De reboot van Shadow Warrior deed de nodige harten sneller kloppen, voordat anti-held Lo Wang ze uit de borstkas rukte. Geen wonder dat Flying Wild Hog al snel besloot tot een vervolg. Vorig jaar bliezen ze in 15 minuten iedereen op E3 weg. Deze Gamescom mochten we ermee aan de slag.
Shadow Warrior 2 blijkt geen simpel vervolg. De makers besloten bijna alles uit de eerste game op de schop te gooien. Dit keer krijgen we een (semi) open wereld, strakkere besturing, compleet andere tegenstanders en heel veel nieuwe of geredesignde (vuur)wapens.
Nog steeds kent Shadow Warrior 2 een lineaire verhaallijn, maar zit de game verspreid over drie verschillende werelden die Lo Wang ook los kan bezoeken om zo te upgraden. De velden zijn ook veel opener dan eerst, en aangezien de ninja nu nog mobieler is zijn ze veel toegankelijker.
De besturing krijgt ook een renovatie. De aanvalstechnieken met het zwaard zijn versimpeld. Hou de linker trekker in (de makers raden een controller aan, ook voor pc), en ga met de pook een kant op en er komt veel vloeiender een aanval uit. Alle defensieve moves zitten onder de diagonale knoppen.
Zoals gezegd is onze Lo Wang veel mobieler. Hij kan op bepaalde plekken tegen muren klimmen, doet double jumps en kan nu ongelimiteerd rennen en dashen. Dit helpt enorm voor het vinden van nieuwe geheimen, en vooral voor het vechten.
Nu we het toch daarover hebben, Flying Wild Hog heeft voor Shadow Warrior 2 een compleet nieuw leger aan tegenstanders aangetrokken. Geen enkele tegenstander van het vorige deel lijkt terug te keren. Zo zagen we raketschietende ballen, razendsnelle krabben en monsterlijk vrouwelijke ninja’s.
Geen nood, Lo Wang breidde de afgelopen jaren zijn arsenaal enorm uit. Ieder wapen kent een alternatief. Het zwaard kent tegenhangers als dubbele zwaarden, tijgerklauwen, een gigantische shuriken, kleine lightsabers die energie schieten en een kettingzaagvariant – à la Warhammer 40K.
Ieder wapen valt verder te upgraden met speciale juwelen. Deze vind je door de hele wereld en bevatten onder andere element aanvallen, zoals vuur, stroom en gif. Hou wel de levensmeter van de vijand in de gaten want sommige tegenstander zijn juist tegen een van die elementen bestendig.
Tenslotte wist de ontwikkelaar te melden dat de game vier speler coöp zal bevatten. Hoe dit precies in zijn werk zal gaan – matchmaking of op uitnodiging – kunnen we nog niet vertellen. Wel zal iedereen met Lo Wang zelf spelen, terwijl ze de rest als een normale (nou ja) ninja zullen zien.
Ik verliet de demo met een enorme grijns op mijn gezicht. Shadow Warrior is groter dan ooit, zonder zijn smoelwerk te verliezen. De grote vraag is of Flying Wild Hog niet teveel hooi op zijn vork heeft genomen, want ambitieus zijn ze zeker. Aankomende september weten we meer.