Gaming15.10.2024

Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij

De dansgame Just Dance begint steeds meer te lijken op een mobiele game. Je kent ze wel, van die free-to-play-spellen waarbij je wordt doodgegooid met scores, verzamelitems, drukke menu’s en gameplay die bijna ondergeschikt lijkt aan al die poespas eromheen. Zonde, want onder al die hectiek schuilt een game die zich nog steeds een van de leukste partyspellen mag noemen.

Heerlijke nummers om op te dansen

De game neemt je aan het begin nog even aan de hand mee: je krijgt een nummer om even op te warmen nadat je een avatar hebt gekozen. Het is heerlijk om weer een dansje te doen in het spel, want er zijn weer heel veel nieuwe leuke nummers bij, zoals In the Shadows van The Rasmus, LUNCH van Billie Eilish, Basket Case van Green Day en natuurlijk Espresso van Sabrina Carpenter.

Samen met nummers als Exes van Tate McRae, My Heart will Go On van Celine Dion, Vogue van Madonna, Padam Padam van Kylie Minogue en Party in the USA van Miley Cyrus is er weer een leuke mix van muziek gemaakt voor jong en oud, waarin opvalt dat de dames wel de boventoon voeren en dat is tof. Daar komen bovendien nog wat sfeervolle themanummers bij, zoals Halloween’s Here van The Just Dance Band (een liedje dat speciaal is gemaakt voor het spel) en Sleigh Ride van Mrs. Claus and the Elves (al is dat een cover).

Camera Controller

Qua nummers zitten we dus wel goed, het zijn er een stuk of 40. Hoe zit het met de dansjes? Ik heb erg genoten van choreo’s zoals die op Black Pink, lekker bombastisch, of het wat kinderlijke Move Your Body, waarbij je eens niet dans met een zwart-flouriserende danser van Just Dance zelf, maar met een computerdanser. Er zit wel verschil tussen de choreografieën qua moeilijkheid, maar doorgaans heb je de meeste choreografieen na twee keer wel redelijk onder de knie. En dan bedoel ik: dan haal je er wel een oke score mee, want om alles ‘perfect’ te krijgen op Just Dance, dat is andere koek. En dat is uiteindelijk ook het sterkste aan dit spel: de nummers zijn lekker, de dansjes zijn leuk en het is enerzijds laagdrempelig genoeg om iedereen op het feestje enthousiast te laten meedoen, terwijl het anderzijds voor de hechte community die er bestaat ook elke dag weer een uitdaging biedt.

De game registreert je bewegingen ofwel met de Joy-Con, als je een Switch gebruikt, of met een smartphone, waarbij je de app nodig hebt om mee te doen. Het leuke is dat iedereen dus mee kan doen, want ook als je niet zoveel Joy-Cons hebt, dan kunnen mensen lekker aanhaken met een smartphone. Heel positief. Zoals altijd zie je bovenin hoe je het doet en staat er rechtsonderin hoe je moet bewegen, met linksonderin de lyrics, mocht je een fanatiekeling op de bank hebben die het geheel met stem wil begeleiden.

Je hebt ook nog de optie tot camera controller, waarbij het idee is dat je niet met je smartphone in je handen staat te zwiepen (met alle kans op ongelukken van dien), maar dat je je smartphonecamera kunt neerzetten en op basis daarvan je bewegingen worden geregistreerd. Zo kun je ‘handsfree’ dansen. Wel moet je minimaal 1,30 meter bij de telefoon vandaan staan om die registratie goed te laten werken, en dat is in sommige Nederlandse huizen wel een uitdaging, zeker als er nog een salontafel staat. Ook moet je er goed voor verlicht zijn en moet je telefoon zo recht mogelijk staan, wat soms betekent dat hij met zijn gezicht naar voren valt, zeker als je een beetje enthousiast rondspringt. Maar toch, het is wel een leuke manier om Just Dance te gebruiken: eentje die heel goed past bij de TikTok-generatie.

Wat een kermis

Het klinkt allemaal goed en dat is het ook. Just Dance is een franchise die nu eenmaal heel charmant is, maar het maakt het ons af en toe wel moeilijk om er echt volop van te genieten. Er zijn zoveel dingetjes en dangetjes in het menu, dat ik in eerste instantie niet eens kon vinden hoe ik nou gewoon naast de lijst met nummers kwam. Just Dance heeft nu qua muziekmenu gekozen voor een Netflix-methode: er staat bijvoorbeeld Makkie met dan een rij eenvoudige choreografieën, of juist In het Engels gezongen. Je ziet er wel vaak dezelfde nummers in voorbij komen. Gelukkig is er een manier om toch nog bij de rij met nummers van Just Dance 2025 te komen, namelijk door links naar het muzieknootje te gaan.

Toch kleeft ook daar weer een nadeel aan. Je krijgt na de lijst namelijk ook een rij met nummers die je niet bezit en die je dan moet aanschaffen. Dat staat er wel bij, maar zeker als je jonge kinderen hebt, dan gaan die natuurlijk de hele tijd zeuren dat ze dat willen. Het had fijn geweest als er ook een menu bestond waarmee je duidelijk zag wat je kunt kiezen, zonder dat er allemaal nummers bijstonden die je los moet kopen. Het wordt bovendien nog ingewikkelder, want er zijn ook nog nummers waar je juist Just Dance 2024 voor moet hebben, of waar je Just Dance+ voor moet hebben, waarmee je een grote catalogus krijgt met nog meer nummers. Dat is sowieso al jaren de grootste kritiek op Just Dance: de gameplay verandert eigenlijk niet, er komen alleen wat nummers bij, dus waarom er elk jaar weer een nieuwe game van uitbrengen, en niet gewoon kiezen voor een abonnementsvorm waardoor je elke maand nieuwe nummers krijgt?

Ouderwets concept

Nu kost Just Dance+ ook weer niet de wereld naast de pak ‘m beet 50 euro die je voor het spel neertelt, het is een tientje voor 3 maanden (en 25 euro voor een jaar), maar je kunt je in het kleurrijke drukke menu waar rechts en links en in het midden -en waar niet?- knopjes staan amper een weg banen naar de nummers. Zelfs binnen de nummers is het weer zoeken waar je nou precies terecht kunt. Het went wel hoor, je vindt er op een bepaald moment je weg in, maar het voelt juist door al die drukte al heel snel alsof je een heel stuk van de game mist, en dat is eigenlijk ironisch, omdat het spel in alles zo ‘extra’ is.

Het is een kermis en dat mag zeker qua design: dat spreekt de doelgroep aan en het is ook wel leuk, het knalt meteen je kamer in en het is een goede gangmaker. Maar zou het niet voor de rust en de regelmaat een stuk beter zijn om te stoppen met die jaarlijkse game-editie, en juist helemaal Netflix te gaan met alleen een abonnement en elke dag of week een nieuw nummer? Op die manier val je gamers ook niet lastig met allerlei ingewikkelde constructies met nummers kiezen en leeft de hele community elke week weer mee met welke nummers er nieuw zijn. Je kunt daarbij veel dichter op de actualiteit zitten en zelfs TikTok-hitjes snel meenemen: dat is toch veel meer van deze tijd?

Tijd om uit die botsauto’s te stappen en plaats te nemen in de toekomst. Heb een beetje vertrouwen in je fans, Ubisoft. Een game als Just Dance lijkt juist helemaal in te tunen op die jonge doelgroep, dus het is raar dat er dan zo’n ouderwets gameconcept van jaarlijks een nieuw spel op wordt nagehouden. Just Dance 2025 is op zich een toffe game, als je eenmaal aan alle toeters en bellen gewend bent, maar de franchise als geheel heeft echt modernisering nodig.

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Game

Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier

Ik hoef er geen doekjes om te winden, ik ga er ook niet geheimzinnig over te doen: Astro Bot is 100 procent een geweldige game.

Gaming14.10.2024

5 toffe vechtgames die geen Tekken, Mortal Kombat of Street Fighter zijn

Noem een vechtspel en je komt snel bij Tekken, Mortal Kombat of Street Fighter. Voor ons reden om 5 toffe vechtgames te noemen die niet onder de ‘usual suspects’ vallen.

Gaming10.10.2024

Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix

Rollercoaster Tycoon kapot gespeeld toen je jonger was? Beleef het nu op je telefoon, want het is een Netflix-game geworden.

Gaming08.10.2024

De beste Nederlandse game van het jaar is uitgeroepen

"Zoals in elke goede game wordt elk mechanisme optimaal gebruikt; de diepgang van de gameplay is geschikt voor zowel strategieliefhebbers als nieuwkomers."

Gaming03.10.2024

Tony Hawk teaset een nieuwe Tony Hawk’s Pro Skater-game

Tony Hawk snapt niet hoe 'niet hinten' werkt, maar dat vinden we helemaal niet erg. Komt er een nieuwe Tony Hawk's Pro Skater?

Gaming02.10.2024

Netflix Games review – Stories biedt guilty pleasures op een hoop

Alle guilty pleasure-games van Netflix Games zijn nu te vinden onder één noemer: Stories. Wat doe je in deze games?

Gaming27.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Alle Netflix Geeked Week-aankondigingen op een rij

We dachten al dat Netflix groot ging met Geeked Week dit jaar en het stelt ons inderdaad niet teleur, met sneak peeks van Wednesday, Squid Game en Avatar, plus nog veel meer. Hier bekijk je alle aankondigingen op een rij.

Entertainment20.09.2024

Verder lezen over Review

Gaming14.10.2024