Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat hem drijft als hij een artikel schrijf. De vraag 'waarom ...' brandend op zijn lippen. Hij is gesteld op originele gameplay of gameconcepten, of het nou een indiegame is of een release van een van de grote distributeurs. Meer vernieuwing en minder 'me too' games graag.
Voordat je begint te steigeren, de subkop is geen onmiddellijke diskwalificatie van de nieuwe Borderlands game. 2K zegt het zelf: dit is een pre-sequel. Dus als je versie één hebt dan komt daarna versie twee (de sequel en die is er al) dus zit de pre-sequel tussen de sequel en de eerste versie in. Daarbij komt nog dat Borderlands: the Pre-sequel alleen voor Xbox 360 en PS3 wordt uitgegeven. Nog een indicatie dat het een tussendoortje is.
Erg? Nee hoor, als het maar een behoorlijke game is. Dus is de volgende vraag: Is dat ook zo? Is het wat?
Daar wordt het wat moeilijker. Wat me duidelijk werd van de presentatie is dat er nog steeds voldoende humor in Borderlands zit. Ieders favoriete dansende robot Claptrap is maar een van de vier personages: je hebt ook nog Athena, Wilhelm en Nisha. En zoals je mag verwachten in dit universum zijn sommige spelers echte ‘assholes’.
Tijdens de presentatie hadden de mensen zoveel lol met de gameplay dat het idee me bekroop dat Borderlands ze echt helemaal los heeft gelaten van de karakters en de gameplay. Het ademde een beetje de Hitchhiker’s Guide To The Galaxy sfeer uit qua humor, zonder hier aan te refereren. Claptrap kan een high five geven en als dat gebeurt krijgen alle speler extra punten en een buff.
Ik speelde in de demo met Claptrap, de robot met een ‘vindt me aardig’ complex. Je hebt een opdracht, een radar en bewapening. Hiermee moet je bepaalde opdrachten halen terwijl je van alle kanten beschoten wordt maar natuurlijk ook gezellig terug schiet. Claptrap kan ook, op basis van de situatie een aanbeveling maken voor een strategie. Deze optie, Vaulthunter.exe geeft bijzondere resultaten, zo verzekerde mij 2K. Echter in de demo kwam dit wat mij betreft onvoldoende naar voren.
Het gebrek aan zwaartekracht maakt het spel bijzonder ten opzichte van de andere Borderlands games. Je kunt eenvoudig omhoog springen om te zien waar de tegenstanders zijn, maar zij kunnen dit natuurlijk ook. Het level wat ik kon spelen ging met name om het bereiken van een bepaalde basis op een maan. In de sfeer van action shooters zijn er met regelmaat powerups te vinden of te kopen en je hebt nog steeds je laatste kans als je wordt neergeschoten om snel een vijand te pakken en door te mogen.
Om de vraag van het begin van dit stuk te beantwoorden: persoonlijk zou ik niet zo heel snel hiervoor naar de winkel rennen. Het lijkt een aardige action shooter maar tenzij je, net zoals de ontwikkelaars, helemaal los gaat op de humor is het geen must have. Dit is een leuk snoepje, sorry dat ik die dooddoener moet gebruiken, voor de fans.
Borderlands: the Pre-sequel komt 17 oktober 2014 uit voor Xbox 360 en PlayStation 3
Verder lezen over Gamescom
Gaming21.08.2024
Voor gamers: 10 toffe aankondigingen van Gamescom 2024
Gaming24.08.2022
Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s
Gaming18.05.2020
Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar
Gaming22.08.2019
De hoogtepunten van Gamescom 2019
Gaming18.07.2019
Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar
Gaming30.08.2018
Gamescom 2018: EA leunt op grote namen
Battlefield V en FIFA 19Gaming30.08.2018
Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis
Fighters, anime en indies allemaal samenGaming30.08.2018