Perry Rodenrijs begon zijn gameverslaving met een NES op een zolderkamer en is er sindsdien nooit van genezen. Zijn andere passie is zijn metal band.
De E3 2015 heeft behoorlijk wat stof doen opwaaien. Er zijn behoorlijk gave games aangekondigd, sommige nieuw en sommige een vervolg op een al succesvolle IP. Toch begint tussen al dat moois toch iets raars door te sijpelen. Zo kun je stellen dat alle aankondigingen behoorlijk aan de veilige kant waren. De grote jongens komen bijna over als een stel mietjes met aankondigingen die voordat er überhaupt een knop ingedrukt kan worden al financieel succes garanderen. Een heel goed voorbeeld van zo’n aankondiging met een rare nasmaak is Shenmue 3.
Begrijp me niet verkeerd, want ook ik was dolblij dat er eindelijk een vervolg gaat komen op Shenmue 2. Die game eindigde met een behoorlijke cliffhanger en veel gamers met mij kunnen amper wachten om weer aan de slag te gaan met Ryo. Zo ook de journalisten aanwezig tijdens de persconferentie. Het is mooi om te zien dat een reeks spellen zo veel emotie teweeg kunnen brengen. Op social media barstte de bom, en wereldwijd wist iedereen dat een vervolg na bijna 14 jaar aan geruchten opeens realistisch is geworden. Maar de manier waarop, via een kickstarter, is op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Het is ook geen grote verassing dat binnen een kleine twaalf uur het doel van twee miljoen dollar al was bereikt. Sterker nog, op moment van schijven heeft de kickstarter al drie en een half miljoen dollar bereikt. Met nog vierentwintig dagen te gaan kun je dus stellen dat Shenmue 3 geen loze aankondiging is. Maar producer en director Yu Suzuki heeft in een oud interview bekend gemaakt dat de ontwikkelingskosten van Shenmue ongeveer zevenenveertig miljoen bedroegen. Dat is nogal een verschil tegenover de benodigde twee miljoen. Zelfs met de modernisering (Shenmue 2 is in 2001 uitgebracht) zou je daarmee geen volledige 3D open wereld game kunnen maken. Als we realistisch kijken blijven we dan hangen bij een iOS/Android achtig point & click stadium. En niet een volwaardige game op de PS4 en PC.
Het wordt nog mooier, onlangs heeft Yu Suzuki in een nieuw interview al bekend gemaakt dat hij tien miljoen wilt krijgen voor zijn volledige Shenmue 3 visie. Tien miljoen is weliswaar een meer realistisch streven dan twee miljoen maar ik vrees dat we daarmee ook nog geen volledige game kunnen verwachten. Yu Suzuki heeft ook bekend gemaakt meerdere concepten in gedachten te hebben. Enkele daarvan zijn part-time jobs, een heftruck minigame en meer verhaal elementen. Des te meer geld er binnengehaald wordt, des te meer concepten uitgewerkt zullen worden in de volledige game. Allemaal erg leuk, maar ik maak me zorgen om deze ontwikkeling. Want wie zegt dat de volgende “harde eis” niet vijftien, twintig of dertig miljoen wordt?
Het is niet realistisch om een volwaardige Shenmue 3 te verwachten met zo’n discutabel budget. Het is tevens erg vreemd dat Yu Suzuki podium tijd heeft gekregen van Sony tijdens deze E3, als er eerst nog budget verworven moest worden. Met logisch redeneren kom je ook uit bij Sony. Want waarom laten ze Yu Suzuki tijdens de Playstation persconferentie zijn verhaal doen? Onze Japanse vrienden doen zoiets zeker niet zonder reden. En achteraf kwam de aap ook uit de mouw. Sony helpt ontwikkelaar Ys Net met Shenmue 3. Met hoeveel miljoenen Sony gaat strooien wordt nergens bekend gemaakt. Wel wordt er vermeld dat Sony de ontwikkelaar gaat assisteren op meerdere vlakken.
Maar wat is dan de toegevoegde waarde van de kickstarter? Het blijkt dat het “grote Shenmue 3 plan” al langer bestaat. Sterker nog, Yu Suzuki heeft in diverse interviews al aangekondigd de game te willen maken, maar dat hij daarvoor wel genoeg budget nodig heeft. Schijnbaar heeft Sony een ontmoeting gehad met Yu Suzuki kort na de GDC 2014, en is toen het een en ander in gang gezet. En hoe kom je er als ontwikkelaar achter of er vraag is naar een game? Je kunt via social media met hen communiceren om te kijken hoeveel animo er is. Maar dat is natuurlijk niet genoeg. Money talks, en dus is er gekozen voor een kickstarter.
Vreemd genoeg staat er op de kickstarter pagina niks vermeld over een samenwerking met Sony. Maar wat blijkt is dat de trouwe fans helemaal niet betaald hebben voor de ontwikkeling. Nee, de trouwe fans hebben investeerders overtuigd dat er brood zit in Shenmue 3. Dat de game in 2017 zal verschijnen is een zekerheid. Maar dat trouwe fans gebruikt worden via crowdfunding is op z’n minst vies te noemen. Laten we hopen dat Sony en Ys Net hiermee geen trend gaan zetten.
Correctie: eerder werd vermeld dat de ontwikkelingskosten van Shenmue 2 ongeveer zevenenveertig miljoen dollar bedroegen. Dat zijn de ontwikkelingskosten van de eerste Shenmue.