Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Microsoft heeft het rijk alleen dit jaar: zowel Nintendo (om begrijpelijke redenen) als Sony doen niet meer dan het hoognodige op Gamescom. beiden zijn alleen op de showvloer in Keulen aanwezig met een aantal nieuwe titels, maar van persconferentie of mediamomenten is geen sprake. En dus moest er geknald worden, en ze hebben hun best gedaan. De eerste drie titels waren meteen allemaal raak: Crackdown 3 ging het gooien op de volledige destructie van de gamewereld, zoveel wisten we al, maar nu werd het in de game zelf getoond en dat smaakt naar meer. Volgens Microsoft zal de kracht van de ‘cloud’ gebruikt worden om meer dan 20 keer de kracht van een Xbox One in de stad vol futuristische wolkenkrabbers te slepen.
Ook waren we onder de indruk van Scalebound, de nieuwe game van actie-ontwikkelaars Platinum Games. Nu werd aan de hand van gameplay duidelijk hoe het een-tweetje tussen jezelf als hoofdpersoon en je draken-sidekick werkt; je geeft voornamelijk commando’s om dingen in de as te leggen, en als de nood echt aan de man is ga je met de draak tag-teamen, zodat zelfs de overmaatse eindbazen niet overeind blijven. Het spectaculairste was echter Remedy’s Quantum Break.
De Finse ontwikkelaar staat bekend om zijn pogingen om digitaal entertainment te koppelen aan traditionele media, en ook bij deze game wordt er naast de game zelf ook een soort van miniserie gemaakt die in de combinatie het verhaal vertellen. Of dat nu een gouden combinatie is weet ik niet, maar alleen al op de kracht van de beelden die we van de game hebben gezien is dat niet eens nodig. Het is uitermate moeilijk om zaken als tijdsveranderingen speelbaar te maken, maar de demo liet het uitzien alsof ze bij Remedy de gouden formule hebben gevonden. En nu maar wachten tot 5 april volgend jaar, want dan komt ‘ie pas uit…
Ook waren er weer een aantal indietitels die de aandacht kregen, waaronder de Xbox versie van Cities Skyline, dinosaurus-Minecraft-shooter hybride Ark: Survival Evolved (die trouwens ook in early acces gaat in december op de Xbox One) en games als We Happy Few (met een hele Bioshock-achtige vibe) en we-mogen-het-niet-Castlevania-noemen Bloodstained: Ritual of the Night van Koji Igarashi, die met zijn traditionele zweepje kwam opdagen voor de persconferentie. Grootste verrassing was toch echter Ron Gilbert’s Thimbleweed Park, een point-and-click adventure van het oudste soort. Niet dat je anders zou verwachten van de maker van Maniac Mansion, maar dit is wel heel erg retro.
Er waren weinig échte verrassingen in de hele persconferentie, behalve misschien dat Gears 4 in geen velden of wegen te bekennen was. Wel was er natuurlijk Halo, in de vorm van een pro Halo 5 match die door Microsoft was georganiseerd. Ze willen maar al te graag in de e-sports leagues relevant blijven, dus Halo 5 heeft een aantal zaken in de multiplayer (en dan voornamelijk qua camera) die het mogelijk maken om goed live verslag te kunnen doen. Leuk, maar daar worden we als gewone consumenten niet veel wijzer van. Ook Forza 6 kwam langs, met de beste regen ooit in een game. Zij zeiden het, maar ik geloof ze, want het zag er echt realistisch uit. Ik vraag me af hoe ver race-sims nog kunnen gaan voordat we de spinnenwebben aan de achteruitkijkspiegel gaan modelleren, maar dat is een ander verhaal.
De grote klapper was natuurlijk Rise of the Tomb Raider, en hoewel de eerste demo van de game iets te veel sluipen en schieten was maakten ze dat goed met de onderstaande demo (en de aansluitende showcase die we gezien hebben) met meer van de zaken die je graag ziet in een Tomb Raider game: het puzzelen door in elkaar stortende tombes. Los van dat Tomb Raider er grafisch verbluffend uitziet lijkt de verandering richting Uncharted compleet en wordt het verhaal naadloos in de actie verwerkt. Gelukkig heb ik een Xbox One, want november (van dit jaar) kan niet snel genoeg komen.
Al met al heeft Microsoft goed geboerd op Gamescom. De line-up voor dit jaar is heel solide, voor volgend jaar staat er ook allerlei lekkers op het menu (inclusief de ietwat ongepast als “one more thing” aangekondigde Halo Wars 2) en uiteindelijk kunnen ze met opgeheven hoofd de strijd aan met Playstation. En als ze dan ook nog extra’s voor FIFA gaan scoren, dan moet het met Europa toch een keer goed gaan komen…