Elk jaar organiseert Valve, maker van digitaal distributiekanaal Steam en games als Dota 2, Half-Life en Counter Strike, The International, zeg maar het wereldkampioenschap Dota 2. Jaar op jaar wordt het evenement steeds groter, en al een aantal jaar op rij is Valve recordhouder van het e-sports evenement met de grootste prijzenpot ooit. En ook dit jaar hebben ze dat record weer gebroken.
Vorig jaar werd ruim 18,4 miljoen dollar over zestien teams, elk van vijf spelers verdeeld. De winnaar, Evil Geniuses kreeg maar liefst 6,6 miljoen mee. Een team dat in de eerste ronde er al uit lag, bijvoorbeeld Natus Vincere, kreeg alsnog ruim 55 duizend dollar mee. Uiteraard moesten ze zich daarvoor wel eerst weten te kwalificeren voor het toernooi, dus helemaal onverdiend is dat niet. De concurrentie is hard.
En voor de zesde editie van The International doet Valve er nog een schepje bovenop. De totale prijzenpot is inmiddels de 18,4 miljoen gepasseerd, en er komt nog totdat het evenement begint geld bij.
Het meest bijzondere is echter niet eens de hoogte van dat bedrag (het bedrijf heeft een geschat vermogen van 2,5 miljard dollar), maar dat het merendeel met crowdfunding bij elkaar is gebracht. Valve heeft zelf alleen een eerste inleg van 1,6 miljoen dollar gedaan, de rest komt allemaal van spelers en fans van het spel af.
Hoe Valve die fans zover krijgt? Microtransacties. Een woord dat in feite hetzelfde betekent als in-app aankopen, maar dan voor ‘grote’ games. Dota 2 is een free-to-play spel, dus iedereen kan gratis beginnen en zoveel spelen als hij wil. Daarachter schuilt echter een enorme economie van microtransacties. Spelers betalen maar al te graag een paar centen om hun karakter of de spelwereld er iets anders uit te laten zien. Daar springt Valve al enkele jaren op in met het crowdfunden voor The International, en daar zijn ze dit jaar nog een stapje verder in gegaan.
Voorgaande jaren brachten ze een compendium uit. Een soort programmaboekje met de teams, spelers, hun favoriete helden, kleine weetjes, dat soort dingen. Dit jaar is er sprake van een Battle Pass, die naast de compendium ook nog uitdagingen bevat om in het spel te voltooien. Het zijn twee vliegen in één klap: spelers steunen The International, en hebben ook nog eens wat extra’s als ze zelf aan het spelen zijn. Het kopen van zo’n Battle Pass is tien dollar en begint bij level 1. Daarna gaat je level omhoog door uitdagingen te voltooien tijdens het spelen, of kun je onbeperkt levels bijkopen, beginnend bij zo’n 2,50 voor vijf levels.
En dat levert een enorme hoop geld op. Niet in de laatste plaats omdat elk level dat je omhoog gaat in deze Battle Pass weer een beloning brengt: cosmetische items voor op je karakters. Daarnaast heeft Valve ook een aantal exclusieve items gemaakt die je alleen kunt krijgen als je Battle Pass een bepaald level heeft bereikt.
En als je spel op elk willekeurig moment van de dag zo’n 800 duizend actieve spelers heeft, zoals bij Dota 2 het geval is, dan heb je dat geld zo bijeen. Opvallend detail: van al deze omzet gaat slechts 25 procent naar de prijzenpot. Kun je nagaan hoeveel geld er in die ‘micro’-transacties van Dota 2 omgaat.
The International 6 wordt gehouden van 3 tot en met 13 augustus 2016 vanuit de KeyArena in Seattle. De huidige prijzenpot staat nu op 18,7
miljoen dollar en zal nog stijgen tot het evenement begint.