Gaming28.08.2017

Gamescom 2017: Metal Gear Survive


Waar is de Missing Link?

Hideo Kojima is met de noorderzon vertrokken, maar Konami moet en zal een nieuwe Metal Gear hebben, dus dan neemt iemand anders het stokje over. Eentje die in ieder geval slim genoeg is om er een online titel van te maken. Zal Metal Gear Survive echter de fans tevreden stellen?

De ruzie tussen Konami en Kojima heeft diepe sporen achtergelaten. De uitgever probeert met Metal Gear Survive zoveel mogelijk associaties met de ontwikkelaar te vermijden. Dat lukte natuurlijk niet met zaken als de animaties, gameplay en art design, want dan is het geen Metal Gear meer. ,,Dan maar een online game in een alternatief universum”, dacht de publicist.

Een survival spel om precies te zijn. Jouw karakter belandt in een vreemde wereld die tjokvol zombies zit. Gelukkig ontdek je vrij snel een uitvalbasis, die je flink kan uitbreiden om te kunnen overleven. Dat is ook nodig, want hoe groter je basis, hoe verder je in de wereld komt – en hoe meer je basis kan vergroten.

Je nieuwe thuis kan je uitbreiden met nieuwe gebouwen, hekken, een waterzuiveringsmachine, machinegeweren, groente tuinen en verschillende ‘crafting’ kraampjes. Met die laatsten kan je wapens, ammunitie en belangrijke items (zoals gasmakers) maken. Het klinkt een beetje als die andere Gamescom 2017 game, Fortnite.

Tot zo ver de solo game, Metal Gear Survive kent ook nog een co-op survival modus. Vier spelers moeten een generator beschermen tegen een hordes aan zombies die in drie golven op je af komen. Naast de standaard ondode zagen we exploderende en bepantserde exemplaren. Doorsta je alles succesvol dan krijg je bonus items die je in je solo campagne kan gebruiken.

Uiteraard speelt het als de gemiddelde Metal Gear Solid game. Het richten, lopen, kruipen en sluipen gaat net zoals je van Solid Snake en Big Boss gewend bent. Survive leent ook wat elementen van MGS 3, want je moet ook rekening houden met honger, dorst en zuurstof meters.

Survive ziet en speelt dus als een Metal Gear game. En hier rijst de volgende vraag: alle elementen zijn aanwezig, maar hoe zit het met de lijm? Daar komt het gemis van Hideo Kojima om de hoek kijken. De ontwerper bracht altijd de ‘insanity’, wat de serie altijd zo uniek en boeiend maken. Deze game lijkt daar echter van verstoken te zijn.

En dat zou een probleem kunnen zijn. Een excentrieke Metal Gear – hoe overdreven ook – is altijd interessanter dan een droge Metal Gear. Deze titel dreigt echter gortdroog te worden. Dat zou wel eens kunnen afschrikken, vooral omdat het survival genre overvol raakt. Of zal de licentie voldoende zijn? Begin 2018 weten we meer.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

...