Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat hem drijft als hij een artikel schrijf. De vraag 'waarom ...' brandend op zijn lippen. Hij is gesteld op originele gameplay of gameconcepten, of het nou een indiegame is of een release van een van de grote distributeurs. Meer vernieuwing en minder 'me too' games graag.
Als je bij game ontwikkelaar Milestone een lichtje opgaat ben je zeer waarschijnlijk een race- of motorace fan. Ze zijn de makers van o.a. MotoGP, een vrij uitdagende motorrace game en ook degene die de Wold rally Championship (WRC) games ontwikkelen. Ze snappen dus wel waar het in het racen over gaat.
MXGP is de motorrally broer van MotoGP en het lijkt erop dat het makkelijker te rijden is. Ik zegt “het lijkt”, omdat we een ronde konden rijden op een vaste baan zonder invloed te hebben op de instellingen. Net zoals bij MotoGP zijn er drie niveaus waarbij de instellingen (zeg maar de mate van zijwieltjes of ondersteuning) vast staan. Geen idee exact welke instelling was gekozen, maar de inschatting is toch wel dat het niveau maximale ondersteuning was.
Niet dat ik iemand kom inhalen: de vorige speler (we mochten allemaal een ronde) had een behoorlijke achterstand op de laatste en ik heb het ook niet veel beter gemaakt. In tegenstelling zelfs. Ik leek met enige vaart door allerlei paaltjes en bilboards heen te kunnen rijden (de collision detection stond uit). Op het moment dat ik dat als strategie wilde gaan gebruiken bleek toch niet alles uit de staan en stuiterde ik lekker van de motor af. Ach, ik was het in ieder geval gewend van MotoGP.
Ja, motocross is geen race cross. Waar je bij de laatste de wielen aan de grond wilt houden is bij de eerste vorm wielcontact minder noodzakelijk. Sterker nog, met je wielen aan de grond rij je waarschijnlijk echt gewoon veel te langzaam. Grote sprongen moeten er gemaakt worden, waarbij de landing ook op het goede punt en moment moet komen. Land je op de steile kant van een heuvel dan lig je dus ook al snel naast de motor.
In tegenstelling tot MotoGP is hier geen keuze voor een 15% race maar kies je gewoon het aantal ronden van 3 tot 15. Ook is het altijd mooi weer bij motorcross, dus geen regen, sneeuw of ijs.
Wordt MXGP een grote hit? Het hangt er van af in hoeverre de kick van het motocrossen is geïntegreerd en de leer curve niet te stijl is. De mogelijkheid om stunts te doen tijdens een sprong kan een extra dimensie geven, verwacht echter geen stunt game met een backflip over 10 auto’s en dat soort Trials-achtige praktijken. MXGP is en blijft een serieuze motorrace game. Maar wel eentje met potentie.
MXGP komt uit op 17 oktober op PS4 en Xbox One.
Verder lezen over Gamescom
Gaming21.08.2024
Voor gamers: 10 toffe aankondigingen van Gamescom 2024
Gaming24.08.2022
Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s
Gaming18.05.2020
Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar
Gaming22.08.2019
De hoogtepunten van Gamescom 2019
Gaming18.07.2019
Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar
Gaming30.08.2018
Gamescom 2018: EA leunt op grote namen
Battlefield V en FIFA 19Gaming30.08.2018
Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis
Fighters, anime en indies allemaal samenGaming30.08.2018