Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.
Helaas gebeurt er om de zoveel tijd ook iets dat je liever niet hebt. Leszek Lisowski, hoofd van Wasteland Interactive, kwam deze week met het schokkende verhaal naar buiten dat oplichters makkelijk gebruik kunnen maken van de naïviteit van (indie)gameontwikkelaars om zo gratis Steam-codes te verkrijgen. Door te zeggen dat ze een (bekende) Youtuber zijn verkrijgen ze makkelijk codes die ze vervolgens doorverkopen.
Zoals hijzelf ook al uitlegt: het is naïef, maar volstrekt logisch om die codes zonder enige controle op te sturen. Vooral kleine ontwikkelaars hebben niet de mankracht om alles na te gaan en zijn blij als iemand die zegt dat hij een Youtuber is met enkele tienduizenden views zich bij hen meldt. Lisowski heeft ook zelf onderzocht hoe makkelijk het is om aan codes te komen. Het resultaat was dat hij in twee uur tijd genoeg codes voor een bedrag van 400 dollar binnenkreeg.
De oorzaken van deze vorm van oplichting spreken voor zich. Youtubers zijn populair en hebben veel invloed. Als je game bij zo iemand terecht komt en hij spreekt zich er positief over uit, dan ben je binnen. Tegelijkertijd zijn er allerlei mensen die Steam-games graag nog goedkoper hebben dan dat ze op Steam zijn. Er is dus vraag naar deze codes. Tel daarbij nog eens op dat de enige manier om te controleren of iemand de Youtuber is die hij beweert te zijn een mail direct vanuit het Youtube-kanaal is, en je begrijpt waarom dit zo makkelijk gebeurt. De controle ontbreekt nu eenmaal.
Ook curatoren zijn een veelgebruikte methode om gratis codes te krijgen
Naast het zich voordoen als bekende Youtuber is er nog een methode om makkelijk aan games te komen. Zeg simpelweg dat je een Steam Curator bent. Blijkbaar zijn er ontwikkelaars die je dan graag een code opsturen. Aangezien iedereen curator kan worden kun je hier niet echt van oplichting spreken: de persoon in kwestie zal wel degelijk een curator zijn.
Dit minimaliseert het recenseren van games ook tot het aanklikken van een knopje en twee zinnen toelichting geven. “Erg gaaf!” is dan de recensie. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er mensen zijn die op basis van zoiets een game kopen. De vervolg vraag is dan ook: waarom geef je zo iemand dan een code? Ik weet het niet, maar gameontwikkelaars hebben andere belangen dan inhoudelijk kwalitatieve recensies: als er maar over je game wordt gesproken.
Verder lezen over Game
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Gaming29.10.2024
5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Gaming24.10.2024
Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed
Gaming22.10.2024
Zoveel mooier kan een game op PlayStation 5 Pro zijn
Gaming18.10.2024
Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag
Gaming15.10.2024
Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij
Gaming14.10.2024
Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier
Verder lezen over YouTube
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024
Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan
Video05.09.2024
YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk
Tech in Asia25.07.2024