Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.
We wisten al lang dat ‘ie er aan zat te komen, maar tot veel meer dan de naam en wat vage details kwamen we niet. Gisteren bracht BioWare eindelijk meer informatie over Mass Effect: Andromeda uit, waaronder een trailer en het nieuws dat het klassensysteem op de schop gaat.
Maandag was officieel Mass Effects N7 Day, genoemd naar het harnas van Commander Shepard, en reden voor BioWare om eindelijk eens meer over Andromeda te vertellen. We wisten al dat het een game ging worden over kolonisten in een ander deel van de ruimte, nu weten we meer.
De game speelt zich 600 jaar na Mass Effect 3 af. Alle gemaakte beslissingen in die game zullen echter geen invloed in Andromeda hebben, omdat de kolonisten een reis van zes eeuwen (in cryo-stasis) hebben gemaakt – en ze vertrokken ergens tussen Mass Effect 2 en de Lair of the Shadow Broker DLC.
Je kunt kiezen uit twee hoofdrolspelers: Sarah of haar broer Scott Ryder. De klassen van de vorige delen zijn verdwenen, in plaats daar van krijgen spelers een skill tree, waarin ze hun eigen specialisatie kunnen vormen. Op bepaalde punten in het verhaal kan je de tree zelfs omgooien.
Over andere personages weten we nog weinig. De vader Alec Ryder, iemand genaamd Liam en een Asari met de bijnaam Peebee spelen een rol. De loyaliteitsmissies keren in ieder geval wel terug, alleen zullen ze dit keer optioneel zijn; ze beïnvloeden het eindverhaal niet. De grote vijanden overigens heten de Kett. Andere rassen zijn de Asari, Salarian en de Turians.
Ook het Renegade / Paragon systeem gaat op de schop. In plaats daarvan krijgen we een nieuw dialoogsysteem, met meer opties: heart, head, professional en casual. Sommige bronnen vergelijken het met FIFA 2016. De meter die je keuzes bij houdt is weg, dus geen fonkelende ogen meer nadat je kwade keuzes maakt.
De romantiek ontbreekt eveneens niet. Andromeda zal meer opties kennen dan in andere BioWare games. Daarnaast beloven de makers meer diepgang. Sommige karakters zoeken een langdurige relatie, anderen zijn meer geïnteresseerd in een one-night stand.
Op het gebied van gameplay belooft BioWare een dynamisch coversysteem zoals we in The Last of Us kennen. Een extra toevoeging is de jetpack, waarmee je niet alleen door het veld dashed maar ook over het slagveld zweeft – en iedereen achter beschutting kan raken.
Wat de nieuwe werelden zelf betreft, deze zullen vol met activiteiten, geheimen en vijanden zitten. Ook lopen er baas-karakters rond die (net zoals de draken van Dragon Age: Inquisition) optioneel zijn. De planeten zelf kun je in een ruimtevoertuig verkennen.
De multiplayer keert ook terug, en zal een verbeterde versie van de horde mode van Mass Effect 3 zijn. Het gebruikt een soort van kaartensysteem die te verdienen zijn door ingame progressie en microtransacties. De online mode zal ook een rol in de single player spelen, maar niet zo groot zoals in zijn voorganger.
En tenslotte: de release datum. Mass Effect: Andromeda wordt in de lente van 2017 verwacht – dat wil zeggen tussen 20 maart en 20 juni.