In februari gingen er al geruchten rond dat Google de gaming-sector in wilde met een soort streaming dienst. Die zijn nu na de E3-conferentie in de VS nog sterker geworden, want blijkbaar is Google in gesprek met een hele hoop uitgevers over hun games. Dat zegt Kotaku. De dienst heet voor nu nog Yeti en nog steeds is het de bedoeling dat games gespeeld kunnen gaan worden op elk willekeurig apparaat. De games worden dan op krachtige machines in een datacenter gedraaid en als speler krijg je alleen een stream te zien van de game en worden je inputs teruggekoppeld.
Game streaming wordt steeds populairder, want naast de bestaande diensten van Sony, Utomik en Nvidia zijn ook steeds meer andere grote uitgevers overtuigd van het potentieel van streaming. Je geeft er wel iets voor op, want doordat er data heen en weer gestuurd moet worden reageren de games logischerwijs trager dan dat je direct op een console of pc speelt. Die ‘input lag’ is een probleem voor serieuze spelers van actiegames, maar het wordt steeds verder teruggedrongen met slimme netwerktrucs.
Google wil in deze sector dus flinke stappen gaan maken, en daar hoort ook hardware bij. In ons eerdere artikel werd er gepraat over een (soort) Chromecast, maar daar wordt nu niks meer over gezegd. Er komt hardware, maar of die qua kracht moet gaan concurreren met de huidige generatie consoles zoals PS4 en Xbox One of alleen maar in staat moet zijn om een stream te draaien weet niemand zeker.
Dat het Google menens is mag wel duidelijk zijn: ze zijn al jaren met dit plan bezig, zo blijkt. Begin dit jaar werd ex-Microsoft én Sony-baas Phil Harrison nog ingelijfd om de gaming-divisie te gaan leiden en er zijn meerdere mensen aan de ontwikkel- en marketingkant weggekocht bij EA, Playstation en andere grote gamebedrijven. Er wordt nu ook agressief achter game-studio’s aangegaan om te zorgen dat er straks ook een reden zal zijn om van de dienst van Google gebruik te maken. Dat laatste is altijd het lastigste: er zijn tientallen bedrijven, waaronder Amazon, die hun stinkende best hebben gedaan of nog steeds doen om een plek in het gaming ecosysteem te krijgen, maar het blijft altijd een beetje steken omdat het ontbreekt aan games die je niet ook op alle andere plekken gaat krijgen.
In die zin is hardware voor Google helemaal niet zo interessant, want de richting waarin de games-industrie nu gaat maakt het doosje waar je games op speelt steeds minder belangrijk. Als Google een technologisch superieure manier van game streaming kan opzetten wordt het een heel ander verhaal. Dan is het een interessante partner voor de bestaande platforms en uitgevers, wat een beduidend beter positie zou zijn dan de zoveelste die mee wil vechten met Sony, Nintendo en Microsoft.
[Afbeeldingen © akoppo1 – Adobe Stock]