Gaming29.06.2020

​Hoe je na Doom en Duke Nukem besluit VR-spelletjes te maken


Doom en Duke Nukem, het zijn niet de meest subtiele games die we kennen. Het zijn ook niet de jongste franchises. Inmiddels zijn er dus wel wat makers van die spellen van carrière geswitcht. Zo maakt Tom Hall tegenwoordig VR-spelletjes.

Tom Hall werd in een interview met VentureBeat gevraagd naar zijn carrière. Hij ging als gameontwikkelaar van Doom, Duke Nukem en zelfs Wolfenstein 3D naar mobiele games als Diner Dash. Niet alleen een enorme ommezwaai in platform, maar ook in genre. Blijkbaar houdt Hall wel van een uitdaging, want hij legt zich nu toe op het maken van Virtual Reality-games bij de Zweedse studio Resolution Games. Het maakte spellen als Bait!, Acron: Attack of the Squirrels!, Angry Birds VR en Wonderglade. Nu zijn Cook-Out: A Sandwich Tale en Blaston in ontwikkeling.

Oculus Quest

Hoewel we de laatste tijd niet heel veel horen over virtual reality, schijnt de VR-bril Oculus Quest enorm goed te verkopen sinds mensen binnen moeten blijven. VR is trouwens geen nieuwe tak van sport voor Hall: hij maakte in 1992 al Wolfenstein VR. Een game voor in de arcadehal. Toen was het misschien nog niet helemaal de tijd voor virtual reality, maar volgens de ontwikkelaar is het er nu de tijd voor. “Augmented reality zal zich in onze levens vervlechten en virtual reality zal een meer volwassen medium worden”, aldus Hall.

“We zijn nu voorbij die eerste fase met VR, van hoe je beweegt. Nu is het tijd om te kijken welke acties je kunt ondernemen in de omgeving en wat bepaalde factoren en items in die ruimte kunnen betekenen. De emoties en ervaringen die we kunnen maken moeten verder gaan dan angst en hoogtevrees. We willen kijken hoe je die ervaring kunt verrijken, zodat shooters niet alleen maar eng zijn.”

VR-games

Het is te begrijpen waarom de ontwikkelaar VR-games wil maken, maar het verschil tussen een grote, serieus genomen game als Doom en een ‘snack’-game voor telefoons is wel groot. Hall: “Free-to-play-games zijn kleine games die enorm kunnen ontstressen. Je kunt een spel een paar dagen spelen en dat is ongeveer hetzelfde als bij VR. Dat speel je ook maar korte perioden. Het is niet helemaal eerlijk kom te zeggen dat de ene game beter is dan de andere. Het zijn allemaal ervaringen die ik met plezier maak en waar ik veel van leer.”

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Virtual Reality

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Immersive video klinkt het in het Engels, maar in het Nederlands kun je dat het beste meeslepend noemen, iets waar je volledig in opgaat.

Video07.10.2024

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Porna, een term die de laatste jaren steeds vaker opduikt in gesprekken over erotica en seksuele expressie, heeft een opmerkelijke verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we naar erotische inhoud kijken. Waar traditionele porno vaak wordt geassocieerd met expliciete en soms zelfs expliciet onrealistische weergaven van seks, richt porna zich op een meer genuanceerde benadering. In dit artikel gaan we dieper in op de kunst van het verleiden en onderzoeken we hoe deze vorm van erotica onze perceptie van seksualiteit en intimiteit beïnvloedt.

Lifestyle29.04.2024

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta verliest elke maand een hoog bedrag door virtual reality: miljarden. Nu verdient het nog steeds meer, maar dit blijft wel even doorgaan.

Metaverse27.04.2024

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta wil de wereld van VR-brillen overnemen: leent OS uit

Meta stelt zijn VR-platform Horizon OS beschikbaar aan andere bedrijven om hier hun kunsten mee te verrichten. Zuck wil de Microsoft-kant op.

Gadgets23.04.2024

Meta wil de wereld van VR-brillen overnemen: leent OS uit