Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Bij Insomniac Games (Ratchet & Clank, Resistance) vonden ze het genoeg geweest. Altijd maar die grijze, grauwe post-apocalyptische landschappen waarin gemoord moest worden. Kon het nou niet een keer in Technicolor volledig uit de hand lopen? Op dat idee is Sunset Overdrive gebaseerd, een soort van kruising tussen Ratchet & Clank, Tony Hawk’s Pro Skater, Crackdown, en Dead Rising. En léuk dat er uitziet!
Maar het ziet er niet alleen zo uit, het lijkt ook heel lekker weg te spelen. De inmiddels te verwachten waanzinnige wapens waar Insomniac zo goed in is zijn in volle getale aanwezig, maar belangrijker is dat je enorm mobiel bent als speler. Je kunt namelijk op bijna elk oppervlak skateboard-stijl grinden, je springt enorm hoog en ver en doordat de OD’s niet in kleine aantallen op je afkomen moet je blijven bewegen om een kans te hebben.
In de demo die ik te zien kreeg werden een aantal nieuwe vijanden getoond, waaronder een OD (voor Overdose, het verhaal is dat het door FizzCo™ iets verkeerd gemixte energiedrankje de inwoners van de stad heeft gemuteerd) die andere OD’s kon aanvoeren uit de container op zijn rug. Er waren ook nieuwe vliegende OD’s en een aantal varianten die rails en andere grind-oppervlaktes onderbreken zodat je flow wordt onderbroken. FizzCo blijkt ook robots op je af te sturen zodat de oorzaak van de Awesomepocalypse niet naar buiten komt.
Ook werd een stukje getoond van een missie in de game, waarbij je de lokale Japanse tuin moet infiltreren omdat daar een groepje mensen zit. De gesprekken tussen de karakters zijn doorspekt met typische, bijna Saint’s Row-achtige humor waar je van moet houden. Het is allemaal nogal flauw, maar doordat de karakters allemaal lekker over de top zijn (net zoals de hele game, als je het thema nog niet had herkend) is het niet erg. Die humor wordt doorgetrokken in alles, zoals bij het fast travel systeem (de wereld is nogal groot in Sunset Overdrive, zelfs met de snelheid die je kunt maken) waarbij je moet zuipen en even later in een Dixie wakker wordt op de plaats van bestemming.
Belangrijk bij een game als deze is de controle die je hebt over je karakter. Als je niet kunt spelen is dat moeilijk in te schatten (hoewel de ontwikkelaars desgevraagd wisten te melden dat het grinden goed te controleren was en je niet zomaar de hele tijd op rails terecht kwam als je dat niet wilde) maar van wat ik heb gezien wordt dit een leuke game in alle zinnen des woords. De omgevingen zijn vreselijk vrolijk, gedetailleerd en vol met grapjes en de actie is iets dat een studio als Insomniac wel toe te vertrouwen is. Wordt Sunset Overdrive dan dé game voor de Xbox One dit jaar? Het lijkt er sterk op, maar we zullen het over een maandje of twee zeker weten.
Sunset Overdrive komt op 31 oktober exclusief uit voor Xbox One
Verder lezen over Gamescom
Gaming21.08.2024
Voor gamers: 10 toffe aankondigingen van Gamescom 2024
Gaming24.08.2022
Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s
Gaming18.05.2020
Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar
Gaming22.08.2019
De hoogtepunten van Gamescom 2019
Gaming18.07.2019
Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar
Gaming30.08.2018
Gamescom 2018: EA leunt op grote namen
Battlefield V en FIFA 19Gaming30.08.2018
Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis
Fighters, anime en indies allemaal samenGaming30.08.2018