Toen Cyberpunk 2077 in 2020 verscheen, was dat niet bepaald een makkelijke release. De game zat na extreem hard werken door de ontwikkelaars van het Poolse CD Projekt Red alsnog vol met bugs en was op consoles praktisch onspeelbaar. De studio moest zelfs geld teruggeven aan ontevreden gamers. Inmiddels is de game flink opgepoetst en beleeft hij dankzij de succesvolle Netflix-serie Cyberpunk Edgerunners alsnog de populariteit die het verdient.
Er werd al sinds 2014 over gesproken: Cyberpunk 2077. In eerste instantie liet CD Projekt Red er niet heel veel over los, maar uiteindelijk werd zelfs Hollywoodacteur Keanu Reeves erbij gehaald om de game maar zoveel mogelijk te hypen. De belofte was er: een volledig nieuwe game van een zeer geliefde studio (de studio achter The Witcher), die zich ook nog afspeelde in een wereld zoals we die kennen uit Bladerunner. Cyberpunk: een nieuwe wereld waarin mechanica nog belangrijker wordt en waarin mensen misschien wel meer dan ooit van elkaar vervreemd zijn.
De trailers zagen er goed uit en het was voor veel gamers dan ook moeilijk om de release af te wachten. Uiteindelijk bleek die echter niet bepaald op rolletjes te gaan. De game verscheen na vertraging -en zelfs doodsbedreigingen aan het adres van de studio- wel, maar hij zat vol met bugs. Dat kwam overigens niet alleen door het ongeduld: de studio ging ook niet heel goed om met stereotypering en sommige medewerkers hadden zich nogal homofobisch uitgelaten. Plus: de studio beloofde nooit voor crunchtime te gaan, maar dat bleek toch zeker wel het geval: voor de game uitkwam moesten de ontwikkelaars 6 dagen per week werken.
Wat uiteindelijk verscheen, ondanks al dat werk en gedoe, was een ramp. Gamejournalisten die het spel op console wilden reviewen, kregen niet eens een reviewcode. Bij release bleek uiteindelijk al gauw hoe dat kwam: op de pc draaide de game oke, maar op consoles was het een drama. Het spel was kapot aan alle kanten: onspeelbaar. Het crashte, het glitchte, het zorgde soms dat missies door technische problemen nooit konden worden voltooid. Sony besloot het spel zelfs uit de PlayStation Store te halen en mensen konden bij CD Projekt Red hun geld terugvragen. Dramatisch, want het beursgenoteerde bedrijf kreeg daarnaast ook nog te maken met een rechtszaak door investeerders.
Uiteindelijk is er de afgelopen jaren flink gewerkt aan het spel, om het beter speelbaar te maken. Er is echter iets anders wat het spel pas echt weer op de rails zette, namelijk de nieuwe animeserie op Netflix. Deze Japanse vorm van animatie is sowieso erg populair op Netflix, maar de serie Cyberpunk Edgerunners zorgde er niet alleen voor dat mensen aan de buis gekluisterd waren voor de serie, maar ook voor gamen. De een na de ander downloadde Cyberpunk 2077 en het kreeg bovendien downloadbare content in het teken van de anime. Op PC zijn er ineens weer 100.000-en mensen tegelijk Cyberpunk aan het spelen. Het is inmiddels zelfs zo’n 1 miljoen (!) per dag.
Het emotioneert de mensen die zo hard aan het spel hebben gewerkt. Mensen die hard zijn gevallen en die enorm met zichzelf, met hun werk en met hun liefde voor het vak hebben moeten worstelen. Gamedirector Pawel Sasko zei het vorige week erg mooi: “Het is moeilijk om uit te leggen als je zoveel liefde en werk in iets stopt. Voor sommigen van ons heeft het 6, 7 soms zelfs 8 jaar geduurd. Om dit moment nu te hebben, dat mensen het tof vinden wat we hebben gemaakt, voelt een beetje onecht. Dat mensen het eindelijk waarderen. Het heeft onze harten gebroken, maar het is f*cking fijn om terug te zijn.”
Welkom terug, CD Projekt Red. Op dit moment is het overigens alweer bezig met de volgende games, waaronder een gloednieuwe Witcher-game.