Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.
Bij het Franse Eugen Systems is het realtime strategy genre heilig verklaard. Eerder maakten ze games als R.U.S.E. en Wargame: Red Dragon en nu komen ze met Act of Aggression. Tijdens een hands-off preview kreeg ik precies te weten waarom deze RTS-game gemaakt is voor liefhebbers van dat genre. Act of Aggression heeft eigenlijk geen bijzonderheden. Er zijn geen hooks of gimmicks die spelers moeten lokken. Het is gewoon een RTS, maar dan wel een waarbij je moet nadenken in plaats van snel klikken.
Het begint allemaal met het verkrijgen van resources. Dingen als goud, olie en aluminium worden random verspreid over de kaart, elke keer dat je speelt moet je dus opnieuw opzoek naar deze dingen. Bij een groep resources bouw je een raffinaderij om de grondstoffen bruikbaar te maken. Vanuit deze raffinaderij rijden vrachtwagens terug naar je basis. Pas als de grondstoffen in je basis zijn kun je ze gebruiken.
Het opslaan van de grondstoffen in je basis gebeurt lokaal. Als je een tweede basis bouwt zul je ook daar grondstoffen heen moeten brengen wil je die basis kunnen gebruiken. Wegen zijn hier essentieel: de bewegingssnelheid van voertuigen is afhankelijk van het terrein waar ze op rijden.
Het bouwen van een basis wordt streng gereguleerd. Je kunt gebouwen slechts op specifieke plekken neerzetten. Zo zorgt de ontwikkelaar ervoor dat je een échte basis bouwt, en geen verzameling van gebouwen. Barakken en fabrieken staan netjes gerangschikt naast elkaar en dankzij een zoom-functie kun je je basis van heel ver weg tot heel dichtbij bewonderen.
Zoals gewoonlijk gebruik je gebouwen als barakken en fabrieken voor het maken van eenheden. Elke factie (er zijn er drie) heeft zo’n twintig unieke eenheden. Elke eenheid kan worden geüpgraded, zo zijn er meer dan honderd (!) verschillende combinaties te maken. Daarnaast is het niet vanzelfsprekend dat elke eenheid aan een stuk door kan blijven schieten. De meesten moeten worden voorzien van munitie tijdens het vechten. Ook hier speelt het terrein en het beveiligen van een route een belangrijke rol.
Het tactisch belang van het beveiligen van een route om grondstoffen naar je basis en munitie naar het front te brengen is enorm. Volgens de ontwikkelaar verandert het de game volledig: nadenken wint gevechten in Act of Aggression, niet snel klikken zoals in de meeste andere RTS-games. Dat is heel andere koek dan een game als Starcraft 2!
Act of Aggression is een RTS voor mensen die rustig willen spelen. Gevechten die langer dan een uur duren zullen geen uitzondering zijn, zeker niet in de multiplayer waar je maximaal 20 versus 20 kunt spelen. Het is oorlog op een heel ander niveau, en dat is volgens mij in het huidige RTS-landschap hard nodig. Zo kunnen mensen die niet alleen oefenen op hun acties per minuut ook nog eens leuk spelen.
Verder lezen over Games
Entertainment14.10.2024
Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?
Gaming20.09.2024
Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag
Gaming10.09.2024
PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gadgets05.09.2024
Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box
Gaming05.09.2024
Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers
Gaming04.09.2024
Nitro Blaze 7: de eerste handheld gaming-pc van Acer
Gaming04.09.2024
Star Wars Outlaws is nu beschikbaar voor iedereen
+ winactie Hasbro PulseVerder lezen over Gamescom
Gaming21.08.2024
Voor gamers: 10 toffe aankondigingen van Gamescom 2024
Gaming24.08.2022
Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s
Gaming18.05.2020
Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar
Gaming22.08.2019
De hoogtepunten van Gamescom 2019
Gaming18.07.2019
Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar
Gaming30.08.2018
Gamescom 2018: EA leunt op grote namen
Battlefield V en FIFA 19Gaming30.08.2018
Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis
Fighters, anime en indies allemaal samenGaming30.08.2018