Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen
Halo behoort ondertussen toch wel bij de grootheden uit de First Person Shooter hoek. Het spel is razend populair op de console en het is toch enigszins vreemd dat het nooit echt een doorbraak heeft gekend op de PC. Microsoft, 343 Industries en het Russische Innova systems willen hier echter verandering in brengen met Halo Online.
Onlangs is echter, terwijl er nog niet eens een gesloten beta beschikbaar is, een vroege build van dit spel online terecht gekomen en zijn modders er achter gekomen dat het spel enkel in Rusland gereleast zal worden. Tevens zou het ook nog eens bol staan van de microtransacties. Met dit laatste wordt gevreesd dat het een “pay-to-win” (wie geld betaald krijgt de beste wapens en wint) game zal worden en dat zien veel mensen totaal niet zitten.
In onderstaande trailer wordt uit de doeken gedaan hoe spelers middels credits hun karakters kunnen modificeren en wapens aan kunnen schaffen. Hoewel er nog geen betaalmodel bekend is zijn vele modders bijzonder pessimistisch ingesteld over dit idee zoals je in onderstaande quotes kunt lezen.
“We weten natuurlijk nog niet 100% hoe het betaalmodel er uit komt te zien en welke items er met echt geld gekocht kunnen worden, maar vanuit het huidige perspectief lijkt het helaas erg veel op een pay-to-win model. Wat ons ook bijzonder stoort is het feit dat de game enkel voor Rusland bedoeld is terwijl veel gamers uit overige landen al lang wachten op een nieuwe Halo game voor de pc.” zei modder Woovie in het interview van Torrentfreak.
“Microsoft is waarschijnlijk alles behalve blij dat wij deze gelekte bestanden in handen hebben gekregen. De bestanden zijn verkregen via 4chan en vanuit die hoek is verder gewerkt aan een hack om alle bestanden in te laden en het spel aan de praat te krijgen. We praten hier over vroege alfa code van de game die enkel voor intern gebruik bij de developer bedoeld is. Wellicht erger nog voor Microsoft is dat we de game nu ook werkend hebben gekregen als online multiplayer”
De hack, genaamd “ElDorito” zorgt ervoor dat de alfa code werkt zonder problemen. Het succes van de hack heeft echter snel de aandacht van Microsoft getrokken. Microsoft heeft direct sommaties uitgestuurd om de code te verwijderen op sites waar deze gehost wordt middels het Digital Millenium Copyright Act (DMCA). Modder Woovie geeft echter aan dat er voldoende backups van de code zijn verspreid op publieke en private servers en dat werk hieraan dus volop doorgaat. De reden hiervoor is dat team ElDorito een versie wil uitbrengen zonder microtransacties en beschikbaar in alle landen als Microsoft uiteindelijk echt besluit er een pay-to-win game van te maken. Modder Woovie verdedigd dit standpunt door te zeggen dat het spel altijd al gepland stond als gratis om te spelen.
Uiteraard is Microsoft gevraagd om hun mening. ”De beta van Halo Online blijft vooralsnog enkel bedoeld voor de Russische markt. Hoewel wij erg blij zijn met het enthousiasme die we zien vanuit andere landen voor deze game, wordt Halo Online op dit moment nog volledig ontworpen voor de smaak en infrastructuur van de Russische gamer. Verder sluiten wij niets uit voor de toekomst”