een controversiële stap. Waarom miljoenen volgers achterlaten?

Geld natuurlijk: Microsoft zou hem 20 tot 30 miljoen (!) dollar hebben betaald om over te stappen. Het ziet er echter naar uit dat de streamer een mooi jaarsalaris heeft gehad, want hij hoeft door het opheffen van Mixer niet langer bij de streamingdienst te blijven. Microsoft heeft verder geen details bekendgemaakt over wat we kunnen verwachten van Mixer binnen Facebook Gaming, maar daar zal Facebook ongetwijfeld binnenkort een aankondiging van doen.

xCloud

Het lijkt erop dat Microsoft ruimte wil maken voor zijn xCloud game streamdienst, waarbij het ook al samenwerkt met Facebook. xCloud is een dienst zoals Google Stadia, waarbij je zelf games speelt door ze te streamen in plaats van op je console te installeren. Enorm spannende tijden dus voor Microsofts gamedivisie. Maar ook voor de kijkers en streamers van Mixer. Zij gaan in ieder geval op 22 juli over op Facebook Gaming.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Streaming

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

De strijd om de Dutton-ranch zet zich voort! SkyShowtime heeft onlangs al officiële trailer onthuld voor de terugkeer van Yellowstone seizoen 5B. De nieuwe trailer geeft alvast een voorproefje van de langverwachte nieuwe afleveringen van deze wereldwijde hitserie. Yellowstone seizoen 5B is vanaf vandaag, 14 november, exclusief te zien op SkyShowtime.

Entertainment14.11.2024

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

HBO Max is geen Netflix met zijn 280 miljoen abonnees, maar 110,5 miljoen abonnees is alsnog een mooi aantal. Dat mag van HBO meer worden.

Entertainment07.11.2024

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Amazon voegt nieuwe kunstmatige intelligentie toe aan zijn streamingdienst waarmee het samenvattingen kan geven over de serie die je kijkt.

Artificial Intelligence05.11.2024

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Netflix stopt met interactieve series

Het is inmiddels al een tijd wat stiller rondom dit type content en nu blijkt Netflix ook nog eens de meeste interactieve producties offline te gaan halen.

Gaming04.11.2024

Netflix stopt met interactieve series

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Netflix laat je scènes die je heel erg leuk vindt of je om een andere reden raken opslaan. Het heet Momenten.

Entertainment28.10.2024

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Wil je iets positievers zien, dan kun je nu je hart ophalen met The Remarkable Life of Ibelin.

Entertainment25.10.2024

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel uur per dag je naar streamingdiensten kijkt? In Nederland schijnen we nog altijd 2 uur en 12 minuten televisie te kijken.

Entertainment18.10.2024

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland

Het is eindelijk zover: Disney+ biedt in Nederland nu ook een reclame-abonnement aan. Dat betekent dat je reclames krijgt en niet meer kunt downloaden, voor een lagere prijs.

Entertainment17.10.2024

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland