Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Call of Duty: WWII komt 3 november uit, maar het is al een hele tijd in de maak. Ontwikkelaar Sledgehammer Games is al drie jaar aan het bikkelen om de allerbeste Tweede Wereldoorlog-ervaring te maken voor gamers, maar als je teruggaat naar zo’ belangrijke periode, moet je daar wel voorzichtig mee omgaan.
Dat realiseert zich ook Michael Condrey, Head Game Director van Sledgehammer. “We vinden het belangrijk om de realiteit van deze oorlog weer te geven in de verhaalmodus van WWII.”
De ervaringen die je kunt spelen, zoals de landing op Normandië en de opmars richting Duitsland, door de Ardennen, langs het Hürtgenbos bij Aken richting het hart van Duitsland, hebben een historisch perspectief dat de generatie die WWII gaat spelen vermoedelijk niet kent. Niet alleen de mensen, maar ook de plekken zijn belangrijk.
Ensemble cast
De Tweede Wereldoorlog schuurt eigenlijk een beetje met het standaard heldenverhaal dat games hebben. Was dat moeilijk te verenigen? Condrey: “we wilden per se geen grote held die het wel even kwam opknappen in de game hebben. Het is een ensemble cast, zoals dat heet, met persoonlijke verhalen over gewone mensen in een vreselijke situatie.” Dat betekent ook dat er niet alleen maar Amerikanen langskomen in het verhaal, maar een diverse cast.
Als je iets ouder bent heb je vast wel Band of Brothers gezien, een serie die voor veel van de ontwikkelaars bij Sledgehammer een ijkpunt was voor de sfeer die ze in WWII wilden neerzetten. “De nieuwe jonge generatie heeft dat gemist en wij wilden als nieuwe verhaalverteller ons best doen om dat zelfde gevoel goed over te brengen,” zo zegt Condry. “Daarbij houden we ons niet in. Oorlog is vreselijk en daarbij past het ook niet om dingen achterwege te laten omdat ze misschien te zwaar zijn.”
Zwaar onderzoek
Oorlog haalt het slechtste én beste uit de mens naar boven, zo zegt Condry. Iets opgeven voor het grotere goed is de rode draad die door WWII heen loopt, mede geïnspireerd door de vele interviews en researchtrips die de ontwikkelaars hebben gemaakt.
“We spraken iemand die in het 101st heeft gezeten over zijn ervaringen. Zijn kleindochter vroeg hem na de oorlog: “opa, ben je een held?” en nadat de man spontaan in huilen uitbarstte was zijn respons: “nee, maar ik heb wel met helden in de compagnie gezeten.” Al die verhalen zijn diep indrukwekkend, dus het was onze taak om dat met respect te behandelen.”
Al die research kwam ook hard binnen bij de ontwikkelaars, met als absolute uitschieter het bezoek aan een concentratiekamp buiten Berlijn. “Dat had een emotionele impact die me een heel leven bij blijft, waarbij ik binnen de drie uur die ik daar was van diep verdriet naar ongekende woestheid ben gegaan. Dat mensen zoiets kunnen doen, daar kun je met je verstand gewoon niet bij.”
Geen verheerlijking
Hebben de veelal jonge spelers dan wel de emotionele bagage om dat aspect te kunnen waarderen? Condrey hoopt van wel. “Het blijft een ‘M-rated’ game [16+] dus in de campagne laten we voor zover gepast alles zien dat klopt in de historische context.”
In de multiplayer modus is dat natuurlijk anders. In de campagne hadden ze zelf alles in de hand, maar Sledgehammer heeft wel gezorgd dat er in de multiplayer niets te maken viel met de – helaas weer in zwang zijnde – Nazi-symboliek.
Er zullen altijd spelers zijn die proberen om een statement te maken, te shockeren of oprecht dat gedachtengoed te verheerlijken. Daarom zijn alle mogelijkheden om dat te doen uit de mutiplayer gestript.
Opofferen
Hopelijk is de loskoppeling tussen het indringende verhaal uit de campagne en het ‘lekker schieten’ uit de multiplayer modus en de Nazi Zombies-modus duidelijk. Het zou eeuwig zonde zijn als de andere aspecten van de game de moeite die in het historisch perspectief van het verhaal is gestoken zouden ondermijnen.
Condrey is trots, maar ook blij dat de game klaar is. “Het was geweldig om terug te gaan naar deze tijdsperiode, maar de weg hier naar toe was wel zwaar. Hopelijk was het de moeite waard.” Het staat niet in verhouding tot wat de mensen die in de oorlog hebben gevochten hebben moeten opgeven voor het grotere goed, zo eindigt hij: “zonder die mensen had het overal heel anders uitgezien – en dat mogen we nooit vergeten.”
[Afbeeldingen © Activision]
Verder lezen over Activision
Gaming29.10.2024
5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen
Gaming23.05.2024
Activision kondigt Call of Duty Black Ops 6 aan met politiek tintje
Gaming03.11.2023
Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga
En nog veel meer nieuws vanaf BlizzconGaming13.10.2023
Hè hè, groen licht: Microsoft mag Activision Blizzard overnemen
Gaming08.08.2023
Call of Duty: Modern Warfare 3 – Wat we tot nu toe weten
Gaming28.07.2023
Call of Duty-speler? Pas op: malware verspreidt zich onder gamers
Gaming12.07.2023
Microsoft wint FTC-rechtszaak en mag waarschijnlijk Activision kopen
Gaming05.07.2023
Microsoft: ‘Er komt dit jaar een PlayStation 5 Slim’
Verder lezen over Game
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Gaming29.10.2024
5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Gaming24.10.2024
Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed
Gaming22.10.2024
Zoveel mooier kan een game op PlayStation 5 Pro zijn
Gaming18.10.2024
Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag
Gaming15.10.2024
Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij
Gaming14.10.2024
Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier
Verder lezen over Interview
Entertainment17.04.2024
Interview met de acteurs uit Abigail: “Bloed? Gebruik scheerschuim!”
Social Media25.09.2023
Solliciteren doe je tegenwoordig gewoon via TikTok
Gaming12.07.2023
Oxenfree II: “Moet voelen alsof je in Stranger Things meespeelt”
Entertainment12.05.2023
Citadel-actrice Ashleigh Cummings: “Ik moet nog 2 afleveringen zien”
Gadgets07.02.2022
Huawei werkt met Gentle Monster aan nieuwe slimme zonnebril
Video12.10.2021
Interview met DJ Sam Feldt tijdens TNW 2021 editie
Entertainment14.07.2021
Disney Imagineer Sylvie Massara: “Je moet dromen laten uitkomen”
Startups17.04.2020